Gjest gjest1 Skrevet 17. juni 2006 #21 Skrevet 17. juni 2006 Helt enig med vinkelner her! Jeg har heller aldri skjønt poenget med å begynne med dårlige og billige viner når man skal lære seg å like vin! Vel så ofte tror jeg folk lærer seg å IKKE like vin pga dårlige begynnererfaringer. Jeg kjenner faktisk ganske mange som ikke likte vin før de plutselig endag fikk servert noe annet enn billigviner, nemlig gode kvalitetsviner. Forørvrig er det verdt å tenke på at VELDIG mange serverer vinen alt for varm (rødvin) eller alt for kald (hvitvin). Har du en dårlig vin som i tillegg drikkes alt for varm, gjerne stuetempratur=23 grader, så smaker det skikkelig ille! Og hvitvin skal ikke alltid serveres iskald, da smaker de gjerne ingenting.
Gjest Gjesta Skrevet 17. juni 2006 #22 Skrevet 17. juni 2006 Og hvitvin skal ikke alltid serveres iskald, da smaker de gjerne ingenting. ← Men det er kanskje ikke så dumt med tanke på et par av forslagene her...
Gjest vinkelner Skrevet 17. juni 2006 #23 Skrevet 17. juni 2006 Så derfor var poenget mitt med en konkret anbefaling disen det var det trådstarter ønsket seg. Mange her sier de liker Martini d'Asti Dette er en vinstil som tilsier svakt musserende hvitvin. Søtlig og har alltid med et lavt alkoholnivå. Viner av denne typen er laget av druen moscato som vokser i området Asti i Piemonte (Nord Italia) Selve vinstilen kalles derfor Moscato d'Asti når det produserers på skikkelig måte, og KAN være veldig godt. Martini d'Asti er søtlig, emmen, mangler frisk frukt og lett tyggegummipreget, det er et ultrakommersielt industriprodukt som er blottet for sjarm. Saracco Moscato d'Asti 2005, vinmonopolnr 32677, ca kr. 110,- Denne er samme stil, men det er en vin fra en kvalitetsleverandør som heter Paolo Saracco, som tapper flere ganger årlig for å holde vinene så fersk som mulig. Den dufter av tiltalende frisk frukt. En veldig bra produsert vin og generelt deilig til fruktbaserte desserter, spesielt jordbær! Så - disse er svært forskjellige - men likevel innenfor samme vinstil! Fiskepinner vs breiflabb! Ut av fabrikken eller fersk ut av sjøen, det blir omtrent det samme innbyrdes forhold...
Gjest Fruktfat Skrevet 17. juni 2006 #24 Skrevet 17. juni 2006 Vel det er ikke slik at noen "kan" vin (i aprostrof) det er faktisk en del som kan vin helt uten aprostroffer fordi vi lever av det! Det er tilfeldigvis yrket mitt å kunne vin, hver eneste dag i sånn ca 8-10 timer... ← jeg mente det da ikke ironisk da, kjære deg! du signerer jo med vinkelner, så jeg skjønner jo at du kan det! det kan ikke jeg, derfor er det lettere for meg å anbefale billigviner! selvfølgelig anbefaler du fine, og ofte dyre viner fordi din gane helt sikkert er velutviklet og du kan mer om vin og hva du skal kjenne etter enn meg! JEG synes ikke disse vinene er gode, og det er godt mulig jeg synes det etterhvert, men som NYBEGYNNER er det ofte greit å begynne med mildere viner! okay? selvfølgelig synes du billigviner er skvip, akkurat som jeg synes billigshampoer er noe drit.
Gjest Fruktfat Skrevet 17. juni 2006 #25 Skrevet 17. juni 2006 men nå har jo TS fått masse tips på forskjellige viner, så er det jo bare å prøve seg fram til hva hun liker best!
Gjest Hovmesteren Skrevet 22. juni 2006 #27 Skrevet 22. juni 2006 jeg mente det da ikke ironisk da, kjære deg! du signerer jo med vinkelner, så jeg skjønner jo at du kan det! det kan ikke jeg, derfor er det lettere for meg å anbefale billigviner! selvfølgelig anbefaler du fine, og ofte dyre viner fordi din gane helt sikkert er velutviklet og du kan mer om vin og hva du skal kjenne etter enn meg! JEG synes ikke disse vinene er gode, og det er godt mulig jeg synes det etterhvert, men som NYBEGYNNER er det ofte greit å begynne med mildere viner! okay? selvfølgelig synes du billigviner er skvip, akkurat som jeg synes billigshampoer er noe drit. ← Men selv om man foretrekker milde / lettere viner trenger man ikke å drikke skvip. Det finnes mange gode kvalitetsviner som er lette. Vinen blir ikke billigere jo lettere den er. Det virker mye mer som det er prisen som er fokuset og ikke kvaliteten. Og det er ikke mange ekstra kronene man må ut med for å få et ordentlig produkt. Legger man på en 30-40 kroner har man som oftest en myyyye bedre vin. Og til de som tror det lønner seg og begynne med noe dårlig: Kjørte dere rundt i en gammel Lada det første året dere tok lappen?
laktose_k Skrevet 30. juni 2006 #28 Skrevet 30. juni 2006 Hvitvin er utmerket drikke både til mat og til å kose seg med! Men tidligere har polet overøst oss med halvtørr (dvs ganske søt) tysk vin, og det er ikke noe for min gane. Hvis du er helt uvant med hvitvin, vil jeg anbefale rimelige chardonnay-viner. De kan være fra sør-Frankrike (mitt favoritt-område), men også fra Italia, Østerrike og mange andre land. Godt til fisk, syns jeg. Dessuten godt på verandaen om kvelden når du ikke gidder å se på fotball... Jeg kjøper sjelden vin til over 100-110 kr. Syns det er masse godt til under det. Og vi som ikke er eksperter eller vinkjennere har lite igjen for å følge tips om rådyre viner (syns jeg, i hvert fall).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå