Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #1 Skrevet 16. juni 2006 Vi er uenige om hvordan kasseoppgjør bør tas. Jeg mener at man først bør telle opp kr 2000,- i vekslepenger, slik at dette er fast. Hvis det evt blir minus/pluss i kassen, skal dette settes inn i banken og føres opp som differanse. En kollega av meg mener at vi først skal telle opp pengene det er solgt for, og deretter skal resten bare ligge i kassen, om det er differanse eller ei. Blir ikke dette helt feil?? Hvis det er litt minus i kassen hver dag, vil vi jo ende opp uten vekslepenger for å sette det litt på spissen....!?
Gjest Thalassa Skrevet 16. juni 2006 #2 Skrevet 16. juni 2006 du har rett , kollegaen din har feil. Men h*n synes sikkert det er greit for da synes ikke feilene dems så godt..
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #3 Skrevet 16. juni 2006 Du har rett! Jeg gjør hvertfall som deg, jeg driver egen butikk. Og teller alltid så det ligger 2000,- i kassen hver dag. Hvis ikke blir alt feil. Er jo ikke kassen sin feil at det er diff.. man må ha et fast vekslebeløp å gå ut i fra. Har før jeg startet for meg selv jobbet i to forskjellige andre butikker, og det har alltid blitt gjort slik. Evt., diff ble ført opp på et eget ark, så man hadde oversikt. Men ALLTID 2000,- i veksel, eller evt et annet beløp, men alltid et fast beløp i veksel
Pasha Skrevet 16. juni 2006 #4 Skrevet 16. juni 2006 Først veksel og så resten! (og hvordan er det mulig å sjekke hvor mye kontanter det er solgt for uten å ta oppgjøret..? på kassa der jeg jobber når man går inn på salgsoversikten så ser man jo bare totalen med bank, gavekort og kontanter,,, hvor mye som tilhører hver del ser man først når man har kjørt ut dagsoppgjøret og det skal jo først gjøres når man har telt opp det som kan telles,..)
Gjest Gjesta Skrevet 16. juni 2006 #5 Skrevet 16. juni 2006 Alle steder jeg har jobbet har vi først tellt opp veksel og latt ligge i kassea, så tatt resten i banken..
Gjest gjest1 Skrevet 17. juni 2006 #6 Skrevet 17. juni 2006 Jeg er vant til å først ta ut de pengene det er solgt for og så teller jeg det som er igjen. Er det som ligger igjen i kassen lik det som skal være i veksel så er det jo greit. Er det for mye så posterer jeg diffen inn under en samlekode for slikt slik at det kommer med på oppgjøret mitt. Er det for lite penger i kassen skriver jeg opp beløpet som mangler og gir beskjed til sjefen. Jeg dropper alltid beløpet som er riktig ifølge oppgjøret (altså hverken mer eller mindre), så det isåfall vekselet det går utover hvis det er negativ diff. Slik gjøres det på begge mine arbeidssteder
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2006 #7 Skrevet 17. juni 2006 Da jeg jobbet på butikk ble det talt opp 1500 i veksel til kassa, og om man hadde underskudd eller overskudd som var over 3-400 måtte vi lete på kassarullen og gi en forklaring på hvor vi trodde vi hadde gjort feil. Rart at ikke bedriften din har faste rutiner på dette, dere skulle jo fått beskjed om hvordan kasseoppgjøret skal gjøres.
Malie Skrevet 19. juni 2006 #8 Skrevet 19. juni 2006 Vi er uenige om hvordan kasseoppgjør bør tas. Jeg mener at man først bør telle opp kr 2000,- i vekslepenger, slik at dette er fast. Hvis det evt blir minus/pluss i kassen, skal dette settes inn i banken og føres opp som differanse. En kollega av meg mener at vi først skal telle opp pengene det er solgt for, og deretter skal resten bare ligge i kassen, om det er differanse eller ei. Blir ikke dette helt feil?? Hvis det er litt minus i kassen hver dag, vil vi jo ende opp uten vekslepenger for å sette det litt på spissen....!? ← Er nok forskjellige rutiner rundt om kring, men det eg er vant med er: Kasseskuffen skal ha en fast sum, 2500 kr, teller først mynt og sedler opp til 2500, tar ut av skuffen alt som er over 2500 kr, teller de, og sjekker på dataen at det stemmer, og leverer de inn til safen. Noen ganger stemmer det på øret, andre ganger er det feil. Men da tar man ikke fra skuffen for å bøte på evnt minus på oppgjøret. I skuffen skal det være 2500 uansett! Så du har rett, kollegaen din feil, etter min mening hvertfall
Krista83 Skrevet 19. juni 2006 #9 Skrevet 19. juni 2006 Tror jeg lar være fortelle hvordan vi tar oppgjøret jeg. Da jeg gikk i dag var det nemlig ca 13000 i kasse og veksel... Og dette er vanlig hos oss...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå