*Heidi* Skrevet 15. juni 2006 #1 Skrevet 15. juni 2006 Hei hei! Jeg er invitert bort på ost og vin jente kveld og fikk beskjed om å ta med ost og noe tilbehør... men hva er egentlig tilbehør? utenom druer og paprika...
Arkana Skrevet 15. juni 2006 #2 Skrevet 15. juni 2006 Forskjellige typer kjeks, baguetter, nøttebrød, nøtter, honning, pære, fiken, aprikos, fersken.... Vær forsiktig med druer, paprika, reddik og selleri, disse smakene ødelegger gjerne vinsmaken.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #3 Skrevet 15. juni 2006 Noen forslag: Melon Kjeks (Ritz er et must for meg ) Mere vin (jentekvelder med koselig skravling kan jo gjerne ta hele natta, så det er viktig med nok vin) Tomat
Gjest gjesta Skrevet 15. juni 2006 #4 Skrevet 15. juni 2006 Valnøttbrød. Slo veldig godt ann hos jentegjengen her iallfall. Selv er jeg glad i hermetiske mandariner.
Titti Skrevet 15. juni 2006 #6 Skrevet 15. juni 2006 (endret) Det jeg må ha til ost og vin er epler, druer, paprika, pluss kjekser da! Og gjerne en god spekepølse eller spekeskinke... Har jeg det er jeg fornøyd! Mmmm gleder meg til ost og vin i helga! Endret 15. juni 2006 av Titti
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #7 Skrevet 16. juni 2006 OLIVEN!!!! Grønne. Og gjerne m hvitløksbåt inni.
Thomasine Skrevet 16. juni 2006 #8 Skrevet 16. juni 2006 Skjønner at jeg er kjedelig når det gjelder ost og kjeks. Jeg har Ritz-kjeks (prøver innimellom annet, men faller alltid tilbake - ingen kan måle seg!), stenfrie druer, rød paprika og oster. That's it!
Prinsesse på erten Skrevet 16. juni 2006 #9 Skrevet 16. juni 2006 Kommer an på hvilke oster dere skal spise. Hvis det er Tine kremoster eller vanlig gulost, er det greit med druer og paprika. Men til kittoster, blåmugg, brie etc bør dette unngås. Her er det gjerne bedre med søtere tilbehør; jordbær, fiken etc... Ost er faktisk noe av den vanskeligste maten å kombinere med vin, og den vinen som passer til en type ost passer ikke til andre typer oster. Sånn er det også med tilbehøret. For en "ultimat" ostekveld kan det derfor lønne seg å holde seg til et par ostetyper. Da blir det enklere med både tilbehør og vin... En slager innen ost og vin er roquefort med fikenmarmelade og sauterne vin. Det er en knallkombinasjon. Kvedemarmelade er også godt. Eller honning. Og en tynn skive nøttebrød.
*Enigma* Skrevet 16. juni 2006 #10 Skrevet 16. juni 2006 Kiwi er ogsaa utrolig godt til ost og vin, i tillegg saa har jeg gjerne som en del av de andre foreslaar her ananas, druer, paprika og valnoetter. Clementiner er ogsaa veldig godt til ost og vin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå