Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #1 Skrevet 16. juni 2006 Jeg kjøper endel merkeklær til småtten på tre år - jeg liker å kjøpe klær som ikke henger på alle, og synes det er gøy å ha noe ikke alle har. Synes heller ikke det er nødvendig at barna må gå med "stygge" klær i barnehagen - men er også åpen for at klær kan bli ødelagt, og legger ikke restriksjoner på det. Jeg har flere ganger i barnehagen fått høre at: "Jeg tenkte kanskje at denne buksen var din - det er jo en Hilfiger-bukse" og "Denne er sikkert.......sin, vil jeg tro" (en burberrygenser) Så da lurer jeg på hva barnehageansatte tenker om merkeklær i barnehagen. Tar dere (unødige) hensyn ift klær barna har på seg? Jeg er veldig klar på at om klærne er sølete og skitne, så er det bare til å vaske dem.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #2 Skrevet 16. juni 2006 Klart de ansatte legger merke til at barnet ditt ikke har klær fra H & M og Kappahl. Tenker dem tenker at det er unødvendig og bruke merkeklær i barnehaven for dem vet jo at dem koster litt mer enn "vanlig" tøy. De fleste barn har nok "vanlig" tøy i barnehaven. Klærne blir jo fortere slitt og ødelagt også når barna er ute og leker. En annen ting er jo at klær har en tendens til å bli "borte" i barnehavene. Endten blir dem borte eller så havner dem i noen andres skap. Det har jeg i hvertfall opplevd selv da jeg hadde barnehagebarn.
Gjest lilletroll Skrevet 16. juni 2006 #3 Skrevet 16. juni 2006 Tar dere (unødige) hensyn ift klær barna har på seg? Jeg er veldig klar på at om klærne er sølete og skitne, så er det bare til å vaske dem. ← Hvis jeg ikke har råd til at klærne kan bli ødelagt sender jeg dem ikke i bhg! Så enkelt er det. Hun har en jakke som hun av og til reiser til og fra bhg i, men da har hun en annen jakke hengende på plassen sin som hun skal bruke når hun leker ute.
Gjest Miloine Skrevet 16. juni 2006 #4 Skrevet 16. juni 2006 (endret) De ansatte legger nok merke til det ja! (av flere årsaker) Dersom du har råd til kun å kjøpe merkeklær så er vel det greit nok det. Det er sikkert flere av barna som har dette hjemme men foreldrene ser kanskje ingen grunn til å sette på dem dyre klær når de skal i barnehagen. Endret 16. juni 2006 av Miloine
Annie Skrevet 16. juni 2006 #5 Skrevet 16. juni 2006 Så lenge du lar barna bli møkkete med merkeklærne ser ikke jeg noe problem i at du kler dem med det i BHG. Hva andre måtte synes er da bare å heve seg over.
Diktern Skrevet 16. juni 2006 #6 Skrevet 16. juni 2006 Å kjøpe merkeklær til småbarn (eller merkeklær i det hele tatt) synes jeg er svært bortkasta og unødvendig. Det er jo ikke noe rart at personalet reagerer - de blir kanskje usikre mht hva de skal la barnet ditt få lov til å gjøre fordi de er redde for at klærne skal bli ødelagt og at du skal komme og klage. Du får bare si i fra at du har råd til å kjøpe nye og at det ikke gjør noe om de blir ødelagt.
mari Skrevet 16. juni 2006 #7 Skrevet 16. juni 2006 si i fra til barnehave personalet at du ikke er redd for klærne og at de ikke skal ta spesielle hensyn til de!
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #8 Skrevet 16. juni 2006 Går barna i stygge klær i barnehagen fordi det ikke er Hilfiger eller andre dyre merker??? Syns det er flott at du ikke er redd for klærne i alle fall, og ønsker du å bruke slike klær på dine barn må du gjerne det, men du virker jo litt nedlatende ovenfor de andre foreldrene som kler barna sine alminnelig (er ikke sikkert det er tilsiktet). Er du litt hårsår ang dette med klærne? Personalet er nok ganske flinke til å kjenne igjen klær, ja. Ikke alltid, men bruker du kun spesielle merker, så er det klart de tenker på ditt barn når de finner en "løs" bukse eller skjorte. Det samme blir det dersom "Jonas" har en favorittgenser som er rød med en knall gul løve på brystet, eller "Mina" har knallrosa pelstøfler. Da husker de nok etterhvert hvem som har disse tingene.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #9 Skrevet 16. juni 2006 Hei.. Jeg jobber i barnehage, og på avdelingen jeg jobber har vi en gutt som nesten bare har merkeklær. Foreldre mener at klærne er til for å brukes, og dette har aldri vært noe problem. Han har også alltid med seg ekstra skift (VELDIG flinke foreldre - det er mange som har 0 oversikt over om barna i det hele tatt har ekstra skift i barnehagen). At klærne hans er dyrere enn de andre barnas hemmer han ikke på noen måte. Jeg er helt sikker på at de andre barna ikke har peling på dette og ikke bryr seg. Hvis vi ikke vet hvem som eier en genser sjekker vi merkelappen for der står ofte navnet (les: der bør navnet stå) ... og hvis det ikke står navn der men et dyrt merke vet vi hvem som eier genseren.. egentlig ganske kjekt... men nå har det seg sånn at denne familien også er flinke til å navne.. Uansett - mine barn kommer ikke til å ha dyre merkeklær. Jeg synes det er helt unødvendig. Men vi lever da i et fritt land og hvis de har råd til det og ønsker det - gjerne for meg. Men barna vil i allefall seinere skille seg ut. Når man blir litt eldre og barna selv begynner å forstå, eller når de voksne glemmer seg og en kommentar hopper ut. - og dette er jo noe strådstarter allerede begynner å merke - du merker dette før barnet ditt. Disse kommentarene kommer barnet ditt til å må håndtere i en alder av 13, 14 år.. kanskje også yngre. Hvis du synes det er ekkelt og frekt nå... Hvordan kommer barnet ditt til å føle det? ... Alt dette er opp til deg Lykke til
momo Skrevet 16. juni 2006 #10 Skrevet 16. juni 2006 Vi kjøper ikke så mye dyre merke klær til datteren våres, men det betyr virkelig ikke at hun har stygge klær. At du vil sende med merkeklær i barnehagen er jo helt greit. Når jeg jobbet i barnehage, så brydde ikke vi oss om barna kom i merkeklær eller ikke, men foreldrene må være klar over at i barnehagen kan klær gå i stykker, så hvis det er noe de er ekstra redde for, får de velge og ha det hjemme.
Gjest Miloine Skrevet 16. juni 2006 #11 Skrevet 16. juni 2006 Å kjøpe merkeklær til småbarn (eller merkeklær i det hele tatt) synes jeg er svært bortkasta og unødvendig. Det er jo ikke noe rart at personalet reagerer - de blir kanskje usikre mht hva de skal la barnet ditt få lov til å gjøre fordi de er redde for at klærne skal bli ødelagt og at du skal komme og klage. Du får bare si i fra at du har råd til å kjøpe nye og at det ikke gjør noe om de blir ødelagt. ← Godt sagt, og er veldig, veldig enig i dette.
Trebarnsmor Skrevet 16. juni 2006 #12 Skrevet 16. juni 2006 Jeg lot mine barn gå i de mindre "pene" klærne i barnehagen. Mange gjør jo dette, og det er sånn som jeg måtte da jeg var liten. De som jobbet i bhg kjente jo igjen noen av klærne. Ellers tok de å la dem i en stor eske for at foreldrene kunne gå igjennom og se om deres klær var der. Merkeklær syns jeg er unødvendig. Har alltid hørt at mine barn var så velstelt og flotte i klærne. Og vi har ikke mye merkeklær her i gården. Det er jo ikke prisen som gjør at man ser fine og velstelte ut.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #13 Skrevet 16. juni 2006 La barnet ditt bruke akkurat hva du føler for at det skal bruke i barnehaven (er en fordel om barnet også liker klærne da), og ikke bry deg om hva barnehavetanter mener. Jeg har ingen barn og skal heller ikke ha noen med det første, men jeg vet at når jeg får det så kommer de sannsynligvis til å få en blanding av merkeklær og "vanlige" klær. Dette er fordi jeg elsker merkevarer, men personlig vil jeg ikke at barnet mitt skal ha en garderobe full av merkeklær som h*n kommer til å vokse fra i løpet av et halvt år siden noe av det jeg elsker merkevarer for er at det holder seg og varer gjennom mange år. Derfor har jeg ingen problemer med å kjøpe et Chanel/Gucci/Prada/whatever-plagg til meg selv (det skjer forøvrig IKKE ofte) fordi jeg vet jeg kommer til å bruke det i flere år fremover, men gidder heller ikke å kjøpe en garderobe full av merkeklær til en som ikke kommer til å kunne bruke klærne i en lengre periode.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2006 #14 Skrevet 17. juni 2006 Jeg personlig synes det er latterlig med små sosseklumper som kun kles opp i merkeklær i barnehagen, selv om foreldrene har aldri så god råd, rett og slett fordi jeg synes det er en totalt unødvendig sløsing med ressurser. Jeg hadde kjøpt billigere klær og heller spart penger på konto til barna, til de selv blir voksne og virkelig trenger penger. Når det er sagt, hadde jeg gitt beng i hva barnehageansatte måtte mene om klærne, det er et personlig valg hva man kler ungene sine i. Men jeg hadde vel tenkt mer på at det kanskje ikke er så moro for barnet selv å skille seg ut på denne måten. De minste tenker vel antagelig ikke på det, men hva er da vitsen med disse klærne? Ungene blir jo bare pyntedukker for foreldrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå