yvoesp Skrevet 14. juni 2006 #1 Skrevet 14. juni 2006 Litt merkelig tittel gjerne, men visste ikke helt hvordan jeg skulle formulere meg.. Jeg kjøpte en cd fra Canis sin nettbutikk. Denne inneholder lyder i form av lyn & torden, raketter og skudd. Har hatt denne på i ulike volumstyrker (og tid) i håp om at valpen min ikke blir livredd når virkeligheten setter inn. Har ikke fått erfaring i praksis enda siden været har vært bra og valpen kom i hus over nyåret. Noen som har prøvd ut dette og kan komme med sin erfaring? Hva med det produktet som kjøpes bl.a. på veterinærkontoret: plugger inn i stikkontakten en "dings" som slipper ut en lukt ( vi kjenner den ikke..) som minner en valp om morens lukter. Dårlig formulert igjen..
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #2 Skrevet 14. juni 2006 Fortsett med lyd-cd'en og veksle på lydnivået. Når dere har det på det høyeste, kan du gjerne sitte og mate ham med noe snadder, sånn at han forbinder de høye fæle lydene med deilig mat. Det kalles adferdsmodifikasjon. Når det gjelder DAP (det andre du spurte om) har vi prøvd det på vår hund uten synlig virkning. Hvorfor føler du at du trenger DAP til hunden? Er det med tanke på nyttårsaften? I såfall ser vel ikke jeg at det skal ha noen virkning, da lydene stort sett kommer utendørs, og da har jo uansett ikke DAP effekt. Ved nyttårsaften hos oss, har vi aldri hundene ute mellom klokka åtte på kvelden og fire på natta (hvis vi er borte). Er vi hjemme har vi ikke noen problemer med fyrverkeri, for vi bor så øde til.
yvoesp Skrevet 14. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 14. juni 2006 Hvorfor føler du at du trenger DAP til hunden? Er det med tanke på nyttårsaften? ← Ja. Skal ikke denne ha en beroligende effekt? Ettersom den minner hunden om luktene fra "valpedagene hjemme hos mor", mener jeg.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #4 Skrevet 14. juni 2006 Jo, den skal det, men den virker overhodet ikke på alle hunder. Vi brukte den for å få sove om natta, for hunden vår var en aktiv valp og unghund og hadde IKKE lyst til å bruke nattetimene til å sove. Det hjalp ikke merkbart, kan man si. Men for all del, det skader jo ikke... Husk da på å plugge greia i kontakten tre uker i forveien, for det er så lang tid det tar før det skal virke, visstnok. Og man får kjøpt det over internett til en tredjedel av prisen for det det koster hos veterinær. Selv tror jeg veldig på "desensitization", som det heter på engelsk. Med godbiter og lyd-cd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå