Gå til innhold

Skifterett eller ikke??


koldbruna

Anbefalte innlegg

For 14 dager døde min bestefar,bare ett par dager etter han døde fikk jeg ett brev i posten av min onkel!Om å skrive under på at han ordnet det formelle etter dødsfallet,angående arv osv...jeg tvilte da og tviler nå.Grunnen er at jeg aldri hatt kontakt med noen av mammas slektinger.Visste ikke at jeg hadde en bestefar før jeg var 23 år.

Fikk vite at ene onkelen var vergen til bestefar mens han levde,og synes det høres litt rart ut at han var det.

Min bestefar var en rik,hadde to hus,der det ene var feriested.

De siste årene han levde bodde han på sykehjem for demente.

Jeg var på politikammeret her og de sa at jeg ikke burde skrive under viss jeg var i tvil,noe jeg dessverre er.

De mente at det var bedre at skifteretten tok seg av det formelle i forbindelse med arven,slik at det ble delt likt.Det skal deles på mine to onkler og meg og min søster(da mamma er død)

ER det dyrt å la skifteretten ta seg av arbeidet?

Kan min onkel gjøre noe uten min underskrift?Det er snakk om skifterettavtale.

Noen som kan hjelpe meg.Som vet hva som er mest vanlig i forbindelse med arv.

koldbruna :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et offentlig skifte koster sannsynligvis mer enn et privat skifte. Men hvis du er i tvil om arven vil bli riktig fordelt ved et privat skifte, kan kanskje et offentlig skifte være på sin plass.

Det jeg vil anbefale deg å gjøre, er å ta kontakt med en advokat som er spesialist på arverett. En advokat tar ofte nærmere 1000 kr timen, men er du godt forberedt til møtene, trenger det ikke bli så mange. Du kan også høre om du får trukket fra utgiftene til advokat i forbindelse med arveoppgjøret. Dette vil en advokat vite.

På meg virker det som om du ikke er helt sikker på om din onkel vil sørge for at du får den arv du har krav på. Derfor ta kontakt med advokat, så vil alt gå riktig for seg, du blir ikke lurt opp i noe du ikke vil og du får den hjelp og støtte du trenger.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som om du ikke er helt sikker på om din onkel vil sørge for at du får den arv du har krav på. Derfor ta kontakt med advokat, så vil alt gå riktig for seg, du blir ikke lurt opp i noe du ikke vil og du får den hjelp og støtte du trenger.

Det stemmer stoler ikke helt på den mannen.Sist jeg hadde kontakt med han var jeg 4 år.Og husker han som skremmende.

Etter flere samtaler med søstra mi i det siste har jeg fått vite at grunnen til at jeg ikke har hørt fra mammas slekninger er at de mener det er min feil at hun døde.Jeg var bare ei lita jente da hun døde og husker henne ikke i det hele tatt.

Har ett bilde av meg og bestefar sammen da jeg var baby og det er det eneste jeg har.Mine onkler har jeg ikke sett og snakket med siden jeg var 4 år.Og det er over 20 år siden.

Det virket også rart at han ikke sørget i begravelsen.Min søster var der,jeg dro ikke.

Han hadde gitt henne det samme brevet som han gav meg om skiferettavtale og bedt henne skrevet under.Da hun spurte om hun kunne få det med seg og lese det da hun kom hjem hadde han sagt "Sender deg det,når du skal være så vanskelig"

Men hun er jo også i tvil om at det er rett at han tar arveoppgjøret.

Fortvilet i dag :cry:

koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg ikke nølt. La skifteretten ta seg av dette, eller onkelen din kan komme med et forslga først, som dere kan se igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt klart at lade skifteretten avgøre fordelingen af boet, det tager lidt tid og det koster lidt penge men heller betale af arven end at blive snydt for det man entlig har krav på..

Da en familiemedlem på min far's side døde skulle jeg arve efter personen, jeg har aldrig haft kontakt med fars familie eller ham da han levede men da havede skifterette været inde i billed, de andre i hans familie ville ikke ha jeg skulle ha noget af kagen men jeg fik da hele 17000 kr dansk he he men jeg så at omkostningerne var omkring 50000 kr dansk for advokat, tinglysninger mm, ville gætte på at det er noget af det samme her i norge, men de omkostninger bliver trukket fra arven så du skal ikke punge ud med pengene først...

lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det stemmer stoler ikke helt på den mannen.Sist jeg hadde kontakt med han var jeg 4 år.Og husker han som skremmende.

Etter flere samtaler med søstra mi i det siste har jeg fått vite at grunnen til at jeg ikke har hørt fra mammas slekninger er at de mener det er min feil at hun døde.Jeg var bare ei lita jente da hun døde og husker henne ikke i det hele tatt.

Å gi et barn skyld for ens mors død, når hun var for liten til å huske det, høres tragisk ut da. Virker som om de ønsker å gi deg dårlig samvittighet.

Kontakt skifteretten du, og få det gjort skikkelig slik at det ikke blir noen form for tull.

Du er livsarving og har rett på din del, og hvis det viser seg at din onkel prøver å hindre deg i å få noe, så kontakt advokat og få dette ordnet for skifteretten.

Håper det ordner seg for deg og din søster.

Stå på og ikke gi deg.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag ringte Onkelen min meg og spurte om hvor det ble av det brevet.

Det ligger hos politiet sa jeg,de undersøker litt for meg.

Da ble han stille og sa ja så du går den veien du...det blir dyrt for deg det.

Så Merete jeg kommer nok til å kreve at det skifteretten tar seg av den biten.

De mener fremdeles 26 år etter mammas død at det er min feil,men jeg har fått vite av legen min som undersøkte litt hva som skjedde den høstdagen,hun døde av at nyrene sviktet.

Mine onkler vil aldri tilgi mamma for at hun gjorde som hun gjorde den gangen.Hun skilte seg fra min søster`s far og ble samboer med faren min.To år etter kom jeg...Ikke så vanlig på 70-tallet.

Didi min onkel mener at han har krav på mest da det var han som "var der" og besøkte faren sin.At jeg ikke har krav på arv siden jeg ikke har stilt opp.

Men i følge arveloven har jeg det.

Jeg vil få all den hjelpa jeg trenger på Lensmannskontoret så det er bare og vente til de har funnet ut åssen vi skal gjøre dette praktisk.

koldbruna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Hvor mange onkler har du, Koldbruna?

Du har uten tvil krav på arv, med mindre du er blitt adoptert etter din mors død.

Hvis vi lager et lite regnestykke her da. Si at din bestefar etterlot seg 1000000kr, og du har en onkel og et søsken. I følge norsk arverett går da arven til 1. arvegangsklasse, livsarvingene. Da får din onkel halvparten av arven, 500000kr, og du og ditt søsken deler den andre halvparten moren din skulle hatt, i mitt eksempel 250000kr hver. Du har altså arverett, og hvis onkelen din skal være vanskelig - ikke nøl med å søke hjelp!

Jeg vet dessverre ikke hvordan det blir med oppgjør hvis du er adoptert (mener å ha lest at du er fosterbarn?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to onkler...som er mammas søsken!

Jeg er ikke adoptert,men har bodd mange år i fosterhjem.Det er to forskjellige ting å være fosterbarn og være adoptert.

Så derfor har jeg krav på en del av min mors arv.

Jeg og min søster deler mammas del.

koldbruna

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis jeg ikke tar helt feil har du og din søster krav på din mors arv på lik linje med dine onkler. To onkler og din mor er tre. Derfor skal arven deles i tre like deler og du og din søster deler din mors del.

Ingen har rett til mere enn andre uansett grunner.

Hvis din bestefar hadde gitt bort endel før han døde var det noen annet.

En person styrer 1/3 av sin egen formue, dvs at han kan testamentere bort 1/3 til den han ønsker. 2/3 SKAL gå til livsarvinger, dvs 3 barn.

Det virker som om din onkel ikke ønsker at du og din søster skal ha noe og prøver derfor å unngå det.

Da ble han stille og sa ja så du går den veien du...det blir dyrt for deg det.

Hvis du velger å gå gjennom skifteretten er det ikke bare du som skal betale. Det blir trekt fra formuen automatisk, slik at summet etter gebyr deles på 3.

Så hvis din onkel tror at det blir dyrt for deg tar han grundig feil.

Vis han prøver å "lure" til seg mere arv og en av arvingene vil gå gjennom skifteretten må alle føye seg og la hele arven deles av skifteretten.

Ikke gi deg.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar Merete....

Jeg kommer til å la skifteretten ta seg av dette.

Blir så sint :evil: :evil: på onkelen min.

koldbruna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Håper virkelig det ordner seg for deg Koldbruna!!!

Griske onkler har jeg opplevd ja fra min egen slekt. :evil:

Da min bestemor døde hadde hun skrevet i testamentet at hun ønsket at barnebarna skulle dele boet. Hun hadde ikke noe spesielt av verdi og heller ingen formue, så hun håpet at vi som var i oppstartsfasen kunne få dele dette.

Min far har to andre søsken, og pappa godtok dette, men ikke onklene mine. Hun hadde delt ut div. før hun døde som bunad, gullringer + div ting med affeksjonsverdig. Så det som var igjen for deling var div kjøkkenutstyr, møbler (gamle) og gamle klær.

Det ente med at vi søskenbarna delte en del.

Det ligger i historien at mine onkler er skilt slik at deres barn var med på vår side fra første stund.

En ting vil jeg si. Jeg kommer ALDRI til å krangle med min bror om evt. arv. Føler at vennskapet med min bror betyr mere enn en evt. arv.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at noen blir sånn,og her er det snakk om min bestefar,mine onkler sin far.

Det som irriterer meg er at denne ene onkelen bare tenker på seg selv.

Hadde blitt fornøyd bare jeg hadde fått bilder av mamma og bestefar også.Og noe som jeg ville ha forbudet med bestefar,noe han har eid.Ett eller annet.

Men sånn det ligger ann nå begynner jeg og tvile.

Vet bare det at etter mange råd skal ikke han ta denne skifteretten,det skal noen andre som ikke er "familie" få gjøre,blir aldri enig alikevel siden onkel har den oppfatninga at "først meg" og resten deler de andre.

Klem fra koldbruna l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Her står det litt om skifteretten: http://www.osby.no/

Når griskheten styrer livet til noen, er det bedre å la noen utenforstående hjelpe dere slik at det blir gjort rett.

Det ordner seg til slutt skal du se.

Masse klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Det finnes en ordning med forberedende skiftesamling. (Kalles F-bo.) Da kommer en sammen undre ledelse av en dommer, og da kan en få snakket gjennom det som er problemene samt får veiledning av dommeren. I løpet av samlingen vil en normalt få avklart om en skal gå til fullt offentlig skifte eller om en kan skifte privat. (Husk på gjeldsovertakelsen når en skifter privat!).

Det påløper et gebyr for slike forberedende skiftesamlinger, men det er ikke stort (litt over kr 1000,- tror jeg) og det skal dekkes av boet.

F-bo anbefales bl. a. i slike tilfeller hvor en undrer seg litt over sine medarvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en ordning med forberedende skiftesamling. (Kalles F-bo.) Da kommer en sammen undre ledelse av en dommer, og da kan en få snakket gjennom det som er problemene samt får veiledning av dommeren. I løpet av samlingen vil en normalt få avklart om en skal gå til fullt offentlig skifte eller om en kan skifte privat. (Husk på gjeldsovertakelsen når en skifter privat!).

Det påløper et gebyr for slike forberedende skiftesamlinger, men det er ikke stort (litt over kr 1000,- tror jeg) og det skal dekkes av boet.

F-bo anbefales bl. a. i slike tilfeller hvor en undrer seg litt over sine medarvinger.

Og hvor kan jeg få tak i denne ordningen da?

Var på politikammeret i går og de prøver det de kan og hjelpe meg,men vanskelig når Onkelen min er så liten samarbeidsvillige.

Men innen neste uke skulle ALLE papirer og eventuelt gjeld og hvor mye det er snakk om å dele ligge på bordet.

Onkelen min ringte igjen og maste og kjeftet og ropte i telefonen at nå måtte jeg snart sende det brevet der han fikk retten til å gjøre opp boet.

Ble sur da jeg sa at det ligger fortsatt på politikammeret,og at de anbefaler meg og ikke skrive under.

Fikk også høre av storesøsteren min at han hadde ringt henne og kjeftet også,hun hadde slengt på røret etter å ha hørt på kjeftinga hans i 10 minutter uten å komme til ordet.

Koldbruna :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

du får vite mer hos nærmeste skifterett, og den igjen finner du hos nærmeste domstol, dvs. det som nå heter tingrett, men som før ble kalt sorenskriver/byrett/herredsrett. I de største byene kan det fortsatt være egne domstoler som kun behandler skiftesaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...