Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #21 Skrevet 16. juni 2006 Jeg hadde forelesning om dette før jeg skulle på en utenlandstur i forbindelse med noe jeg studerte. Da lærte vi bl.a. om hvordan kroppen kunne reagere på en gisselsituasjon, på overfall og voldtekter o.l. Visstnok er det ikke uvanlig at menn kan få ereksjon i en sånn situasjon selv om det overhodet ikke har noe med lyst å gjøre. Naturlig nok kan det føre til skyldfølelse o.l. i ettertid. Det ligner muligens litt på det såkalte Stockholmsyndromet, som beskriver at gislene etterhvert får sympati med gisseltakerne? ← Guuud, så slitsomt det må være å ha et organ på kroppen som finner på slike "sprell", på TROSS av at man blir voldtatt Neida, uff, det må være grusomt. Det er vel ren fysiologi; ved berøring så "skjer det saker og ting"...
Gjest KA Skrevet 16. juni 2006 #22 Skrevet 16. juni 2006 Jeg hadde forelesning om dette før jeg skulle på en utenlandstur i forbindelse med noe jeg studerte. Da lærte vi bl.a. om hvordan kroppen kunne reagere på en gisselsituasjon, på overfall og voldtekter o.l. Visstnok er det ikke uvanlig at menn kan få ereksjon i en sånn situasjon selv om det overhodet ikke har noe med lyst å gjøre. Naturlig nok kan det føre til skyldfølelse o.l. i ettertid. Det ligner muligens litt på det såkalte Stockholmsyndromet, som beskriver at gislene etterhvert får sympati med gisseltakerne? ← Ligner ikke Stockholm-syndromet i det hele tatt, for den rent fysiologiske reaksjonen står(!) overhodet ikke til sinnsstemningen. Det ble mer kjent under 1. verdenskrig, at soldater kunne oppleve kraftige ereksjoner -- men i likhet med priapisme er det også fysisk smertefullt.
Gjest Rognebær Skrevet 16. juni 2006 #23 Skrevet 16. juni 2006 Ligner ikke Stockholm-syndromet i det hele tatt, for den rent fysiologiske reaksjonen står(!) overhodet ikke til sinnsstemningen. Det ble mer kjent under 1. verdenskrig, at soldater kunne oppleve kraftige ereksjoner -- men i likhet med priapisme er det også fysisk smertefullt. ← Hmnei, jeg mente det ikke helt sånn, snarere at begge deler var en uønsket reaksjon i en pressituasjon, men ser jo nå at det kunne bli oppfattet sånn! Fælt må det uansett være...
Gjest KA Skrevet 16. juni 2006 #24 Skrevet 16. juni 2006 Hmnei, jeg mente det ikke helt sånn, snarere at begge deler var en uønsket reaksjon i en pressituasjon, men ser jo nå at det kunne bli oppfattet sånn! Fælt må det uansett være... ← Nå er jeg ingen psykolog, men innbilte meg at Stockholm-syndromet var at man får sympati med gisseltageren -- selv om dette er uforskyldt, føles det ikke som en uønsket holdning. Vi har jo ikke meninger vi ikke føler vi vil ha.
CoolDuckie Skrevet 16. juni 2006 #25 Skrevet 16. juni 2006 Ligner ikke Stockholm-syndromet i det hele tatt, for den rent fysiologiske reaksjonen står(!) overhodet ikke til sinnsstemningen. Det ble mer kjent under 1. verdenskrig, at soldater kunne oppleve kraftige ereksjoner -- men i likhet med priapisme er det også fysisk smertefullt. ← Kvinner kan oppleve fysiologisk kåthet under overgrep selv om de ikke vil være med på det som skjer. Dette er et tabuområde, og noe som for enkelte er en vesentlig kilde til psykiske vansker etter overgrepet. Slik er det kanskje med menn også, men vi vet lite om forekomsten av det. For øvrig synes jeg diskusjonen dreier seg altfor mye om mannens penis og ereksjon. Hva om han blir misbrukt i div. kroppsåpninger med gjenstander, hender osv? Hva om han blir utsatt for kladding/ berøring? Hva om han blir slått eller fysisk mishandlet relatert til seksuelt ladede handlinger? Kule And
Gjest KA Skrevet 17. juni 2006 #26 Skrevet 17. juni 2006 Kvinner kan oppleve fysiologisk kåthet under overgrep selv om de ikke vil være med på det som skjer. Dette er et tabuområde, og noe som for enkelte er en vesentlig kilde til psykiske vansker etter overgrepet. Slik er det kanskje med menn også, men vi vet lite om forekomsten av det. For øvrig synes jeg diskusjonen dreier seg altfor mye om mannens penis og ereksjon. Hva om han blir misbrukt i div. kroppsåpninger med gjenstander, hender osv? Hva om han blir utsatt for kladding/ berøring? Hva om han blir slått eller fysisk mishandlet relatert til seksuelt ladede handlinger? Kule And ← Poenget er at "beviset" ligger i ereksjonen, i hvertfall er det slik det blir oppfattet. Å bli uønsket penetrert i anus blir i og for seg aldri oppfattet som opphissende, siden du ikke kan bli kåt i rumpa, liksom. Men anal stimulering kan fremkalle ufrivillige ereksjoner, og det er først da offeret begynner å lure: "syntes jeg det var godt?" Om ereksjon ikke fant sted, tror jeg neppe mannen ville blitt lurt til å tro at han kanskje likte det. Det er dessuten nettopp den ereksjonen som gjør det så vanskelig å snakke om det, for han fikk jo faktisk stå mens han opplevde noe forferdelig. Det er veldig nærliggende å tenke: "hva vil folk tro?"
Gjest KA Skrevet 17. juni 2006 #27 Skrevet 17. juni 2006 Ser forøvrig ikke helt hvorfor du siterer meg med tanke på posten din...
CoolDuckie Skrevet 17. juni 2006 #28 Skrevet 17. juni 2006 Ser forøvrig ikke helt hvorfor du siterer meg med tanke på posten din... ← Første del av innlegget mitt var et apropos til ditt innlegg- "ja- kvinner kan også oppleve dette som du beskrev". Andre del hadde ikke noe spesifikt med ditt innlegg å gjøre. Kule And
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2006 #29 Skrevet 17. juni 2006 Selvfølgelig kan både kvinner og menn bli voldtatt. Voldtatt innebærer at noen med vold eller trusler tiltvinger seg sex med den andre. Hvordan kroppen til den voldtatte reagerer fysiologisk er uten betydning. Hvis f.eks. en mann voldtar en kvinne og hun skulle få orgasme så betyr ikke det at hun ikke er voldtatt. Et annet nylig eksempel fra USA er en kvinne som truet en katolsk prest til å ha sex med henne. Selv om han fikk utløsning var det likefullt en voldtekt. En annen sak er at ofte vil ofret ha større problemer med skyldfølelsle hvis kroppen reagerte "forædersk" i forhold deres egentlige oppfatninger og verdier.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2006 #30 Skrevet 18. juni 2006 Nå snubla jeg helt tilfeldig inn på dette innlegget, kjenner ikke til sia engang. Uansett, som mann kan jeg bekrefte at det er fullt mulig å voldta meg. En mann har gjennomsnittlig ereksjon flere ganger i løpet av en normal natts søvn. Min tidligere samboer fortalte meg at hun flere ganger hadde "vokna av noe hardt mot ryggen" når jeg hadde snudd meg i søvne. Dog skal sies at for min del skal det mye til før jeg vil kalle det voldtekt. Heh, dette blir det vel pepper for men... Fra tid til annen deler jeg seng med en og annen venninne uten intim kontakt. Kun fordi det i situasjonen er praktisk å sove i seng i stedet for at en må ta sofaen. Selv om jeg er i et fast forhold (partneren bor et annet sted i landet) hadde jeg personlig ikke hatt noe imot å våkne av intim kontakt. Nok om det... En annen måte å voldta meg på er under tvang. Skulle jeg være i en situasjon der jeg ble presset til sex, ville jeg trolig fått reisning når det var behøvelig. Dette må vel kunne ansees som fasitsvar til dere jenter, jeg så ikke andre menn uttale seg i alle fall
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2006 #31 Skrevet 17. august 2006 Viktig informasjon: I lovens forstand kan man bli dømt for voldtekt uten at samleie eller penetrering finner sted. Derfor: Ja,- kvinner kan bli,- og er dømt,- for voldtekt av menn.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2006 #32 Skrevet 18. august 2006 Ja, feks i filmen Thursday, veldig bra film btw, blir en mann voldtatt av en kvinne på en måte som er fysiologisk realistisk. Du kan se traileren her ved å trykke på trailerknappen. http://www.imdb.com/title/tt0124901/
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2006 #33 Skrevet 19. august 2006 Husker en tråd her inne for en god tid tilbake som var innom dette spørsmålet. Det vil si....hun ble etterhvert beskyldt av mange her inne for å ha gått over streken med sin samboer. Husker ikke detaljene men et samboerpar hadde begynt å lekesloss på soverommet. Det hele dro seg til og ble litt for intenst. Hun ble ivrig og holdt sin samboer fast samtidig som hun runket ham. Han følte det ubehagelig og ville stoppe, men hun var opphisset og gav seg ikke før han fikk utløsning. Etterpå fikk hun dårlig samvittighet og masse pepper på forumet. Poenget er vel egentlig at det viser at en kvinne i noen tilfeller kan være fysisk i stand til å voldta en mann...men det hører nok til sjeldenhetene. Dessuten tror jeg ikke menn som blir utsatt for slikt ønsker å snakke om det. Det blir nok for nedverdigende. -- Berit
Buster Skrevet 19. august 2006 #34 Skrevet 19. august 2006 Yepp, dette er fullt ut mulig og skjer nok noen ganger også. Tror bare at menn er VELDIG lite flink til å anmelde slike forhold da dette kan være utrolig lite kjekt utad. Tar man bare saken som var i media tidligere i år fra Bergen, hvor denne mannen som hevdet voldtekt og kvinnen faktisk ble dømt. Så ble han jo veldig herset med i både media, sms, osv. Trenger ikke å være kåt overhodet for å skulle få stå, dette er en underliggende reaksjon fra kroppen som kan komme hvor som helst, og når som helst og noen ganger helt uforklarlig.
Derrier Skrevet 29. august 2006 #35 Skrevet 29. august 2006 Husker en tråd her inne for en god tid tilbake som var innom dette spørsmålet. Det vil si....hun ble etterhvert beskyldt av mange her inne for å ha gått over streken med sin samboer. Husker ikke detaljene men et samboerpar hadde begynt å lekesloss på soverommet. Det hele dro seg til og ble litt for intenst. Hun ble ivrig og holdt sin samboer fast samtidig som hun runket ham. Han følte det ubehagelig og ville stoppe, men hun var opphisset og gav seg ikke før han fikk utløsning. Etterpå fikk hun dårlig samvittighet og masse pepper på forumet.← Her har det med seksuell kompabilitet å gjøre. Det er nok av menn som ville likt dette. Har ikke lest tråden, men det var ingen voldtekt i den rette forstanden, dvs. med fullt overlegg. Hun ble vel bare revet med og siden han hadde stå trodde hun at hun gjorde alt rett. Altså, for denne mannen var det en nedtur, mens for enkelte andre ville det vært starten på en ny era i forholdet. Angående det med skamfølelse fordi man kanskje liker det, så kan det nok stemme. Jeg som selv liker å bli dominert (kun i senga - ikke 24/7) har også en liten følelse av at dette ikke er rett. Alle som finner ut at man liker noe man "ikke skal" vil nok få skamfølelse. Men det er selvsagt stor forskjell på å finne seg selv i løpet av en lengre tidsperiode i trygge settinger og det å plutselig bli tatt hardt og brutalt i en utrygg setting.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #36 Skrevet 29. august 2006 Her har det med seksuell kompabilitet å gjøre. Det er nok av menn som ville likt dette. Har ikke lest tråden, men det var ingen voldtekt i den rette forstanden, dvs. med fullt overlegg. Hun ble vel bare revet med og siden han hadde stå trodde hun at hun gjorde alt rett. Altså, for denne mannen var det en nedtur, mens for enkelte andre ville det vært starten på en ny era i forholdet. ← Så lenge han ga uttrykk for at han ville stoppe, men hun fortsatte og fysisk hindret han i å komme unna så er det helt klart snakk om et seksuelt overgrep(om enn ikke voldtekt). Det er ikke snakk om å bli "revet med" om du holder dama fast og knuller henne mens hun skriker "nei, nei" - det er faktisk voldtekt.(medmindre man er enige om at det er greit på forhånd) Grensene bør selvfølgelig være de samme for kvinner og menn...
Gjest ROONEY Skrevet 29. august 2006 #37 Skrevet 29. august 2006 Hvis jeg blir tatt for å f.eks. slikke ei jente som sover i fylla og jeg blir tatt for det, da kalles det voldtekt. Hvis en dame spiser på tissen til en sovende mann, er det akkurat det samme. Voldtekt. Trenger ikke ha en kuk oppi futeralet for å kalle det voldtekt.
Derrier Skrevet 29. august 2006 #38 Skrevet 29. august 2006 Så lenge han ga uttrykk for at han ville stoppe, men hun fortsatte og fysisk hindret han i å komme unna så er det helt klart snakk om et seksuelt overgrep(om enn ikke voldtekt). Det er ikke snakk om å bli "revet med" om du holder dama fast og knuller henne mens hun skriker "nei, nei" - det er faktisk voldtekt.(medmindre man er enige om at det er greit på forhånd) Grensene bør selvfølgelig være de samme for kvinner og menn... ← Som kjent er "nei" så vanlig å si, selv om man mener "ja", at bdsm-folk må ha kodeord som virkelig betyr nei. Hun gikk over streken, men det er ikke sikkert hun forstod at ståpikken hans ikke var et definitivt ja. Jeg har selv aldri fått ståpikk av frykt, så hvordan skal en tilfeldig kvinne skjønne seg på slikt?
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #39 Skrevet 30. august 2006 Som kjent er "nei" så vanlig å si, selv om man mener "ja", at bdsm-folk må ha kodeord som virkelig betyr nei. Hun gikk over streken, men det er ikke sikkert hun forstod at ståpikken hans ikke var et definitivt ja. Jeg har selv aldri fått ståpikk av frykt, så hvordan skal en tilfeldig kvinne skjønne seg på slikt? ← Så du mener at om du har fått ståpikk, så kan hvilken som helst kvinne ha sex med deg? Eller er det slik at bare en kvinne blir våt så kan man ha sex med henne? Uansett om hun sier nei? Nei betyr faktisk nei - om man ikke har blitt enig om noe annet(slik bdsm-folk eksempelvis har et kodord)
Ladyen Skrevet 30. august 2006 #40 Skrevet 30. august 2006 Menn kan voldtas ! ...og det er like uakseptabelt, uansett hvilket kjønn man har.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå