Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Unnskyld meg hvis dette er et dumt spørsmål, men hva er forskjellen på en person som kaller seg programmerer og systemutvikler. Ser ikke den store forskjellen, jeg. `Kan noe forklare?
enden Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 Systemutvikleren er arkitekten som tegner huset og programmereren er byggmestern som setter det opp. Det er den enkleste analogien jeg kommer på i farten
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #3 Skrevet 14. juni 2006 Men er systemutviklere det sammen som arkitekter da? >Trodde de som drev med arkitektur satt enda høyere, jeg... Hierarkisk: Programmerere, systemutvikler, arkitekter, programansvarlige?
enden Skrevet 14. juni 2006 #4 Skrevet 14. juni 2006 Men er systemutviklere det sammen som arkitekter da? >Trodde de som drev med arkitektur satt enda høyere, jeg... Hierarkisk: Programmerere, systemutvikler, arkitekter, programansvarlige? ← Nå er ingen av de beskyttede titler, så det er vanskelig å gi en nøyaktig definisjon. Min erfaring er at arkitekt er det seniorene blant systemutviklerne kaller seg Programansvarlig har jeg ikke vært borti, men elelrs stemmer nok hirearkiet ditt greit
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #5 Skrevet 14. juni 2006 Takk for svar! Du som kan så mye om dette, kan du fortelle meg noen navn på forskjellige plattformer (og kanskje hva en plattform egentlig er..) Og er .Net et programmeringsspråk?
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #6 Skrevet 15. juni 2006 En "plattform" er i denne sammenheng det systemet som programmer kjører under. Eksempel: PC -> Windows XP -> Microsoft Word I det tilfellet er Word laget for "Windows-plattformen". Hvilken PC Windows kjører på, er Word revnende likegyldig. (For å komplisere det litt, så er jo Windows også et program, som da kjører på "PC-platformen" i dette tilfellet.) .NET er ikke et programmeringsspråk, men derimot det man kan kalle en "virtuell maskin". Det er en plattform, faktisk, som kjører på toppen av Windows: PC -> Windows -> .NET Framework -> .NET-program Selve .NET-programmet er lagret i en spesiell form som tolkes/kjøres av .NET-"maskinen". Java fungerer på akkurat samme måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå