miss77 Skrevet 15. juni 2006 #1 Skrevet 15. juni 2006 Hvor mye hensyn tar dere til gjester som ikke liker den og den maten, og har dere egne retter til allergikere? Vet at jeg ihvertfall har én gjest med melkeallergi, én med nøtte- og sitrusallergi og ett par stykker som ikke liker skalldyr. Tenkte jeg skulle undersøke med de som står for maten, om hvilke alternativer som er vanlig, men hva gjør dere?
Arkana Skrevet 15. juni 2006 #2 Skrevet 15. juni 2006 Nå skal vårt bryllup være lite, så det gjør jo saken en del lettere. Allergier ville jeg absolutt tatt hensyn til, men å lage en spesiell rett til hver allergiker er kanskje å be om litt mye, det ideelle hadde vel vært om man kunne finne én rett som alle allergikerne kunne spise. Nå har vi heldigvis ingen allergikere blandt gjestene. Når det gjelder liker/ikke liker synes jeg det er viktig for oss som skal være så få, i et stort bryllup hadde jeg nok tatt mindre hensyn til det. For vår del tror jeg faktisk det er jeg og samboeren min som er mest "sære" i matveien, så den saken er jo grei. Svigerfamilien er nok litt mer trauste i matveien enn vår familie, så jeg tenker vi kanskje prøver å "dempe" den fancy menyen litt slik at de slipper å spise totalt ukjent mat, men samtidig er dette et bryllup og ikke en vanlig fredagsskveld og det vil jeg skal synes på menyen.
miss77 Skrevet 15. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 15. juni 2006 Vi tar selvsagt hensyn til våre allergiske gjester , vil jo ikke at noen skal bli alvorlig syke heller. Skal ha skalldyr til forrett, tenker vel som så at de to som jeg vet ikke liker det får la vær å spise rekene og heller spise tilbehøret. Er jo ikke så enkelt å gjøre nærmere 70 stk. til lags. Måtte i såfall hatt koldtbord. Tenkte bare jeg skulle sjekke om jeg var fryktelig ego....
Saeria Skrevet 15. juni 2006 #4 Skrevet 15. juni 2006 Jeg synes ikke du er ego i det hele tatt. Skulle en tatt hensyn til hva hele 70 stykker liker og ikke liker, hadde det nok blitt en stor utfordring å finne noe alle liker. De som ikke liker reker, kan jo som du sier, spise tilbehøret.
Arkana Skrevet 15. juni 2006 #5 Skrevet 15. juni 2006 (endret) Ville bare presisere at når jeg skrev én rett som alle allergikerne kan spise, så mente jeg altså en rett utenom hovedretten. Jeg liker heller ikke reker eller skalldyr, men hadde ikke forventet at dette ble tatt hensyn til og hadde klart meg med tilbehøret. Endret 15. juni 2006 av Arkana
Malama Skrevet 15. juni 2006 #6 Skrevet 15. juni 2006 Ja, skaldyr kan man la være å spise, det gjør jeg selv. Avhenger selvsagt av hvordan det er. fuikk servert en skaldyrsalat for ikke lenge siden. Tenke at "skaldyrsalat" var salat med reker i og sånn, og jeg kunne bare la være å spise rekene. Sånn var det ikke, der var noen få salatblader neders, helt dynket i skaldursaus, og masse reker, blåskjell, krepsehaler og div sånn oppå. Ikke noe "tilbehør2 å spise altså. (vel, jo, jeg spsite brødet jeg fikk tildelt da) Men jeg bare sto over hele forretten, og det gikk helt greit det. Så jeg synes ikke det er ego å tenke at de kan la være å spise rekene med mindre det altås er slik at der ikke ER noe annet enn bare skaldyr å spise. (skaldyrsuppe passer heller ikke for dem som ikke spiser skaldyr, trust me, det fikk jeg nemlig i tilsvarende anledning i fjor (det er en jobbsamling, ikke et bryllup, og jeg forvente rikke at de tar hensyn til at jeg ikke spiser skaldyr, så jeg står bare over)
Missbumblebee Skrevet 15. juni 2006 #7 Skrevet 15. juni 2006 *Sniker meg innom* Som en "særing" i matveien er jeg en av de som alltid må forhøre meg på forhånd om maten i arrangemeter som bryllup. Jeg setter utrolig stor pris på om det blir laget noe mat jeg kan spise (spiser ikke kjøtt), men jeg forventer det overhodet ikke! Dersom det ikke blir laget noe alternativt, så spiser jeg stort sett grønnsaker og tilbehør. Null problem, annet enn at mange andre gjester spørr og graver voldsomt.. Har faktisk også opplevd å få "kjeft" av en brud i et bryllup jeg var i for noen år siden fordi jeg ikke hadde sagt noe på forhånd..
Saeria Skrevet 15. juni 2006 #8 Skrevet 15. juni 2006 Hadde jeg visst at et hadde vært en vegetarianer/veganer eller allergikere i mitt bryllup (er ikke gift enda ), så hadde jeg tatt hensyn til det selvfølgelig. Men alle de som ikke liker akkurat den eller den grønnsaken, eller den type salatblader hadde jeg ikke tatt hensyn til.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #9 Skrevet 15. juni 2006 Vi tar hensyn til vegetarianere og allergikere og de som ikke liker sjømat. Når det gjelder kaker blir det noe helt annet, der har vi så mange at folk får bare klare seg uten den de ikke kan spise (Kan selv bare spise 1 av 5 kaker, og jeg er bruden :-) ) Syns man bør prøve litt å ta hensyn, da det er kjedelig å sitte og pirke i maten og se veldig kresen ut, når det er pga allergier.
Lula Skrevet 15. juni 2006 #10 Skrevet 15. juni 2006 Vi tok hensyn til allergier. Vi hadde også tatt hensyn til vegetarianere dersom det hadde vært noen av gjestene som var det. Ut over det satte vi opp den menyen VI gjerne ville ha i VÅRT bryllup. Vi er "matmennesker" begge to, og det gjenspeilte seg også i menyen. Maten var en av de viktigste elementene ved selve festen for oss, og da ønsket vi ikke å fire på en masse krav fordi tante Gerda kanskje ikke liker ditt eller datt. Det var sikkert noen som fikk servert en del ting i vårt bryllup som de aldri hadde smakt før. Men hva så? Det må da være spennende. Og om de ikke likte en ting, ja så var det så mange retter at du skulle være relativt kresen og sær om du ikke likte noe og gikk sulten fra bordet. For oss ville det blitt helt feil å legge oss på en "så-vanlig-og-lett-likelig-som-mulig" linje når det gjaldt menyen.
miss77 Skrevet 15. juni 2006 Forfatter #11 Skrevet 15. juni 2006 Vi tar hensyn til vegetarianere og allergikere og de som ikke liker sjømat. Når det gjelder kaker blir det noe helt annet, der har vi så mange at folk får bare klare seg uten den de ikke kan spise (Kan selv bare spise 1 av 5 kaker, og jeg er bruden :-) ) Syns man bør prøve litt å ta hensyn, da det er kjedelig å sitte og pirke i maten og se veldig kresen ut, når det er pga allergier. ← Skalldyrene våre serverer på hvitløksbrød med salat til, så det blir litt å bite i selv om man ikke spiser skalldyr. Snakker jo også bare om forretten. Så vidt jeg vet spiser alle det som serveres til hovedrett og dessert. Ville også tatt hensyn til evt. vegeterianere, men har nå ingen i familien eller vennegjengen.
Veslejenta Skrevet 15. juni 2006 #12 Skrevet 15. juni 2006 I bryllupet til min kusine ble det servert rekecocktail til forrett. Siden hun visste at jeg er allergisk mot skalldyr, ble rekene byttet ut med bogskinke. Jeg ble veldig overrasket for jeg hadde ikke regnet med at jeg kom til å få noe annet enn de andre gjestene, og hadde egentlig forberedt meg på å hoppe over forretten. Det at allergien min ble tatt hensyn til gjorde at jeg følte meg ekstra velkommen, og jeg var veldig takknemlig overfor min kusine.
