Gjest mamman Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Dette er fjerde dagen jeg går på diclocil mot brystbetennelse. Etter to dager på kuren, var feberen og smertene nesten borte, men nå er begge deler tilbake igjen. Er dette normalt? Tenker at jeg kanskje ikke har fått riktig antibiotika. Legen tok ikke melkeprøve av meg. Kan kanskje være sopp også? Hvordan vet man at man har det? Jeg er litt lei nå. Det er jo så vondt...
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 Dette er ikke svar på hva du spurte om, meeen.. En utlending fortalte meg engang at nordiske kvinner sliter med brystbetennelse fordi nordiske menn ikke var flink nok til å massere damas bryster mens hun ammet. Da var jeg allrede "tørrlagt" for mange år siden og fikk ikke prøvd, men kanskje du kan prøve å massere melkekjertlene/brystene...?
mari Skrevet 14. juni 2006 #3 Skrevet 14. juni 2006 Grunnen til brystbetenelse er ofte at melken "setter seg fast" og da kan det som gjest over sa, være veldig lurt å masere brystene, mannen min gjorde det veldig ofte når jeg ikke klarte å tømme dem selv! husk at hvis du får antibiotika så er det utrolig viktig at du fulfører kuren, ellers kan du bli resistent mot virke stoffene og få store problemer en gang du virkelig trenger det! Sopp kjenner du vet at det gjør utrolig vondt når du ammer, nesten som kniver som stikker, og at du "flasser" på brystvorten. Prøv med massasje, kanskje du ikke trenger flere antibiotika kurer, ikke bra å ta for mange av de heller...
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #4 Skrevet 15. juni 2006 spør legen din om du kan få en nesespray også (husker ikke hva den heter), men den letter melkestrømmen slik at melka glir lettere ut... Det hjalp iallefall meg. Andre råd er å amme ofte, og pakke inn puppene (og kanskje resten av kroppen også) slik at du og puppene ikke blir kald.
14062003 Skrevet 15. juni 2006 #5 Skrevet 15. juni 2006 Pumper du? Hvor ofte? Ammer du i forskjellige stillinger? Går du lettkledd over brystene? Bruker du ammeinnlegg? Lekker du? Jeg fikk det to ganger og gud så dausjuk jeg var! Jeg svimte av altså, så sjuk var jeg. Jeg pumpet annenhver time på dagen, tredjehver på natta. Tok paracet hver 3. time (om ikke gikk feberen til himmels og ned igjen hver 4.). Tok penicillin hver 4. eller 6. time. Ammet stående på alle fire og i tvillingstilling - når jeg ammet (ga en del flaske pga. sårhet og litervis med utpumpet melk). Dusjet ofte og masserte brystene. Brukte spray for å få ut siste rest. Brukte papirinnlegg som jeg byttet til hver amming og ullinnlegg uttapå som jeg byttet hver dag. Ble noe vått av lekkasjer, skiftet jeg umiddelbart. Hadde gjerne ammegenser som var ekstra tjukk over brystene. Førstemann var litt slapp på sugingen og tømte aldri brystene. I tillegg ble jeg sår og pillet på brystvortene (sikkert uten å være steril...). For et styr! Men etter 4 dager klarte jeg å gå ut av senga, så det var hvert det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå