Gå til innhold

Fremkalle svart-hvitt bilder selv. Hjelp!

Aquarius

Anbefalte innlegg

Noen som kan det? Hvilke væsker trenger man?

Når du fremkaller negativer: Hvilker rekkefølge kommer væskene i? Og hvor lenge skal negativene fremkalles?

Når du fremkaller papirfotoer:

Det er 3 kar. Først fremkallingsvæsken, så vann og så fix? Er dette riktig rekkefølge?

Tuuuuusen takk hvis noen kan hjelpe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg er temmelig sikker på at det er riktig rekkefølge. Men det er veldig lenge siden jeg har framkalt bilder i mørkerom.

Det eneste jeg husker sikkert er at man må la bildene ligge lenge nok i fix slik at de tåler lys. Hvis ikke blir de rosa etter en stund, og det er jo ikke helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "stop" istedetfor vann.

så developer, stop, fix og så skylle bildene i vann i ca 10 minutter.

Tiden i developer er ganske viktig, så ca 10-30 sekunder med stop. 3 minutter (eller lengre hvis du vil) med fix. Når bildet er helt dekket med fix så kan du slå på lyset.

Kos deg masse med fremkallinga! Jeg finner det alltid vanskeligst å få filmen inn på rullen i totalt mørke når filmen skal fremkalles.

Fremkalle bilder er bare kos og veldig spennende å prøve å få mere eller mindre kontraster og lysere og mørkere bilder.

Jeg er medlem av en fotoklubb på universitetet hvor jeg går, så jeg får bruke kjemikaliene og mørkerommet gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig du Veslejenta, som får alt gratis :wink: Jeg har store problemer med å rulle filmen innpå spolen også, men jeg blir bedre og bedre :D

Er det noen som vet om man trenger å bruke noe som heter Fotoflo, og hva er fungsjonen til fotoflo?

Uffameg så mye jeg spør.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...