Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jeg sliter med soleksem. ja jeg vet besteråd "hold deg ute av sola" :sur:

men er det noe annet, som VIRKER. som noen har prøvd.

Har selv prøvd hydrokortison(krem/salve), lavendel olje,alovera, og betakaroten

gir snart opp!!!!!!!!!! :sur::sur::sur:

:klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Fantus
Skrevet

Du har prøvd alle rådene jeg vet om... Den eneste trøsten jeg kan gi deg er at huden går i sykluser, så om noen år vil sannsynligvis huden din tåle sol bedre igjen.

Skrevet (endret)

Var på mallorca i fjor, fikk soleksem en av de første dagene. sinnsykt irriterende!! :frustrert: Jeg gikk på apoteket og de ga meg alergimedisin (antihistaminer) og etter et par dager var soleksemet borte og jeg kunne sole meg igjen uten å få det :klappe:

Endret av Lilol
Gjest Gjest
Skrevet

Omega3 og tilvenning til sola... Er visst masse fint å få på resept.

Skrevet

Ville bare si at betakaroten-piller virker på min soleksem....og så blir jeg mye brunere/dypere brunfarge. Blir i utgangspkt. ikke brun, bare fregnete og rød. Begynner å spise betakaroten-piller 2 uker før jeg skal på solferie og da virker det bra.

Gjest Gjesta
Skrevet

Min beste kur er kjedelig, men den funker: Solfaktor 15 eller høyere, og i tykke lag. Det funker mot soleksemet, og du blir allikevel brun.

Skrevet

Har ikke noen råd utover dette, men kan trøste deg med at jeg (nesten) har vokst det fra meg. Var veldig plaget for noen år siden, men nå går det stort sett greit med masse solkrem! :)

Gjest Svimle
Skrevet
Min beste kur er kjedelig, men den funker: Solfaktor 15 eller høyere, og i tykke lag. Det funker mot soleksemet, og du blir allikevel brun.

Solkrem får virkelig min eksem til å skyte fart! Min beste kur er å la være å smøre meg, og holde meg mest mulig unna sola, og gradvis tilvenning.

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg er heldigvis sjelden plaget av soleksem, men datteren min får det helt ekstremt. Hun har rødt hår og relativt lys hud. Jeg begynner alltid å gi henne betakaroten i begynnelsen av mars, og jeg smører henne flere ganger daglig med høy faktor - uparfymert solkrem for både UVA og UVB. Vi greier å unngå at hun blir solbrent, men hun får altså soleksem uansett...

Allergimedisin har jeg aldri forsøkt. Vi hadde tenkt å begynne å gi henne det uansett, for å lindre husstøvallergien hennes - om det i tillegg får soleksemen til å forsvinne er jo det storartet! Vi prøver - og tilbakemelder her om resultatet :)

Gjest Fruktfat
Skrevet

*solkrem er faktisk den største synderen når det gjelder soleksem!*

prøv andre merker.

leste dette av en lege for noen dager siden, og smurte med med min favoritt piz-buin. gjett hvem som sitter med soleksem idag, på armer og bryst? ;)

har sitti masse i sola hittil, men da brukt en annen (orange flaske man får kjøpt på vita; coppertone var det!) og ikke merket soleksemen.

når jeg tenker tilbake er det faktisk når jeg har brukt piz-buin jeg får soleksem.

Skrevet

Aloevera kan iallefall dempe soleksem, men jeg tror det beste er gradvis tilvenning av sol.

Gjest Gjesta
Skrevet

Som andre sier her er det viktig med hvilket merke solkrem man bruker. Høy faktor kan hjelpe, men for noen; eks. meg, så er det ingen forskjell på eksemet om jeg bruker faktor 6 eller 25... Man er bare nødt til å prøve seg frem og se hva som hjelper for seg.

Gjest Bodillen
Skrevet
*solkrem er faktisk den største synderen når det gjelder soleksem!*

prøv andre merker.

leste dette av en lege for noen dager siden, og smurte med med min favoritt piz-buin. gjett hvem som sitter med soleksem idag, på armer og bryst?  ;)

har sitti masse i sola hittil, men da brukt en annen (orange flaske man får kjøpt på vita; coppertone var det!) og ikke merket soleksemen.

når jeg tenker tilbake er det faktisk når jeg har brukt piz-buin jeg får soleksem.

Ja, jeg har også hørt det. Jeg har bl.a lest at det er parfymen i solkremen som gir soleksem, derfor har jeg kjøpt uparfymert. Det hjalp jo ikke. Noen sa at for høy faktor kunne utløse soleksem, så vi gikk ned til faktor 15, uparfymert krem fra helsekost uten konserveringsmidler. Hjalp det? Nei.... Datteren vår får soleksem når hun ikke er smurt også, hun, så jeg tror det rett og slett er sola som er synderen, jeg.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg får masse soleksem hvis jeg IKKE smører meg, og hos meg funker ALLE solkremer mot soleksemet, så lenge de har tilstrekkelig høy faktor. Hvis jeg lar være å smøre meg, og er i sterk sol (Syden e.l.), kommer det sviende, kløende utslettet tilbake med en gang.

Men muligens er kremer med fysiske filtre, av den typen beregnet for barn, noe mildere mot huden.

Skrevet
Solkrem får virkelig min eksem til å skyte fart! Min beste kur er å la være å smøre meg, og holde meg mest mulig unna sola, og gradvis tilvenning.

jeg har prøvd solkremer i lange rekker. Det beste har vert olje fri. for jeg også får mer av solkrem. den kan koke(med olje) på huden har jeg hørt.

takk for masse gode råd. jeg får oppsøke lege å høre etter resept spiser alegi tabletter fra før pga annen allergi

Skrevet

ikke smør deg med solkrem, nei!!!

Jeg har ofte et utbrudd på våren, og i år var det skikkelig ille. I og med at jeg ikke klarte å holde meg innen dørs, smurte jeg meg med datteren min sin solkrem (med fysisk solfilter) og eksemen ble værre enn værst :forvirret: prøvde aloe vera uten hjelp... tilslutt smurte jeg et tynt lag med hydrokortison krem og holdt meg unna sola resten av kvelden - neste dag var jeg helt god! Har bare en gang i etterknat hatt antyding til utbrudd, og da har jeg tatt på meg en lett sommerbluse/skjorte.

Skrevet

Ser det er forskjellige meninger her ja.. Jeg har hatt en del soleksem. Prøvd forskjellige solkremer, men har nå begynt å bruke KUN Piz Buin. Da får jeg faktisk ikke soleksem.

• 11 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Ser nokon anbefaler coppertone....verdas beste.. MEN kor kan ein få tak den no som vita ikkje sel den lengre?

Skrevet

*soleksem på lårene* *kløe*

Vel, om jeg ikke skal smøre meg blir jeg enten rød får eksem eller er jeg heldig begge deler.. Altså må jeg bruke solkrem!! Rødt hår og fregner *hat* er så lei av å aldri bli brun, alltid rød og med soleksemen som har kommet de siste årene er det bare toppen på kransekaka:(

Prøve betakaroten i år, håper det hjelper i lengden, har eksem nå, men det er på beina, der tåler jeg mer sol og droppet solkremen i går:(

Er det andre som har brukt alergimedisiner (på resept eller ikke?) og hjelper dette.. Er villig til å prøve det meste, for eksem og masse klær i varmen er ikke noe gøy!! :grine:

Skrevet

pleier som regel alltid å få soleksen på armene på våren, men sluppet unna i år *heldigvis*

men en ting vet jeg, at solkrem gjør det bare værre - det må man ikke bruke!!!

det beste jeg kan gjøre, er å ha en lett bluse ol som dekker til over eksemen og unngå direkte sol, iallefall i den værste tiden. Smører med hydrokortison eller aloe vera om kvelden/natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...