Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #21 Skrevet 16. juni 2006 (endret) Nå skal jeg ikke gifte meg med det første men svarer likevel. Ville tatt hensyn til allergikere og vegetarianere. "Liker ikke" gjester kommer jeg ikke til å ta hensyns til, for oss(som er veldig matinterresert) kommer maten i bryllupet til å være nesten like viktig som selve vielsen. Endret 16. juni 2006 av pulverheksa
Gjest BagLady Skrevet 16. juni 2006 #22 Skrevet 16. juni 2006 Da jeg var i bryllup for 2 uker siden var noen av kakene merket med små lapper, hvor det sto "uten egg" og "uten nøtter" o.l. Tydeligvis var det allergikere blant gjestene, og jeg synes det var veldig omtenksomt å gjøre det enkelt for dem å finne noe de kunne være trygge på. Så det er jo et tips iallefall
Prinsesse på erten Skrevet 16. juni 2006 #23 Skrevet 16. juni 2006 En venninne som kommer i bryllupet mitt har anorexi. Det skal bli tatt hensyn til. Vi skal ha sjøkreps til forrett, fisk til hovedrett og bær til dessert (med en liten ostetallerken mellom hovedrett og dessert). Veldig lett å be kokken servere henne litt mindre mat samtidig med at han kutter ut saus og annet hun ikke kan spise... Hun har fortalt meg om et bryllup hun var i der hun ble servert kremet skogsoppsuppe, reinsdyrstek og karamellpudding. Det synes jeg ikke går an. Hun kunne ikke spise noe av det og endte opp med kraftige magekramper og var vel sikkert nær ved å svima av utover kvelden..
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #24 Skrevet 16. juni 2006 En venninne som kommer i bryllupet mitt har anorexi. ← Det er jo en sykdom, og er jo noe annet enn "liker ikke" gjester, det syns jeg er fint at dere tar hensyn til
Susan Sto Helit Skrevet 16. juni 2006 #25 Skrevet 16. juni 2006 Vi tar hensyn til allergier og andre medisinske tilstander som gjør at folk ikke kan spise visse ting. (Alt er ikke uten, men det finnes alternativer som gjøre at allergikerene ikke skal føle at de ser "kresne" ut.) Er selv skalldyrallergiker, og det går i familien, så skalldyr holdes langt vekk fra menyen. (Hadde ikke kunnet spise tilbehør dersom det kanskje muligens kunne vært borti samme kniven som skalldyr, så å spise tilbehøret er ikke alltid et alternativ!) Men når alt kommer til alt er nok jeg mer kresen enn de fleste, og mine "liker ikke" har vi i stor grad tatt hensyn til. (Blir for dumt når bruden pirker i maten, siden det er brudeparet som kjøper og betaler maten selv!) Men vi har ikke sput andre om det er noe de ikke liker. Det får de pirke vekk selv!
Prinsesse på erten Skrevet 16. juni 2006 #26 Skrevet 16. juni 2006 (endret) Det er jo en sykdom, og er jo noe annet enn "liker ikke" gjester, det syns jeg er fint at dere tar hensyn til ← Ingen av mine gjester har noen matallergier, men om så hadde vært hadde jeg selvfølgelig tatt hensyn til det. "Liker ikke" tenker jeg ikke så mye på. Det får være den enkeltes problem. (Kanskje jeg kan omvende de ... Har et vennepar som nesten ikke liker noenting - særlig ikke noe i grønnsaksfamilien. Etter middager hos meg har de nå blitt hekta på squashsuppe og ovnsstekte rotgrønnsaker.... Da de spiste det første gang, mest for å være høflige, var det med laaaaange tenner.) Endret 16. juni 2006 av Prinsesse på erten
Kara W Skrevet 16. juni 2006 #27 Skrevet 16. juni 2006 Interesant tråd, med enda en ting man må huske på. I vårt bryllup er det nok bruden selv som er mest kresen og trengs å ta hensyn til Jeg har ingen sterke allergier, men jeg kan ikke spise hverken skalldyr eller sopp (får brekkninger, men er vel ikke direkte allergisk). Hvis jeg ikke er veldig nerme brudeparret, hadde det ikke falt meg inn å si noe (jeg er jo en av de som kan spise tilbehør), og hadde jeg fått noe annet hadde jeg følt meg veldig beæret. Tror konklusjonen min er at med mindre du er veldig allergisk, så trenger du ikke å si ifra, og bør ikke forvente at det blir tatt hensyn til. Er du nerme brudeparret kan du gjerne nevne det ellers også, men igjen ikke forvente at det nødvendigvis blir tatt hensyn til. Også kan man som brudepar ta litt hensyn til gjestene (kommer det mange utlendinger varter man ikke opp med lutefisk, liksom). Hva gjør egenlig dere med vegeterianere som gjester? Hva slags alternativ gir dere dem? Vi tenkte å ha viltkjøtt, og denne tråden minnet meg på at et står ihvertfall en vegeterianer på gjestelisten. Er kjøttetende, og temmelig uvitene om fine alternative retter. Vil jo ikke gi noe helt annet, heller, men noe som står i stil med resten (tenker på å bare bytte ut kjøttstykket, men la alt det andre være det samme).
miss77 Skrevet 16. juni 2006 Forfatter #28 Skrevet 16. juni 2006 Da jeg var i bryllup for 2 uker siden var noen av kakene merket med små lapper, hvor det sto "uten egg" og "uten nøtter" o.l. Tydeligvis var det allergikere blant gjestene, og jeg synes det var veldig omtenksomt å gjøre det enkelt for dem å finne noe de kunne være trygge på. Så det er jo et tips iallefall ← Godt tips!! Noterer bak øret
Missbumblebee Skrevet 16. juni 2006 #29 Skrevet 16. juni 2006 (endret) Hva gjør egenlig dere med vegeterianere som gjester? Hva slags alternativ gir dere dem? Vi tenkte å ha viltkjøtt, og denne tråden minnet meg på at et står ihvertfall en vegeterianer på gjestelisten. Er kjøttetende, og temmelig uvitene om fine alternative retter. Vil jo ikke gi noe helt annet, heller, men noe som står i stil med resten (tenker på å bare bytte ut kjøttstykket, men la alt det andre være det samme). ← De fleste helsekostforretninger har alternativer til kjøtt. (jeg liker godt sesam-kroketter/nuggets eller hva det heter...) Det er ikke så lett å lage "festmat" til vegetarianere på lik linje med vanlig festmat, spesielt om det bare er èn person som skal ha det. Dersom dere skal ha vilt så skal dere sannsynligvis også ha saus laget på kjøttkraft? Det spiser ikke de fleste vegetarianere... Men det lureste er vel å spørre den dere vet er vegetarianer, og høre om h*n har noen forslag til hva som kan serveres istede. *Edit skrivefeil* Endret 16. juni 2006 av Missbumblebee
Gjest gjesta Skrevet 16. juni 2006 #30 Skrevet 16. juni 2006 Vi har en par diabetikere i familien, og de kommer ihvertfall til å få en alternativ dessert. Ellers har vi noen med nøtteallergi, men det er jo ikke så vanskelig å unngå det i maten. Tar ikke hensyn til hva folk liker eller ikke, men synes det er viktig at det er mat som jeg liker selv i vårt bryllup. De fleste kommer nok til å like det som blir servert, for jeg er den mest kresne av alle. Det er kan vel også være lurt å ha noe til eventuelle barn som kommer i bryllup, men det blir ikke noe problem for oss.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #31 Skrevet 16. juni 2006 Jeg er vegetarianer, og forventer ingen spesialbehandling. Jeg spiser gjerne bare tilbehør. Særlig hvis tilbehøret er litt mer spennende enn kokte poteter og gulrøtter, går det jo an å bare servere mer grønnsaker til dem. Siden jeg har valgt dette selv, og ikke er allergisk, er jeg veldig ydmyk, og blir nesten litt flau når jeg får spesialbehandling (jeg spiser forøvrig fisk, noe som gjør saken litt enklere).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå