Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #1 Del Skrevet 13. juni 2006 Har vært endel nervøs idag...og bekymret..Nå føler jeg meg nummen på venstre side av kinnet, og på halve tungen. Kan dette være psykisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tristessa Skrevet 13. juni 2006 #2 Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg er plaget med angst i perioder, og jeg får helt vanvittig mange rare "vondter" når det er på det verste. Når man har angst, blir man gjerne veldig obs på egen kropp, og klarer derfor å kjenne de merkeligste ting i kroppen. Så du skal ikke utelukke at det er noe psykisk. Hehe, jeg våknet med leggkrampe for noen uker siden og var helt overbevist om at jeg kom til å stryke med av blodpropp før morgenen... Kan le av det nå heldigvis, men det er ganske tøft å på den ene siden tro at det feiler en noe alvorlig, mens man egentlig vet at det er noe helt ufarlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #3 Del Skrevet 13. juni 2006 Takk tristessa Du har ikke noen tips til hvordan jeg kan få vekk denne nummenheten? Sitter og prøver å slappe av, men det blir liksom bare verre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tristessa Skrevet 13. juni 2006 #4 Del Skrevet 13. juni 2006 Hvis du er helt sikker på at det ikke er noe farlig (men igjen, det er litt feil å tenke slik også, jeg er hypokonder og tror jo at alt er farlig), gjelder det bare å slappe av. Det er jo sent, hva med å lage en kopp kakao og krype til køys med en god bok? I mange tilfeller gjør det underverker å bare sove det av seg. Hvis det ikke er gått over til i morgen, får du nesten bare ta det på gefühlen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #5 Del Skrevet 13. juni 2006 Takk Jeg får prøve å slappe av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #6 Del Skrevet 13. juni 2006 Har vært endel nervøs idag...og bekymret..Nå føler jeg meg nummen på venstre side av kinnet, og på halve tungen. Kan dette være psykisk? ← Ja, denne nummenheten kommer nok mest sannsynlig av at du har vært nervøs. Har selv opplevd de samme symptomene pga angst. Ganske merkelig hva psyken vår er i stand til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. juni 2006 #7 Del Skrevet 14. juni 2006 Nummenhet i ansiktet slik du beskriver kan være et lite drypp. Ring legen eller legevakta så de får tatt en sjekk av deg. Det trenger ikke være det, men symptomene ligner. Angst kan gi smerter i brystet, men jeg har aldri hørt at det kan gi nummenhet i ansiktet. Men nå skal jeg ikke skremme deg. Et lite drypp betyr ikke at du vil få flere. Kontakt legen eller ring legevakta. Du skriver ingenting om alder, om du går på p-piller, men uansett så må du få svar andre steder enn her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #8 Del Skrevet 22. juni 2006 Et av symptomene på angst er jo nummenhet, så det er mest sannsylig det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 22. juni 2006 #9 Del Skrevet 22. juni 2006 angst kan gi utrolig mange flere følelser en vondt i brystet, det er ett mangfold av forskjellige vondter som kan komme pga angst og uro. har angst selv og har vært på legevakta pga smerter i nedre del av magen og redsel for blindtarmen... det var noe jeg slet med mye i perioder og fremdeles kan få, altså helt grusomme smerter i høyre, nedre side av magen. leger har sjekket og undersøkt, og det er ikke noe fysisk som gjør det, så det er angsten min som skaper disse plagene. har hørt andre med angst (har pratet med mange forskjellige personer med angst pga selvhjelp/gruppe som jeg er med i selv) som har opplevd både lammelser i armer, bein, ansikt etc + smerter i armer og bein, hjertet etc etc. men uansett, jeg ville nok tatt kontakt med legevakt selv dersom jeg hadde opplevd nummenhet i ansikt eller slikt, rett og slett fordi jeg er av typen som ikke klarer å slappe av før jeg har fått sjekket, ihvertfall ikke første gangen ett problem oppstår. og DERSOM det er noe annet, så er det viktig å få sjekket så raskt som mulig for behandling. men, det KAN helt klart være psyken som gjør det ja, men sjekk med lege likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 23. juni 2006 #10 Del Skrevet 23. juni 2006 Denne nummenheten kommer av feil pusting. At du hyperventilerer og får kjemisk ubalanse i blodet. Pust rolig inn og ut, og prøv å slapp av musklene i magen. Pust langt ned i magen. Inn nesen, ut munnen. Tell til 10 fra du puster inn, til du puster ut. Om du hyperventilerer så kan du puste i pose. Da vil du etter hvert puste inn stadig mer av det karbondioksidet du pustet ut, og balansen i blodet gjenopprettes. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2006 #11 Del Skrevet 23. juni 2006 Hvis det er pga hyperventilering, hvorfor bare på den ene siden? Jeg har det slik selv i perioder, blir nummen/huden "sovner" på den venstre siden av brystkassen. I starten skjedde det i perioder med stress, men de forrige gangene tror jeg ikke det var det, kanksje sliten. Noen som vet om dette bør sjekkes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 24. juni 2006 #12 Del Skrevet 24. juni 2006 Hei trådstarter Angsten kan stige til maksimal intensitet i løpet av få minutter. Hjertet banker, halsen snøres sammen, du hiver etter pusten, skjelver, svetter, blir kvalm eller svimmel, føler at du kommer til å besvime, at det prikker i huden, at du blir nummen, at du står ved siden av deg selv. De kroppslige symptomene er i seg selv skremmende nok, men i tillegg kommer bekymringene. Du aner ikke hva som skjer, men er overbevist om at du kommer til å miste kontrollen over handlingene dine - eller dø. Du føler deg fullstendig desperat og har en forferdelig følelse av at du holder på å bli gal. Jo mer du kjenner etter, jo mer "vondt" får du og du tror kanskje at den nummenheten din er at du kanskje har fåt slag! Du har ikke det, men frykten for det gjør at du blir værre! Tenk på at dette er ikke farlig! Si det til deg selv mens det står på som verst! Pust ut og inn i en pose! Når du hyperventilerer så "tapper" du hjernen din for SERETONIN! Puster du i pose, puster du dette stoffet inn igjen! Angst er nervesystemets reaksjon på fare. Signaler fra et alarmsystem som advarer, øker beredskapen og igangsetter forsvarsreaksjoner. I truende situasjoner er det en viktig beskyttelsesmekanisme med en livreddende funksjon. Frykt, spenning og uro er helt normalt, en forutsetning for at vi skal overleve. Jeg prøver av og til (i tidligere yrke) å forklare for personer som ikke vet hva angst er hvordan det kan oppleves! De fleste mennnesker har av og til følt redsel! Den røde farelampen blinker om at nå må du bli "redd" Eks dersom du møter på en Bjørn som skal gå til angrep! Når den faren er over så roer du deg ned, og varsellampen blir grønn - fare over! På de menneskene som har angst blinker det aldri grønt, varsellampen forblir rød, og det kan ta lang tid før den blir grønn igjen - selvom faren er over for lenge siden! Men noen ganger er angsten umotivert og irrasjonell, den kan bli så sterk at den styrer livet vårt. Du blir redd uten at det er en fare tilstede, du blir redd helt uten grunn! Livet er vanskelig nok som det er, om man ikke skal ha angst i tilegg http://www.ung.no/art/?id=809 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_fredrik_* Skrevet 9. januar 2010 #13 Del Skrevet 9. januar 2010 dette var utroli bra skrevet stempler min angst perfekt.. mine følelser på papir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anja_* Skrevet 5. februar 2010 #14 Del Skrevet 5. februar 2010 Jeg er ai jente på 29 år det samme har jeg også, har tatt mase undersøkelser får å finne ut hva denne besvimelse følelsen kommer av, fikk nummenhet i kroppen i det siste har jeg begynt å få det også opp i hodet hvor jeg ble veldig bekymret får det, men jeg har gått på p-piller i en stund og sluttet med p-piller satte på hormonspiral fjernet også denne, får jeg tror at hormoner har gjort det på meg at jeg har fått panikkangst såm i dag får jeg alle de syptomene blir kvalm,svimmel,hjertebank,klump i halsen,brystsmerter,føler at jeg holder på å død,og nummenhet i hele kroppen og blir veldig slitten av det, det går over etter en stund men det er slittsom å ha det sån. Er det noen andre som har opplevd det samme av P-piller? Slitten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hele Skrevet 5. februar 2010 #15 Del Skrevet 5. februar 2010 Denne nummenheten kommer av feil pusting. At du hyperventilerer og får kjemisk ubalanse i blodet. Pust rolig inn og ut, og prøv å slapp av musklene i magen. Pust langt ned i magen. Inn nesen, ut munnen. Tell til 10 fra du puster inn, til du puster ut. Om du hyperventilerer så kan du puste i pose. Da vil du etter hvert puste inn stadig mer av det karbondioksidet du pustet ut, og balansen i blodet gjenopprettes. Lykke til. jeg ville, første gangen det skjedde, tatt en tur/telefon til legen bare for å forsikre meg om at det ikke var noe annet. på den måten får man jo sjekket det ut - og eventuelt bekreftet at det er som følge av angst. regner med du får profesjonell oppfølging for dette:) alle symptomene som nevnes nedover her i tråden er forøvrig ganske vanlig ved panikkangst/ulike angsttyper. utrolig ubehagelig, men ikke farlig. man blir ganske sliten av det ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Walter Skrevet 19. mai 2010 #16 Del Skrevet 19. mai 2010 Angst kan gi de utroligste symptomer, hadde seneste i går anfall der jeg trodde nakken min skulle falle av. Vet dette høres helt sykt ut, men det føltes faktisk slik, det ble slik at jeg ikke "kjente" kroppen min på en måte, alt ble så lett, å så ble jeg redd for at jeg var slik, å da startet jeg alle mulige reaskjsoner i kroppen, ble nummen i ansiktet, svettet som en gris og hadde max puls. samt at jeg trodde at nakken skulle falle av. Nå har jeg hatt slike anfall før, så jeg vet at det ikke er noe "galt" men jeg blir like redd hver gang for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå