Gå til innhold

For og mot barnehagejobb

Anbefalte innlegg

Gjest Barnehageassistent?
Skrevet

Dere som har jobbet eller jobber i barnehage, hva synes dere har vært/er positivt og negativt.

Vet denne kunne ligget under karriere, men det er jo her inne jeg møter på dere barnehageansatte. Og ellers personer med god erfaring i forhold til barnehage...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kun positive minner fra da jeg jobbet i barnehage. Det fine er jo å kunne være med barna. De er så uhøytidelige og rett fram. Synes også at fellesmåltidene var så kos. Det er og fint å kunne være så mye ute som man er i barnehage. Godt med frisk luft og turer.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg synes det er kjekt å jobbe i barnehage, men det som ikke er like kjekt er all "døtiden" innimellom. F.eks hvis en av de ansatte på avd har samling, så går det ca en time der jeg ikke har noe å gjøre på. Jeg pleier da å rydde litt i garderoben, koste litt her og der og div, men det tar ikke så lang tid.

Det verste med jobben er fra klokken 1400- 1645 da vi er ute med ungene og venter på foreldrene. For meg er det bare sååå utrolig kjedelig å stå ute i drittværet og bare følge med på ungene. Tiden går også utrolig sakte. :(

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg trivdes godt med å jobbe i bhg. Jeg jobbet hovedsaklig i en naturbhg så der var vi jo på tur stort sett hver dag, og "opplevde" ting og så "tang". Jeg trives med barn, og det er jo alfa og omega.

Nå er det en stund siden jeg jobbet i bhg, så jeg kan ikke sette fingeren på spesielle ting jeg synes var mer eller mindre positivt, men siden jeg har bhg barn selv nå er jeg jo ofte sammen med mange fra bhg og merker at jeg nok kunne trivdes med å jobbe i bhg den dag i dag.

Skrevet

Jeg syns det var kjempe hyggelig å jobbe i barnehage. Men det er litt slitsomt når det blir mye bråk syns jeg. SKal utdanne meg innen for dette her, men det som bekymrer meg mest er faktisk er pengene i det her. Tjener ikke så godt

Skrevet

Det verste med jobben er fra klokken 1400- 1645 da vi er ute med ungene og venter på foreldrene. For meg er det bare sååå utrolig kjedelig å stå ute i drittværet og bare følge med på ungene. Tiden går også utrolig sakte. :(

Det har ikke streifet deg at du, istedenfor å stå å bare følge med på ungene, faktisk kan bli med på leken? det er det du får betalt for..... + tiden går fortere fordi du har det morsomt!

Men til TS, har jobbet i bhg nå i 5 år, og må si at det er noen av de beste åra jeg har hatt. Har så mange gode minner og har fått en "forbredelse" på hvordan det er å ha barn.....

En ting som er sikkert er at du ikke har mye energi igjen når du kommer hjem fra jobb, så vet ikke om jeg kommer til å fortsette å jobbe i bhg når jeg selv får barn hjemme å ta vare på :)

Men jobb i bhg er absolutt å anbefale (bortsett fra lønna da ;) )

Skrevet

jeg har jobbet som barnehageassistent. beste jobben jeg noen gang har hatt. spesielt på sommeren, får være mye ute og det er stille og rolig (vi var en periode 4 voksne og 4 barn..) koselig å jobbe med barn, masse moro som hender.

det negative jeg kan trekke fram er at noen dagen kan bli veldig slitsomme, tåler man ikke endel støy kan man fort bli sliten i en sånn jobb.

det jeg har tenkt på er at det kunne blitt veldig slitsomt å ha en jobb som dette når man selv får egne barn, ellers synes jeg det er en helt fantastisk jobb. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Det har ikke streifet deg at du, istedenfor å stå å bare følge med på ungene, faktisk kan bli med på leken? det er det du får betalt for..... + tiden går fortere fordi du har det morsomt!

Har jobbet i barnehage i mange år. Når du er alene med ansvaret for ungene på din avdeling, og en er ute, er det ikke lett å delta i lek. For min del bestod tiden i å veksle mellom de forskjellige ungee, sjekke hvor alle var og se at alle hadde det greit. i

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har aldri gjort dette før og aner ikke hva jeg evt. går til. Lønna er dog ikke så avskrekkende (240.000,-).

Jeg kan jo nevne at jeg har bittesmå barn selv og er tilbudt jobb på småbarnsavdeling.

Nei, jeg må sette meg ned og skrive en liste. I kveld, når barna er lagt.

TUSEN TAKK FOR INNSPILL, kom gjerne med flere.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg var bare 15 da jeg jobbet i barnehagen. Fordelen var at du trengte ikke å gjøre mye, bare leke med ungene (og det var jo kjempegøy i seg selv) og rydde og tegne med dem.

Det som var stress var at det var for mye bråk og skrik. Jeg var såpass ung og de syns det var kjempegøy å teste meg, helt til jeg fikk hodepine. Paracet hver eneste dag :forvirret: og kastet sko i fjeset på meg.

Hadde sikkert taklet det annerledes i dag :) Enkelte av ungene var utrolig utspekulerte og greide å nesten slå meg ut av spill med en feiekost!

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg synes det er kjempekos å jobbe i barnehage, gleder meg til hver gang jeg skal dit :)

Positive ting er at

- Ingen dag er lik

- Dersom ped.lederen på avdelingen er grei kan du bestemme mye selv hva du vil finne på med barna (feks ta med ei gruppe på tur, formingsprosjekt osv.)

- Du jobber bare dagtid, fri på kveld og helg, veldig positivt dersom du har barn

- Tenk hvor koslig det er før høytider som jul og påske, lage julepynt og bake +++ med barna

- I begynnelsen vil barna teste grensene dine, men når de har blitt kjent med deg roer det seg fort :)

- Du får være mye ute, om det var du som skrev at det var en småbarnsavdeling du skulle jobbe på (?) så er dere uansett ikke ute når det er mer enn 10 minus, så iskaldt blir det uansett ikke. Nå om sommeren er det herlig å jobbe i barnehage! :)

Skrevet

Jobber i bhg som assistent, det er veldig koselig og barn er takknemlige folk å jobbe for ;) . Det positive er jo all den tiden du får vært ute...gjøre ting du liker, f.eks formings aktiviteter, gå på tur,synge,leke ja det er utrolig mange muligheter. Som sagt over her er det ingen dag som er lik.

Du får muligheten til å følge barnas utvikling, glede deg sammen med de når de klarer noe nytt, og det er mye omsorgsarbeid...sitte på fanget, en ekstra klem.

Baksiden ved bhg jobbing er at det ofte er mye sykdom(da tenker jeg på blandt de ansatte), og da blir dagene slitsomme. Dress og regnværs dager er jo heller ikke drømmen når 20 barn skal ut samtidig og/eller inn for å gå på do og skifte bleie. Og du kan ikke ha kaos angst for da er det helt feil jobb.

På småbarnsavd er det også mye løfting...noe å tenke på hvis det kan bli et problem. Men stress og mas nivået er jo litt lavere på små barn.

Jeg har barn selv og noen dager er det helt klart litt mye å være sammen med barn fra du står opp til ut på kvelden...men stort sett så er ikke det noe problem. (er mindre slitsomt å være på jobb i bhg enn å være hjemme med to aktive som du skal underholde alene). Jeg stortrives sammen med barna, med bhg sine positive og negative sider.

Skrevet
Jeg har aldri gjort dette før og aner ikke hva jeg evt. går til. Lønna er dog ikke så avskrekkende (240.000,-).

Jeg kan jo nevne at jeg har bittesmå barn selv og er tilbudt jobb på småbarnsavdeling. 

Nei, jeg må sette meg ned og skrive en liste. I kveld, når barna er lagt.

TUSEN TAKK FOR INNSPILL, kom gjerne med flere.

Jeg har ikke jobbet i bhg. før men jeg tenkte på at siden du har små barn hjemme blir det kanskje litt "mye barn". Det blir jo liksom det samme både på jobb og privat.

Gjest gjest1
Skrevet

En ting jeg synes er en stor hake ved å jobbe i barnehage er at du får høre sensitiv informasjon om barn, foreldre og famileforhold. Jeg bor på et lite sted så jeg kjenner eller vet hvem de fleste er, jeg holder selvfølgelig taushetsplikten min 110 % (!!), men det er ikke alltid gøy å vite for mye om de du kjenner.

Skrevet

Jeg har en periode jobbet i barnehage og jeg synes faktisk det var litt kjedelig, jeg :sjenert: Synes det var koselig med alle barna, men syntes det ble litt ensformige dager og savnet litt "voksen-stimuli"...

Skrevet (endret)

Jeg tror at hvis jeg skulle jobbe i barnehage, så ville jeg forsøkt å ta utdanning som førskolelærer samtidig på deltid. Det er alltid morsomt å lære noe som er relevant for det man driver med til daglig. Det ville nok gjøre jobben ekstra spennende. Etterhvert kan du da også få litt bedre lønn. Du sier at 240 000 ikke er avskrekkende. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her som jeg bor ville det vært helt umulig å bo rimelig greit hvis jeg ikke tjente litt mer enn det selvom mannen min også jobber full tid og har grei lønn.

Endret av Varja
Skrevet
Du sier at 240 000 ikke er avskrekkende. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her som jeg bor ville det vært helt umulig å bo rimelig greit hvis jeg ikke tjente litt mer enn det selvom mannen min også jobber full tid og har grei lønn.

Vet ikke hvor dere bor men 240 000 får ikke jeg, og jeg har jobbet i barnehage siden 98. 220 000 derimot.De som har startet hos oss og ikke har noe erfaring ligger under 200 000

Gjest Gjest
Skrevet

Varja: hvor bor du? Med en inntekt på 500.000,- kan man betjene et lån på i alle fall 1,5 million (sånn ca.) og jaggu kan man bo godt til 1,5 million - også i Oslo (som vel er Norges dyreste sted?).

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Øhh, jeg er faktisk den assistenten som leker mest med barna. Sitter i sandkassen med dem, lager sandkaker, disser osv osv...

Men jeg trodde ikke at jeg måtte skrive uførlig hva jeg gjorde mellom 1400 og 1645. :forvirret: Jeg synes bare tiden går litt sagte da. Og det er jo også velkjent at de to-tre siste timene før slutten på dagen går tregest.

Psst, det står ikke i arbeidsbeskrivelsen min at jeg skal leke med barna. Jeg får betalt for å være tilstede. :forvirret:

Endret av Miss_alexandria
Gjest Gjest
Skrevet

Arbeidskontrakten sier bare at jeg skal jobbe for "Xxx kommune, for tiden i Xxx barnehage" - og at de når som helst kan flytte meg til annen jobb. :overrasket: Det står ingenting om hva jeg skal gjøre. Men det ble jo fortalt på intervjuet at man ville måtte jobbe flere timer alene, forsåvidt hele dager, for de har ikke vikarer ved ferier... 14 barn. 0-3 år. :forvirret:

Det står ingenting om hvor mange timer jeg skal jobbe heller. :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...