Gå til innhold

Skaffe hund

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Jeg har veldig lyst på hund, men jeg lurer på hvordan det vil fungere siden jeg har 2 katter fra før. Jeg har vokst opp med hunder og katter sammen, men da kom hundene først så kattene ble vant til hunder helt fra de var små. Men nå har jeg allerede 2 voksne katter, og jeg blir nok nødt til å legge hele greia på hylla dersom jeg ikke blir sikker på at kattene vil godta en liten valp. Er det noen som har erfaringer å komme med når det gjelder dette? Hvor stor sjanse er det egentlig for at kattene vil godta en valp og innlemme den i flokken sin?

Endret av Fairy
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er vanskelig å si, men hvis du gir kattene og valpen mulighet til å bli kjent med hverandre uten innblanding så vil det sikkert gå bra.

Hvordan tåler kattene voksne hunder?

Vet de hva et nei fra deg betyr?

Har du ingen bekjente som har hund som kan komme på besøk med hunden?

La den voksne hunden være i bånd og la kattene holde seg unna. Tror de vil holde seg unna, men de vil bli klar over at hos deg er det lov at hunder kommer på besøk. Er det inne- eller utekatter?

Utekatter har sett hunder før, og vil ikke reagere på en hund hvis ikke hunden er vant til katter og tror den kan gå rett bort til dem. Det må du ikke la den gjøre.

En valp vil gjerne få seg et klor eller to, og bli satt på plass selv om kattene er vant til hunder. Er det hunner eller hanner du har og er de vant til andre dyr f.eks. kaniner eller burdyr?

Jeg har også hatt både hund og katt, men hunden kom først.

Katter er så individuelle at det er umulig å svare på men jeg håper du får svar av noen med erfaring her.

Jeg tror utekatter vil venne seg raskere til en valp enn innekatter.

Gjest Gjest
Skrevet

Var det ikke du som avla fram huskattunger og derfor stakk hannkatten av? Nå synes jeg du skal gi ham masser av tid og kjærlighet, og heller konsentrere deg om de dyra du har.

De dyra man fikk først kommer alltid i første rekke er nå min tankegang, og hvis det absolutt ikke går er det hunden som må omplasseres ikke kattene :tristbla:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jo det er meg, men en beslutning om å få meg hund er uansett ikke noe jeg forhaster meg med. Fra jeg begynner å tenke på det, vurdere raser, kontakte oppdrettere osv går det nok minst et år, og da er kattungene ute av huset for lengst og situasjonen tilbake til det normale.

Men takk for svar begge to. Jeg venter til etter at kattungene er voksne og situasjonen for kattene er normalisert, og så skal jeg prøve å få hund på besøk og se hvordan det går. Kattene er utekatter, men de går gjerne en liten omvei når de møter på hunder så jeg tror ikke de har noen erfaring med nærkontakt med hund. Takk for tips :)

Gjest Gjest
Skrevet

Noen i familien skaffet seg hund (setter) etter å ha hatt katt i mange år - det bodde to voksne katter i huset da de fikk hunden. Det gikk greit det, selv om kattene har sattt hunden på plass endel ganger. Så det kan være verdt et forsøk.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde katter først, de brukte noen måneder på å vende seg til situvasjonen.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke skaff en chihuahua. Kattene kan forveksle den med en mus... ;)

Tror det går bra. Kattene ser at det er en babyhund og vil sikkert ikke gjøre annet enn å ignorere den og sette den på plass om den f.eks. skal leke eller kommer for nært matskåla.

Skrevet

Det kommer garantert til å gå bra. Men, la dyrene selv få ordne opp. Du må ikke gripe inn, konfrontasjoner dyrene i mellom ser mye verre ut enn det det egentlig er.

Lykke til :)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Det går nok bra, så lenge man er villig til å gi det tid. Det er egentlig ikke så farlig hvilket dyr man har først, hunder og katter er såpass like at de kommuniserer greit. Men det gjør det vesentlig lettere dersom du skaffer deg en valp og ikke en voksen hund, siden den da vil underkaste seg de voksne kattene du har fra før, og ikke krangle på rangen. Også bør du ha mulighet til å sette dem på hvert sitt rom når du går fra dem i begynnelsen, til du er sikker på at det går greit. Det er også viktig at du har en grunnholdning som sier at dette går greit, dersom du stresser med det blir også dyrene nervøse, og alt tar mye lenger tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...