Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grusomt! Men bak teppet er virkeligheten dessverre vond - og bør vi akseptere det? Selvsagt ikke. Kan vi akseptere det? Det viser seg at mange kan. Aksepterer vi det? Ja, vi gjør jo det... Kanskje ikke akkurat nå med H&M - men med andre varer.

Dessverre er det ikke bare H&M som leverer oss saker og ting som har en slik bakgrunn. For noen år siden var det tepper fra IKEA, knyttet av små, bløte barnehender...

Og du kan nok regne med at alt som er sydd i Asia - generelt - kommer fra fabrikker som er langt unna våre arbeiderrettigheter. Sør-Amerika også. Men jeg vet for lite om dette - og kjenner når sånne saker kommer opp at jeg burde vite mye mer...

Sprøsmålet er om jeg følger det. Jeg kjøper fortsatt varer som er produsert i Kina.

Skrevet

Javisst har disse menneskene umenneskelige arbeidskår i forhold til vår standard - men hva skjer dersom vi boikotter disse varehusene og deres sortiment? Jeg antar at vi tar levebrødet fra svært mange i disse landene - og gjør livet deres atskillig vanskeligere. Vår demonstrasjon rammer en uskyldig og vanskeligstilt tredjepart. Løsningen bør være å legge press på varehusene/fabrikkene i østen via andre virkemidler enn boikott for å bedre arbeidsvilkårene for disse arbeiderne. Veien fram dit er nok både lang, smal og snirklete...

Skrevet

Som forbrukere har vi selvsagt mulighet til å påvirke. Det er vi som er kundene, og det er oss butikkene skal betjene.

Vi burde egentlig vite at arbeidsforholdene mange steder er forferdelige, for det har det vært ganske mange repportasjer om. Men vi vil ha billige varer, og da lukker vi glatt øynene for det vi vet.

Norske bedrifter som leverte varer til kjeder, de er lagt ned fordi arbeiderne hadde skikkelige arbeidsvilkår og høyere lønn, og varene ble dermed for dyre for oss - og for kjedene som selvsagt vil tjene penger.

Fabrikkene er flyttet til land der det ikke er så nøye hverken med arbeidstid, sikkerhet, alder på arbeiderne og hvor lønna er lav.

Det er egentlig ikke noe argument at vi ikke kan si ifra/la være å kjøpe varene fordi da vil menneskene som jobber på fabrikken miste jobben. Det er selvsat mulig at eierne vil flytte fabrikkene igjen - i håp om at vi forbrukere glemmer, men det kan jo også skje at de føler deg tvunget til å gjøre noe med arbeidsforholdene . for ikke å miste kunder.

Men er vi villige til å betale mer for varene, da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...