Gå til innhold

Beregne drikke

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

Hvordan beregner man hvor mye sprit, vin ,champagne og øl det må kjøpes inn til et bryllup på ca. 60 stk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Det er jeg usikker på. Men du får stort sett returnert uåpnede flasker på vinmonopolet. Det gir en jo muligheten til å heller kjøpe for mye, ettersom du ikke risikerer å bli sittende igjen med alt selv etterpå.

Skrevet
Det er jeg usikker på.  Men du får stort sett returnert uåpnede flasker på vinmonopolet.  Det gir en jo muligheten til å heller kjøpe for mye, ettersom du ikke risikerer å bli sittende igjen med alt selv etterpå.

Men dette gjelder bare vin, og må avtales ved kjøp. Du kan returnere inntil 15% av det du kjøpte.

Ellers er det nok bare å sette seg ned å beregne hvor mye dere tror folk kommer til å drikke. (Det er jo sikkert noen som ikke drikker, og det er også noen som drikker mye.)

Skal dere ha vinen på bordet, eller skal det sjenkes? Folk tar ofte mer når de forsyner seg selv.

Vi har valgt å kjøpe inn så vi har mer enn nok av alt, tilfelle mange velger å drikke det samme. (Kan risikere å sitte igjen med ganske mye, men vi vil heller ta den sjansen, enn å gå tom.)

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

Under middagen står det flasker på bordene så folk kan forsyne seg selv.

Resten står på eget bord så gjestene må hente selv til kaffen og festen.

Vi tenker på å kjøpe inn 3 liters dunker med rødvin/hvitvin å ha på dette bordet. Synes det er vanskelig å beregne, men hvor mange "mann" går det på 7 dl cognac f.eks? Hvordan regner dere??

Gjest gjest1
Skrevet

Hvis du søker litt her finner du mange utregningsmåter :)

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet
Hvis du søker litt her finner du mange utregningsmåter :)

ok. Takk :)

Skrevet
Under middagen står det flasker på bordene så folk kan forsyne seg selv.

Resten står på eget bord så gjestene må hente selv til kaffen og festen.

Vi tenker på å kjøpe inn 3 liters dunker med rødvin/hvitvin å ha på dette bordet. Synes det er vanskelig å beregne, men hvor mange "mann" går det på 7 dl cognac f.eks? Hvordan regner dere??

Går ca. 17 cognac per flaske dersom dere sjenker de "vanlige" 4cl per glass.

Videre går det ca. 6 glass hvitvin/champagne per flaske og 5 glass rødvin per flaske.

Ellers så er det som Frysepulver sier: du finner mange gode tips om du søker :)

Skrevet

Jeg bruker denne lista fra vinmonopolet, og regner opp på antall gjester pr flaske.

Skrevet

Når det gjelder vin - gå på polet og spør. Da får du den hjelpen du trenger, de plukker vin til deg som passer både meny og budsjett. Vi kjøpte inn vin for et par dager siden, og fikk knallgod service. Vi får også levere inn alt overskuddet, polet her har ikke den 15%regelen som Sensommerbruden nevner.

Vi har 28 flasker vin til ca 45 vindrikkere i bryllupet. Vi har 56 gjester. Jeg satte meg ned på forhånd og fant ut av hvilke av gjestene våre som absolutt ikke drikker vin, for å gjøre tingene litt enklere. Ingen vits i å ta de med i beregninga av drikke når de ikke kommer til å røre vinen uansett ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...