Gå til innhold

dilla på sjokoladekaker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

Jeg er fryktelig glad i kaker, og spesielt sjokoladekaker!! :Nikke:

Hvilken kaker synes du er best??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mississippi Mud Cake

250 g smør

150 g mørk sjokolade

440 g sukker

2,5 dl varmt vann

80 ml kaffelikør (Tia Maria, Kahlua, Crème de Cacao)

1 ss kaffepulver

260 g hvetemel

½ ts bakepulver

25 g kakao

2 egg

Bland smør, sjokolade, sukker, vann, likør og kaffe i en kjele. Rør over svak varme til sjokoladen smelter. Hell i en bolle og avkjøl 15 minutter. Sikt i det tørre og rør sammen, visp så inn eggene. Hell i en dyp 20 cm springform og stek ved 160 grader i ca 1½ time (i min ovn er 1 time mer enn nok, så jeg ville sjekket litt tidlig, kaken skal jo være saftig og litt rå i midten). La stå 30 minutter før den avkjøles på rist.

Verdens beste brownies ;)

400 g mørk sjokolade

340 g smør

8 dl sukker

8 egg

4 ts vaniljesukker

5 dl hvetemel

Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en stor langpanne. Stek ved 175 grader i ca 55 minutter.

Nigella's Chocolate Fudge Cake

400 g hvetemel

250 g sukker

100 g brunt sukker

50 g kakao

2 ts bakepulver

1 ts natron

½ ts salt

3 egg

1,4 dl rømme

1 ss vaniljeekstrakt

175 g smør, smeltet og avkjølt

1,25 dl solsikkeolje

3 dl kaldt vann

175 g mørk sjokolade

250 g smør

275 g melis

1 ss vaniljeekstrakt

Bland mel, sukker, kakao, bakepulver, natron og salt i en bolle. Visp egg, rømme og vaniljeekstrakt sammen og bland i det tørre vekselvis med smør og olje vispet sammen. Visp så inn vann. Fordel i to smurte og bakepapirkledte 20 cm springformer og stek ved 180 grader i 50-55 minutter. La avkjøles i formen 15 minutter før de hvelves over på rist.

Smelt sjokoladen og avkjøl litt. Visp smør og melis lett og luftig og rør inn vaniljeekstrakt og sjokolade. Legg kakebunnene sammen med sjokoladekrem mellom og smør resten oppå og rundt kaken.

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

Oj oj her var det mye godt. Løper å kjøper ingri :ler: dienser!!

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg har fått dilla på mislykket sjokoladekake. Den er skitgod og farlig enkel å lage... Det er denne oppskriften jeg pleier å bruke, men jeg lager ikke glasur, synes det blir litt for mye, faktisk. I stedet sikter jeg bare litt melis over kaken.

Gjest Thalassa
Skrevet

Denne kaka lagde Wenche på god morgen norgefor lenge siden, og fant ut at den er kjempegod med jordbær eller jordbærsyltetøy ved siden av! :sikle: Men veldig mektig..

Den heter påskens beste sjokoladekake, men kan godt droppe marsipan og ta på jordbær istedet.

KAKA

Gjest Gjest
Skrevet

Her er vinneren fra en konkurranse i Sverige om å kåre Sveriges beste kladdkake. Den er kjempegod.

Vinnaren: God kladdig chokladkaka

Blir 1 kaka med nougattäcke

Du behöver:

100 g smör

2 ägg

3 dl socker

1,5 dl mjöl

4 msk kakao

1 tsk vaniljsocker

1/2 tsk salt

50 g mörk choklad (minst 60 % kakao)

Kokos till formen

Cirka 100 g Odense nougat

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med kokos.

3. Smält smöret i en kastrull.

4. Vispa samman ägg och socker, det går bra med handvisp.

5. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.

6. Tillsätt det smälta smöret och vispa väl.

7. Krossa den mörka chokladen och blanda ner i smeten.

8. Häll all smet i formen och grädda 17–22 minuter beroende på din ugns effekt. För att vara säker på att få en kladdig konsistens bör du känna med en sticka redan efter 15 minuter. När smeten inte längre fastnar på stickan är kakan klar.

9. Ta ut kakan och låt svalna i cirka 5 minuter innan du hyvlar på ett ca 1 mm tjockt lager nougat. Nougaten smälter och när den har stelnat är kakan färdig att servera med vaniljglass eller vispgrädde.

--------------------------------------------------------------------------------

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg elsker "djevelske biter", oppskrift finnes på www.detsoteliv.no . En veldig tung og mørk langpannesjokoladekake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...