Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ei jente på 22 år som pga av sykdom ikke har fått tatt videregående (jeg har prøvd mange ganger). Det har aldri gått på lysten til å gå på skolen, men belastningen har blitt for stor. Nå tror jeg at jeg begynner å bli klar for å prøve på nytt,men hvordan få det gjort på kortest mulig tid? jeg er ikke særlig lysten på å begynne på grunnkurs igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg på denne. Sambo har samme problemet.

Skrevet

HAr dere prøvd nettstudier?

Gjest Gjest
Skrevet

Noen videregående tilbyr artium på ett år. På 'min' skole var det en klasse med voksne som av forskjellige grunner ikke hadde gjennomført videregående da de skulle, og de fikk ta alt de manglet av fag for å oppnå artium på ett år. Tror nok det var mye jobb for dem å ta tre års utdanning på ett år, men de fleste var veldig motiverte og fikk det til :)

Gjest Gjest_Daisy_*
Skrevet

Jeg tok to fag over nett: 3 år med norsk på ett år og nyere historie. Tok matte og naturfag på voksenopplæring på kveldstid. Tar du det over nett så MÅ du opp i alle fag (ihvertfall her jeg bor) Tar du det på skolen så kan du være elev og da kan det hende at du må opp.

Kontakt voksenopplæringskontoret der du bor.

Lykke til!!

Skrevet

Men er det ikke slik at man må være over 25 år før nettvgs er gyldig? Er desverre ingen voksenopplæring her vi bor. Og det beste hadde vært om han kunne jobbe samtidig som han tok fagene.

Gjest Gjest_Daisy_*
Skrevet
Men er det ikke slik at man må være over 25 år før nettvgs er gyldig? Er desverre ingen voksenopplæring her vi bor. Og det beste hadde vært om han kunne jobbe samtidig som han tok fagene.

Jeg er 25 år nå og jeg er ferdig med alle fagene. Så lenge de har plass så tar de inn elever. På skolen tok jeg kveldsundervisning så det passa bra med jobb ved siden av. Det samme med nettstudier, kan studere akkurat når du vil.

De har nettstudier ved NKI og NKS. Der koster det klart penger og jeg har ingen erfaring med å bruke de ;)

Gjest Thalassa
Skrevet

hva mener du?

man må jo gå opp til eksamen som privatist uansett om man tar kurs eller ikke..

Skrevet
De har nettstudier ved NKI og NKS. Der koster det klart penger og jeg har ingen erfaring med å bruke de  ;)

Ja, men for at det skal kunne brukes ved opptak til utdanning, må man ikke være 25 år? E

Skrevet (endret)
hva mener du?

man må jo gå opp til eksamen som privatist uansett om man tar kurs eller ikke..

Ja, selvfølgelig. Men hvis han blir bundet av at han må sitte på skolen flere timer om dagen, blir det vanskelig å kombinere med jobb. Kveldsskole er jo en mulighet, men den jobben han har nå innebærer mye kveldsjobbing også. Det er enklere å ta noen dager fri for å ta eksamen.

Endret av Naria
Gjest Thalassa
Skrevet
Ja, selvfølgelig. Men hvis han blir bundet av at han må sitte på skolen flere timer om dagen, blir det vanskelig å kombinere med jobb. Kveldsskole er jo en mulighet, men den jobben han har nå innebærer mye kveldsjobbing også. Det er enklere å ta noen dager fri for å ta eksamen.

han kan ta nettkurs og gå opp som privatist, ingen problem :) Man må ikke sitte på skolebenken fra 9-15 lenger.

Det er eksamen som gjelder, ikke selve kurset selv om man sikkert får karakterer osv (men dette er bare for å hjelpe eleven å se hvor h*n ligger an)

Med voksenopplæring vet jeg ikke, man må vel være over 23-24 år før man kan få det fra kommunen e.l

Gjest Gjest_Daisy_*
Skrevet
Ja, men for at det skal kunne brukes ved opptak til utdanning, må man ikke være 25 år? E

Er det ikke 23/5 regelen da?

Du må fylle 23 år det året du starter å studere, og ha 5 år med jobb/utdanning bak deg.

Han kan så klart sitte hjemme å lese helt på egenhånd å bare gå opp til eksamen, men det er lettere om han følger et "studieprogram"

Gjest Gjest_Daisy_*
Skrevet
Med voksenopplæring vet jeg ikke, man må vel være over 23-24 år før man kan få det fra kommunen e.l

Jeg gikk voksenopplæring og starta vel med det når jeg var 19 år

Gjest gjest1
Skrevet

jeg tok det jeg manglet via nettgymnas, og fikk vitnemål før jeg var 25. Jobbet 100% samtidig, gikk helt fint, men krevde selvdisiplin :) (dyrt var det og)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...