Gå til innhold

Tradisjon på bryllupskake

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Lurer rett å slett på hva som er tradisjon med bryllupskake.....

På 3 etg. kake. Spiser man hele? skla toppen spares og være til ekteparet for hell og lykke??

Jeg har hørt mye forskjellig....

Hva vet dere??

Skal ekteparet forsyne seg av etg. nr 2 på kaken for et langt å lykkelig ekteskap??

Skal etg. 3 i det hele tatt spises??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye tradisjoner der.

Jeg har hørt at det noen steder er vanlig at toppen bevares urørt, og spares av brudeparet til deres første bryllupsdag. (Men tviler på at vi kommer til å bry oss om det. )

Ellers har jeg ikke hørt om noe av det andre.

Kaker er vel til for å spises?

Gjest Gjest
Skrevet

grunnen til at jeg egentlig spør er dordi jeg hadde rydde/vaske dag i dag og hadde en skikkelig opprydding i fryseren... og der fant jeg toppen av ei bryllupskake med mann og dame på...... Min samboer ble gift for 8 år siden, og skilt for 6-7 år siden......

Så jeg måtte egentlig le litt når jeg fant den.... den er jo helt sikkert avglemt..... men samtidig tenker jeg, går det ann å bli så sløv at man lar en kake ligge i fryseboksen i 8 år??? samt at den ahr blitt flytett på en del ganger fra hus til hus....

Snakket med min samboer på tlf nå, og spurte om han ville ha kake når han kom hjem, forsi jeg hadde ryddet fryseboksen... han skjønnte ingenting, men plutselig sa han, oija.... det er vel abre fatet å ta vare på der opg få resten i søpla... også spurte jeg: jeg går ut i fra at den har blitt avglemt der? han svarte: ja, sikkert....

Men da begynnte selvfølgelig jeg å tenke... at det virket som det kansje litt bevisst var blitt attt vare på.... men som jente tenker jeg nok alt for mye.... han er jo over xen..... og jeg skal ikke la en gammel kake ødelegge dette. hehe....

Gjest *Just-Me*
Skrevet

:ler: den er nok sikkert bare blitt avglemt..... folk har vel kansje mye rart nederst i fryserne sine som er avglemt til tider.... Så jeg tror ikke du skal ta så tungt på vei for at du fant den.... men så morsomt og komme over fortiden til typen er det jo ikke da...

Jeg har selv ryddet xen til typen min litt ut av huset da jeg ble samboer med typen min... Han er ikke så veldig systematisk og ryddig av seg, så mye visste han ikke at han hadde ennå etter henne... så det har da dukket opp et klesplagg el et bilde osv, men da går det bare rett i søppla.... Siden han hadde levd et langt liv med x så kan det jo fort bli litt blandende ting i pappesker ol som man ikke får kastet med en gang brudde kommer liksom. jeg orker ikke å ta på vei. for hadde han bevisst tatt vare på bilder av henne el ting og at han ikek var over henne, da ville jeg reagert ja, men rot og skrot som bare dukker opp orker jeg ikke bry meg om

Gjest -eline-
Skrevet
Jeg har selv ryddet xen til typen min litt ut av huset da jeg ble samboer med typen min... Han er ikke så veldig systematisk og ryddig av seg, så mye visste han ikke at han hadde ennå etter henne... så det har da dukket opp et klesplagg el et bilde osv, men da går det bare rett i søppla.... Siden han hadde levd et langt liv med x så kan det jo fort bli litt blandende ting i pappesker ol som man ikke får kastet med en gang brudde kommer liksom. jeg orker ikke å ta på vei. for hadde han bevisst tatt vare på bilder av henne el ting og at han ikek var over henne, da ville jeg reagert ja, men rot og skrot som bare dukker opp orker jeg ikke bry meg om

Min kjære har alle feriebilder og slikt av han og x'n stående i album (sammen med alle de andre bildene), kunne ikke falt meg inn å be han om å ta de ut. De er endel av hans fortid, akkurat som bildene av han og studiekompisene erdet. Men nå er han over henne og det er ikke akkurat lettkledde undertøysbilder (selv om det er sikkert noen bikinibilder fra ferier ol.) ;)

Ang den kaketoppen så tror jeg nok det bare er en forglemmelse ja, det er en grunn til at frysebokser stort sett er fylt opp med ting man ikke aner hva er... Har hørt mange som tar var på toppen og spiser den på 1-årsdagen elns, det kunne ikke falt meg inn. Kaker er da best ferske, så da hadde jeg heller bestilt en ny av samme slag om det var viktig.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Når det gjelder kaketoppen så er det tradisjon for å ta vare på den til 1 års bryllupsdag og spise den da.

Hvor godt dette er kommer jo ann på kaken da... Vi skal ha engelsk fuktkake så gleder meg til første bryllupsdag :)

Skrevet

Dette er en tradisjon som kommer fra England, der bryllupskakene vanligvis er av typen fruktkake med marsipan og icing. Disse kakene er langtidsholdbare så det suser, men syns ikke det funker å putte en norsk marsipankake i fryseren i et år, kremen harskner endel selv om den har vært oppbevart frossen.

Gjest *Just-Me*
Skrevet
Min kjære har alle feriebilder og slikt av han og x'n stående i album (sammen med alle de andre bildene), kunne ikke falt meg inn å be han om å ta de ut. De er endel av hans fortid, akkurat som bildene av han og studiekompisene erdet. Men nå er han over henne og det er ikke akkurat lettkledde undertøysbilder (selv om det er sikkert noen bikinibilder fra ferier ol.)  ;)

Ang den kaketoppen så tror jeg nok det bare er en forglemmelse ja, det er en grunn til at frysebokser stort sett er fylt opp med ting man ikke aner hva er... Har hørt mange som tar var på toppen og spiser den på 1-årsdagen elns, det kunne ikke falt meg inn. Kaker er da best ferske, så da hadde jeg heller bestilt en ny av samme slag om det var viktig.

helt enig med deg. Fortid er fortid og jeg ville heller ikke bedt han om å fjerne fortia si ved å kaste bilder fra album osv. Det jeg kom over var noen bryllupsbilder som lå løst i en skuff som jeg ryddet i, også nevnte jeg bare for han at de lå der, og han tok dem selv å kastet de for han ville ikke ha de. Han ville heller ikke ha bilder av henne pga at det ikke var et godt forhold. Men album osv er det kansje hun som har.... Så det du sier er jeg så absolutt enig i....

Skrevet

Når det gjelder toppen av bryllupskaken, så skal den spises når første barnet blir født, eller første bryllupsdag, kommende ann på hva som kommer først. Det er selvfølgelig skam å måtte spise den på første bryllups dag. Denne tradisjonen er nok noe utdatert idag :ler: Oldefar spiste opp kaktoppen til mormor og morfar. han var litt småsulten og kaken så god ut :ler:

Jeg fant forøvrig en huig med gammle bilder av samboeren min, fra den tiden han var sammen med x'en. Burde vel gå igjennom og se hva det er han sparer på ;) Men jag hadde ikke bedt ham om å kaste den. Hadde han derimot insistert på å ha dem hengende på veggen eller slikt hadde jeg satt meg imot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...