Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #1 Skrevet 16. juni 2006 Vi har et vennepar med barn på 5 og 4 år. De er ganske aktive, men søte barn - stort sett. Jeg reagerer veldig på èn ting: de RAPER ved bordet! Så ler de høyt, og får ikke noe særlig reaksjon fra foreldrene heller. Joda, ved et par tilfeller har de måttet si unnskyld. 5-åringen (gutt) er verst. Det jeg mener, er at barn vel klarer å styre "raperefleksen" når de er så gamle? jeg har en gutt på 3, og han sier "unnskyld" hvis han raper - og det er tydelig at han ikke har "full kontroll" ennå, rapen kommer litt plutselig..... Hvordan er det med små barn - skal de bare få lov til å rape?
Annie Skrevet 16. juni 2006 #2 Skrevet 16. juni 2006 Nå tilhører jeg de som ikke mener at raping er det verste et barn kan gjøre ved bordet. Men de kan godt lære at om man raper, ufrivillig, så kan man si unnskyld og prøve å la være. Det er ikke alle selskap det passer seg. Og å forvente at en 5 åring har full kontroll over rapen syns jeg er for mye forlang. Hender av og til, dog sjelden, at jeg også må rape og ikke får stoppet det.
Thomasine Skrevet 16. juni 2006 #3 Skrevet 16. juni 2006 Nå synes jeg ikke vi skal bli for strenge mot barna... Synes det er mye diskusjoner rundt barn og oppdragelse... Barn er barn! Når det gjelder raping skal det alltid sies unnskyld om den kom uten forvarsel. Hvis barna MÅ rape får de heller gå fra bordet og på badet. Dvs. hvis de ikke tror de kan holde igjen. Til barna av noen av mine venner kan jeg se på og be om en unnskyldning, andre barn som raper hos meg bare overser jeg. Synes ikke det er min oppgave å oppdra andres barn, og vil ikke tråkke på andres tær... Dette gjelder ikke gode og nære venners barn. Der oppdrar vi i fellesskap og har like meninger og verdier...
Gjest Gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #4 Skrevet 16. juni 2006 Barn har ikke vondt av å lære bordskikk, deriblant å ikke rape ved bordet. Dersom det kommer helt ufrivillig kan de godt lære å be om unnskyldning.
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #5 Skrevet 16. juni 2006 Mine lærte at det går an å rape uten og gape høyt og presse den frem. Man kan faktisk lære seg og slippe ut luften med lukket munn og diskret ut gjennom nesen, og allikevel be om unnskyldning etterpå, for usynlig/uhørlig blir den ikke likevel. Og barn har ikke noe vondt av å lære folkeskikk. Vi har en tendens til å la en del ting gå på barns premisser i våre dager, uten at det egentlig er nødvendig for barnas utvikling verken på den ene eller den andre måten.
Gjest gjest1 Skrevet 17. juni 2006 #6 Skrevet 17. juni 2006 Jeg er 25 og kjenner mange, inkludert meg selv, som fortsatt ikke alltid har kontroll på både raping og fising. Noen ganger bare skjer det. Selvsagt bør man ikke sitte og rape ved bordet, og man kan beklage seg, men å lage noe oppstyr av det ville ikke jeg ha gjort
Leanne Skrevet 17. juni 2006 #7 Skrevet 17. juni 2006 Å rape ved matbordet kan jo forekomme, det er jo ikke bra å lære opp barna til å holde inne luften. Det kan jo føre til mageknipe.. Men man kan lære barna at de skal prøve å holde seg for munnen, og si unnskyld etterpå..
Gjest gjest1 Skrevet 17. juni 2006 #8 Skrevet 17. juni 2006 Jeg skjønner ikke de skal unnskylde seg for naturlige kroppsdrifter engang jeg :klø: Selv KLARER jeg ikke å rape fysisk, så jeg har ikke det problemet. Men jeg ler høyt hver gang noen kommer med en dreper, rett og slett fordi det er en morsom lyd! Beklager at jeg ikke tar alt så høytydelig. Tror vi hadde hatt godt av å adoptere andre lands rapekulturer, slik som de landene det betyr "For en god mat!" når de raper. Huff og fyse for snerp.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2006 #9 Skrevet 17. juni 2006 Jeg blir kvalm av at andre fiser og raper når man spiser. Tror ikke barn har vondt litt "allmenn folkeskikk". Svogern min tror tarmene kan eksplodere, så han slipper alt rett ut, skikkelig digg å spise mat ved samme bord som han... Må legge til at han ikke er fem, men femogtredve..
Gjest Gjesta Skrevet 17. juni 2006 #10 Skrevet 17. juni 2006 Barn har ikke vondt av å lære bordskikk, deriblant å ikke rape ved bordet. Dersom det kommer helt ufrivillig kan de godt lære å be om unnskyldning. ← helt enig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå