Gå til innhold

Nybegynner vin og champagne

Anbefalte innlegg

Skrevet

er helt grønn på vin og champagne, de gangene jeg har smakt på det har det smakt helt pyton så har liksom ikke giddet å utforske dette noe mer. Har ingen tradisjon for vin i familien.

Men nå føler jeg at jeg trenger litt peiling.. hva er den beste vinen, champagnen dere vet? (spesifiser om det er rød eller hvit takk :))

Er rosèvin godt? Hørt det er godt til grillmat.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg ville snakket med dem som jobber på Vinmonopolet. Det vet ofte mye om hva som passer til hva, og hvilken du bør kjøpe ut i fra din beskrivelse. Er ikke noen kjenner selv heller, men når jeg har spurt har jeg som oftest kommet ut igjen med godt resultat.

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg har funnet ut at billig vin passer min uerfarne gane best. dyrere vin er sikkert helt knall, for de som vet hva de skal kjenne etter.

mine rødvinsfavoritter er: j.p chenet

el condor (den lukter solbærsaft!)

(liker egentlig ikke) hvitvin: dreams (fra california)

"champagne" (=musserende): martini asti med (viktig!) jordbær oppi

Skrevet

Champagne; martini asti

Røde viner; vi er veldig glad i rioja-viner, feks el coto

Hvite viner; tyske, rieslingviner, gjerne fra moselvdalen, eller feks black tower

Skrevet

Jeg elsket Torres - San Valentin fra første slurk!

Gjest gjest1
Skrevet

Min venninnegjeng lærte seg til å drikke rødvin ved å kjøpe Masi :)

Skrevet
Min venninnegjeng lærte seg til å drikke rødvin ved å kjøpe Masi :)

Så ABSOLUTT!!

Men man får flere typer Masi'er. Selv er jeg veeeeeldig glad i den Masi Campofiorin. Koster litt mer enn vanlig masi (den med sort emblem) men ååhhh for en nyyytelse..

Eximius (koster også bare 75,-) er også en lækker vin!! (Meget god til kjekjøtt bl.a)

Skrevet

Jeg synes Liebfraumlich er en god hvitvin, er den jeg drikker når jeg går ut...

Ellers så henger jeg meg på Martini Asti med jordbær..

Rødvin er jeg ikke så veldig på, kun et glass til mat om jeg får det servert, kjøper ikke selv så har ingen å anbefale.

Gjest prestekrage
Skrevet

Av hvitvin anbefales: Reisling kabinette, og for en dyrere penge; chablis!!!

Av rødvin er det vanskelig å plukke noen spes favoritter, men av de jeg kommer på i farta: Spør på polet etter en med skeiv hals og bulk i flaska (står stille hva den heter), Sophia Carbernet savenion (?) er også veldig god...

Et lite tips: Min oppfatning er at-jo mere "fancy" flaske jo dårligere vin!!!!

Drikker ganske mye vin, og prøver ofte nye- All honør til de ansatte på polet- DE ER KJEMPEFLINKE til å anbefale (skulle nesten tro de ikke gjorde annet enn å drikke vin)!!!!!!!

PS: Martini Asti er ikke Champange men musserende!! (litt kverulant i dag....)

Skrevet

For å finne ut hva slags viner man liker er man rett og slett nødt til å smake litt, tror jeg - smaken utvikler seg jo også gjerne over tid ved at den utfordres. Og så kommer det an på både personlig smak og maten man spiser til vinen.

Et lite tips til en potensielt god begynnerrødvin likevel: Jeg foretrekker rødviner som er tunge, krydrete og ikke for syrlige. En sur, tynn rødvin er siste sort. Trodde derfor ikke jeg kunne finne en vin som var for rund, men det gjorde jeg faktisk forleden: Dom Dinis, en portugisisk rødvin, ganske billig også om jeg ikke husker feil. Rund og nesten sviskeaktig i smaken - vin med liten "motstand" som er lett å like (men der jeg faktisk savnet det bitre og syrlige... ).

Så den kan kanskje være en grei rødvin å starte med?

Gjest Fruktfat
Skrevet

Av rødvin er det vanskelig å plukke noen spes favoritter, men av de jeg kommer på i farta: Spør på polet etter en med skeiv hals og bulk i flaska

PS: Martini Asti er ikke Champange men musserende!! (litt kverulant i dag....)

Skrevet

Hei,

Hvitvin:

Jeg ser at mange av de anbefalte hvitvinene er søte. Dersom du ønsker å prøve en tørr hvitvin (oppfattes som mer syrlig og frisk) anbefaler jeg en Vino Verdhe (usikker på skrivemåten) vin fra Portugal (lav alkoholprosent, lettdrikkelig). Prisklasse fra ca 90 kroner om jeg husker riktig. Du kan også forsøke en Sancerre. Sancerre er en av mine store sommerfavoritter. Du får en kjempegod vin til ca 150 kroner. Hør med betjeningen på polet for nærmere anbefaling av produsent (jeg husker aldri navn, bare hvordan etikketten ser ut!). Jeg tror Sancerre kanskje oppleves som litt fruktigere og lettere å drikke enn chablis som er en annen sommerfavoritt (chablis er den store skjell- og skalldyrvinen pga at druene vokser i kalkholdig jord, en gang havbunn faktisk). Det er godt mulig at du foretrekker de søtere vinene, men det er jo morsomt å prøve litt forskjellig (og du vil forstå hva jeg mener med søt/tørr dersom du sammenligner en Black Tower/Liebfraumilch med en Sancerre eller Chablis)

Tips til forrett: salat med blåskjell og scampi, enkel oljebasert dressing, Sancerre. Dette er alle nødt til å elske - unntak kun for skalldyrallergikere med legeerklæring.

Rosévin:

Mange billige roseviner smaker ekstremt søtt. Noen elsker det, jeg foretrekker heller et glass saft. I år har jeg for første gang testet de litt dyrere (og tørrere) rosévinene. Il Mimo fra 2005 er den store favoritten hos meg, ca kr 130. En annen vin som jeg synes er god er Rosaura (usikker på navnet). Denne har nokså særegen smak, enkelte vinglade venner deler ikke min oppfatning av denne.

Rødvin:

Utvalget er enormt og det er vanskelig å foreslå noe spesifikt. Jeg er veldig glad i italienske viner. Et godt forslag til en enkel tørr rødvin er Canaletto Montepulciano d' abbruzzo (?) (ca kr 90).

Champis:

Billecart Salmon Reserve Brut (måtte kikke på Vinmonopolet.no for å komme på navnet) er en veldig god og relativt rimelig champagne. Brut betyr for øvrig tørr, seco er søt. Tok en stund før jeg fikk med meg sondringen. Et noe søtere alternativ er Moet & Chandon Brut Imperiale

et musserende alternativ (fremdeles tørr): Codorniu Pinot noir brut fra Spania til ca 150 kroner.

Avslutningsvis jeg blåser i om man drikker søt eller tørr hvitvin. Drikk det du synes er best, men forsøk ulike typer vin. Det å utfordre sansene er givende! Ganske vanlig å gå over til tørrere viner etterhvert.

Jeg ble tørst, hvitvin i kveld!

Gjest Gjest
Skrevet

J.P. Chenet er rødvinens svar på Cola!

Mangler alt - struktur, syre, ryggrad og fylde, kvalitetsmessig omtrent som en kokt fruktsaft med alkohol!

Spør heller de på polet om hjelp til å finne noe bedre, det er jo hyggelig å få noe som likner på vin i det minste ;)

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Skriver under på det meste Bloody Archibald har skrevet. I tillegg vil jeg anbefale ulike riesling-viner fra Alsace. Disse er tørre, men allikevel fruktige (i min oppfatning), og ikke søte og ekle som det skvipet Liebfraumilch. Hvis du heller vil ha søt vin, kan du kanskje teste en gewürztraminer? Søt, men elegant. Tokaj-viner fra Ungarn er også søte, men gode.

Det er lurt å legge litt mer penger i vin; de billige vinene til 70-80 kroner smaker nesten ingenting, men i prisklassen fra 100 til 150 kroner får man mye god vin, i hvertfall hvite. Rødvin har jeg mindre peiling på, men planlegger å lære litt mer der også.

En ting til: Hvis du har lyst på god musserende vin som ikke er altfor dyr, anbefaler jeg ulike spanske cava-typer. Disse musserende vinene er relativt tørre, og laget på samme måte som ekte champagne, og smaker milevis bedre enn de søte, italienske (som er så ufattelig populære). Jeg har konstant teflonhjerne, så husker vanskelig navn, men også her gjelder det at "seco"=søt, og "brut"=tørr.

Endret av Elphaba
Skrevet

Jeg tror nok enhver "vinkjenner" får vondt i kroppen når jeg sier hva slags viner jeg liker....men here goes...

Muserende: Martini Asti eller Toso Asti (veldig søt)

Hvit vin: Ars Vitis (Tysk søt vin)

Rød vin: Blossom Hill (Amerikansk med lite smak ;) )

Gjest vinkelner
Skrevet

Vinkjenneren får ikke vondt - hun bare fortsetter å drikke god vin :)

Men du stakkar må jo få innmari vondt i smaksløkene dine...

Hehe, du henger litt forsiktig sagt igjen i slagere 80-tallet og det er muligens på tide å forsøke noe nytt?

Bytt ut den lett syntetiske Martini Asti (som strengt tatt har lite med vin å gjøre) med en kvalitetsvin i samme genre. Fremdeles søtt, fremdeles med bobler og lav alkohol, men med god frisk smak av moscatodruen!

Forslag: Saracco Moscato d'Asti 2005, vinmonopolnr 32677, ca kr. 110,-Suveren vin til jordbær og fruktdesserter, eller den som bare vil ha noe søtt!

Gjest Fruktfat
Skrevet
J.P. Chenet er rødvinens svar på Cola!

Mangler alt - struktur, syre, ryggrad og fylde, kvalitetsmessig omtrent som en kokt fruktsaft med alkohol!

\

men liker man egenrlig ikke rødvin, og vil lære seg å like det er det sånne viner som er gode å starte på! ;)

Gjest Fruktfat
Skrevet

men mye av det som blir anbefalt her (av de som tydeligvis "kan" vin) er sånt som man drikker etterhvert! det er ikke noe man starter med for å lære å like vin. for meg er billigviner som smaker lite helt genialt å starte på, og det tror jeg gjelder de fleste.

man begynner ikke på årgangswhisky når man begynner å drikke alkohol, heller! ;) (vel, de fleste i allefall).

Skrevet
men mye av det som blir anbefalt her (av de som tydeligvis "kan" vin) er sånt som man drikker etterhvert! det er ikke noe man starter med for å lære å like vin. for meg er billigviner som smaker lite helt genialt å starte på, og det tror jeg gjelder de fleste.

Enig!

Og til vinkjennern som ror jeg henger igjen på 80 tallet......jeg var ikke gammel nok til å drikke før på midten av nittitallet....så den var kanskje ikke helt "treff".

Gjest vinkelner
Skrevet

Vel det er ikke slik at noen "kan" vin (i aprostrof) det er faktisk en del som kan vin helt uten aprostroffer fordi vi lever av det! Det er tilfeldigvis yrket mitt å kunne vin, hver eneste dag i sånn ca 8-10 timer...

Og at vinene til Emma er preget av 80-talls smak/utvalg/kvalitet er et dessverre bare fakta uansett om du drakk vin på den tiden eller ikke!

Uansett var mitt forslag om å forsøke en safe kvalitetshevning innenfor samme type vin bare ment som et positivt råd :)

(men her inne skal man ofte passe seg for å vise at man kan noe gitt! Hvis man har syke barne blir man vel glad hvis en barnelege gir gode råd - så hvorfor ikke faktisk ta i mot et godt vinråd fra noen som har vin som yrke...)

Nettopp fordi jeg KAN vin ønsket jeg bare å være hyggelig forbedre opplevelsen med en vin som er i samme smaksgate, men med vesentlig bedre kvalitet.

Og jeg er ikke helt sikker på om jeg synes argumentet om at det er best å lære seg å like vin ved å starte med dårlige viner, blir ikke det litt som å starte å like fisk ved å spise fiskepinner? Man lærer smaksløkene & hjerne å forvente dårlig kvalitet?? Og så plutselig tror man at det er slik det skal være...

Det er mye lettere å lære å like GOD vin!

Og god i denne sammenheng har ingenting med at det skal være de tøffeste og mest garvesyrerike og dyre vinene som kan letes opp, det er masse god vin som er rund, behagelig, fruktig og lett og ganske rimelig! Kvaliteten på håndverket er avgjørende, men dessverre har ikke denne typen produsenter alltid det største markedsføringsbudsjettet, slik at det er "Cola-produsentene" som vinner.

Dertfor - spør på polet, smak og prøv selv med litt mer ukjente saker, det som er mest skummelt er å aldri eksperimentere litt :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...