Gjest Gjesta Skrevet 15. juni 2006 #13 Skrevet 15. juni 2006 Vi kommer til å ta hensyn til både allergikere og vegatarianere/ veganere. Sikkert halvparten av gjestene vi skal ha er det "noe med", meg selv inkludert, så jeg vil gjerne at alle skal føle seg nogenlunde normale. Utrolig kjedelig å være allergisk mot alt som blir servert. Men nå skal vi ha en slags buffet for å blidgjøre alle, pluss økonomiske hensyn(skal lage den selv, ikke hotellbuffet).
*Emma* Skrevet 15. juni 2006 #14 Skrevet 15. juni 2006 Jeg ville tatt hensyn til allergikere og vegetarianere - men at folk ikke liker noe får bli deres problem. Hadde jeg fått noe servert i et bryllup jeg ikke likte hade jeg som andre har svart spist tilbehøret og håpet neste rett var noe som falt bedre i smak
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #15 Skrevet 16. juni 2006 "Liker ikke" tar vi ikke hensyn til. Men vi har en diabetiker som får egen dessert.
Trampe Skrevet 16. juni 2006 #16 Skrevet 16. juni 2006 Vi har en som er allergisk mot svinekjøtt og to multiallergikere på gjestelista. Han som ikke tåler svinekjøtt får lam til forrett i stedet, og vi passer på å ha mange kaker slik at de to allergikerne finner noe de kan spise de også. Det er ingen som har gitt andre beskjeder, så da har vi den maten vi ønsker. Hadde vi hatt vegetarianere på gjestelista, hadde vi såklart tatt hensyn til det. Jeg vet det er flere som "ikke liker" ditt eller datt, men de bryr vi oss faktisk ikke om. Vi serverer mat de aller fleste liker. Jeg og brudgommen liker faktisk ikke forretten, men det er en veldig vanlig forrett som de aller fleste av gjestene spiser, så da går de foran oss Jeg forventer faktisk at om gjestene har spesielle behov eller om man må ta spesielle hensyn til noen, så gir de beskjed. Hvordan kan jeg vite at dama til kompisen til brudgommen ikke spiser kjøtt om hun ikke har gitt beskjed? Jeg ville nok ikke blitt sur, men jeg ville ha sagt at hun kanskje bør gi beskjed neste gang hun skal noe sted der de serverer mat.
Pasha Skrevet 16. juni 2006 #17 Skrevet 16. juni 2006 allergier tar vi hensyn til (er vel kun 1) men at folk ikke liker maten er deres problem. Men siden jeg er meget kresen selv.. så er det nok meg selv som blir det støreste problemet Under middagen i norge skal det være med 1 barn og dersom maten vi skal ha ikke passer til henne.. så får hun egen mat (bare noe enkelt noe.. som .feks pølser.. som hun er kjempeglad i)
Gjest Cosmic Girl Skrevet 16. juni 2006 #18 Skrevet 16. juni 2006 Vi forventer at folk selv gir beskjed dersom de ikke tåler forskjellige ting, eller ikke spiser kjøtt. Vi har allerede tatt hensyn, ved at vi begge egentlig ønsket fisk til hovedrett. Men det er ikke alle som spiser fisk, derfor endte vi med kjøtt. Men klart om noen sier fra at de ikke tåler ditten eller datten, tar vi hensyn til det. Men vi gir langt f... i om han ikke spiser det og det, eller hun ikke ønsker det og det. Da får de bare klare seg uten! Vi har leid inn et caterings-selskap som lager all maten, og dersom vi skal ha forskjellige retter til alle etter behov og ønsker, koster det oss en formue. MEN; allergier og vegetarianere tar vi hensyn til. Såfremt de gir oss beskjed
marsy Skrevet 16. juni 2006 #19 Skrevet 16. juni 2006 Vi tar helt klart hensyn til allergier, men det er vanskeligere å ta hensyn til hva folk liker eller ikke liker synes jeg.. både jeg og brudgom elsker lam og kunne tenke oss å ha det til hovedrett, men vi har begge en person i vår familie som ikke liker det, så da må vi nesten styre unna selv om jeg ikke skjønner at folk ikke liker lam... mmmmm
Pasha Skrevet 16. juni 2006 #20 Skrevet 16. juni 2006 jeg liker heller ikke lam. men hadde jeg fått det servert så hadde jeg spist litt + spist tilbehøret. kan jo ikke kreve spesialbehandling selv om jeg er kresen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå