Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 jeg skal flytte hjemmefra alene og skal ut på litt visninger.. har aldri gjort dette før og vet ikke helt hvordan det fungerer.. jeg drar alene, selve økonomien har jeg en som tar seg av da jeg ikke har så mye peiling på dette.... nen skal velge ut leilighet selv. skal kjøpe.. men hvordan fungerer dette med visning? blir man spyrt masse spm??
Prinsesse på erten Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 Hvis du skal kjøpe er det DU som bør stille spørsmålene... Det er maaaange ting du bør få opplysninger om før du går i gang med en budrunde. Noen tips finner du her. Ellers finnes mye du bør lese på nettet.
Prinsesse på erten Skrevet 14. juni 2006 #3 Skrevet 14. juni 2006 Ta med deg en med peiling. Leilighet er en stor investering. Lurt å ikke tabbe seg ut.
Elze Skrevet 14. juni 2006 #4 Skrevet 14. juni 2006 På visningene går du bare rundt og kikker. Det er en megler eller meglerassistent tilstede, av og til eieren også. Hvis du lurer på noe spør du en av disse. De spør ikke deg om noe, men det er vanlig å hilse pent når man kommer, og da du gjerne får et prospekt i hånden. Det er en slags brosjyre med bilder og informasjon om leiligheten, detaljene i taksten, mm., samt et budskjema. Vanligvis er det lagt ut en liste som interesserte kan skrive seg på. Der skriver du navn og telefonnummer hvis du tror du kanskje kommer til å legge inn bud. Da ringer megleren deg når det første budet kommer inn, og lurer på om du vil by over. I hvert fall i Oslo blir leilighetene som regel solgt dagen etter siste visning, så det er lurt å ha finansieringen i orden (muntlig eller skriftlig lånetilsagn fra bank) før du begynner å by, for budene er bindende. Men det skader jo ikke å gå og se på leiligheter før du byr på en, bare for å orientere deg litt. Hvis leiligheten ligger ute på finn.no, står ofte salgsprisen der etter at salget er ferdig. Det kan være lurt å følge med på hva leilighetene du er interessert i går for. Her i byen er det vanlig for tiden at 2-roms leiligheter går for 150-200 000 over takst/prisantydning, så det lønner seg nok å begynne å se på leiligheter som koster en del mindre enn du har råd til. Lykke til!
Malama Skrevet 14. juni 2006 #5 Skrevet 14. juni 2006 Om du har mulighet til det, ta med deg en som har peiling ja. Du bli ikke stilt masse spørsmål, men du må stille dem, du må undersøke, du må vite hva du gjør!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå