Smørblomsten Skrevet 13. juni 2006 #1 Skrevet 13. juni 2006 Hvordan rengjøre kjelen hvor risen kokte seg fast i? Bunnen er helt svart. Jeg har forsøkt å varme/koke opp vann m Zalo i, skrubbe m svamp, oppvaskmaskin...Ingen nytte, like svart i bunnen Noen tips? Kjelen er av aluminium, kanskje bare stål-ull som funker??? Gode råd tas imot med stor takk!!!
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2006 #2 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Stålull funker ja, la den stå med zalovann til du får tak i det. Endret 13. juni 2006 av Rosin
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #3 Skrevet 13. juni 2006 Hvis ikke stålull hjelper,så kast den å kjøp en ny.
Amanlis Skrevet 13. juni 2006 #4 Skrevet 13. juni 2006 Ta vann i kjelen og ha i oppvaskmaskinmiddel. La den stå over natta. Evt funker Mr Muskle ovnsrens også.
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2006 #5 Skrevet 13. juni 2006 Eller bakepulver og glovarmt vann. Freser og syder, la det stå natta over, så er det kanskje håp......
Gjest Pet Skrevet 13. juni 2006 #6 Skrevet 13. juni 2006 Bakepulver! Ha i nok vann så det dekker det brente og tilsett et par tre teskjeer bakepulver. La det stå noen timer, gjerne natta over.
Smørblomsten Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #7 Skrevet 13. juni 2006 Ta vann i kjelen og ha i oppvaskmaskinmiddel. La den stå over natta. Evt funker Mr Muskle ovnsrens også. ← OK, men på ovn-rensen fra MR Muscle står det at den ikke skal brukes på aluminium....Hørt at oppvaskmask.pulver er bra ja.... Gjest: jeg KASTER da ikke en svinedyr kjele...
Smørblomsten Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #8 Skrevet 13. juni 2006 Bakepulver! Ha i nok vann så det dekker det brente og tilsett et par tre teskjeer bakepulver. La det stå noen timer, gjerne natta over. ← OK; DET skal jeg jammen prøve NÅ TAKK!! For det har jeg i hus, hehe. Har ikke stålull for hånden nemlig, heller ikke oppvaskmaskinpulver, kunne kanskje KNEKKE en sånn tablett....
Gjest Gjesta Skrevet 13. juni 2006 #9 Skrevet 13. juni 2006 Jeg har fire alternativer til deg: 1. Bløt kjelen i varmt vann med Zalo. (Virker kanskje) 2. Bløt kjelen ivarmt vann og bakepulver. (Virker bra på det meste) 3. Bløt kjelen i varmt vann med oppvaskmaskinpulver. (Tar ALT som lar seg løsne uten å etse sår i kjelen) 3. Bløt kjelen og skrubb den med gryteskrubb av stål. Da får du også vekk det meste. Etter bløtlegging med bakepulver eller oppvaskpulver går det som en drøm. Jeg bruker som regel bakepulver til å løse opp ugrei oppvask. Om det ikke hjelper går jeg løs med oppvaskpulver. (Man vil jo unngå unødig bruk av kjemikalier, ikke sant? Jeg gjør imidlertid ett unntak fra den regelen: For å løse opp svidd ris (altså brun/svartbrent ris) hopper jeg over bakepulveret.
Gjest Gjesta Skrevet 13. juni 2006 #10 Skrevet 13. juni 2006 Knekk en tablett du. Eller ta hele tabletten. Det gjør susen!
Smørblomsten Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #11 Skrevet 13. juni 2006 Knekk en tablett du. Eller ta hele tabletten. Det gjør susen! ← HIHIHIHI, tusen takk!!! Skal testes nå
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #12 Skrevet 14. juni 2006 La den stå i noen dager med masse oppvaskmaskinpulver så løsner det aller meste. En dag holder ikke. Satte min kasserolle ute i 4-5 dager. Det løsnet til slutt. Husmusa
Gjest Gjesta Skrevet 14. juni 2006 #13 Skrevet 14. juni 2006 Skaff deg en sånn "stål- ball", den er mye mer effektiv enn stålull. Du kan godt la den stå i bløt over natta. hilsen eks oppvaskhjelp..
Maja23 Skrevet 14. juni 2006 #14 Skrevet 14. juni 2006 Jeg har pleid å helle oppi pulver for maskin oppvask i kjelene som det har svidd seg i. drysser på et passe lag til bunnen er dekket, og fyller kjelen med vann etterpå. etter en liten stund er alt løsnet!
Gjest Gjesta Skrevet 14. juni 2006 #15 Skrevet 14. juni 2006 Jeg kom på enda et kjerringråd: Med det samme du har tømt kjelen, altså så snart som mulig etter at skaden er skjedd, dekker du bunnen med fint salt. La dette stå ei stund, og det fastbrente løsner. Om det har fått tid til å tørke, kan du ha litt vann i bunnen av kjelen, la det stå ei stund, slå av vannet, og helle på salt. Du skal ikke ha vann på mens saltet virker.
Karen Skrevet 15. juni 2006 #16 Skrevet 15. juni 2006 Søstra mi kom med råd til meg angående fastbrent mat i gryter. Hun brukte å ta litt oppvaskmaskins pulver i kjelen og vann, så satt hun det på platen og lot det koke litt. Så løsnet det fastbrente. Funket hver gang.
Gjest gjesta Skrevet 15. juni 2006 #17 Skrevet 15. juni 2006 La oss høre hvordan det gikk. Jeg har nemlig en gang klart å brenne risen og jeg prøvde både stålull og oppvaskmiddel til maskin mm. Jeg endte opp med å måtte kaste en dyr kjele.
Koriander Skrevet 18. juni 2006 #18 Skrevet 18. juni 2006 Bare en kommentar når det gjelder stålull i aluminiumskjeler. Jeg har lært (av pappa! - det eneste kjøkkenrelaterte tipset som noensinne har kommet fra den kanten ) at dersom man bruker stålull i aluminiumskjeler MÅ MAN koke varmt vann i kjelen i 5-10 minutter etterpå. Spør ikke meg om det stemmer eller ei, men det har visstnok noe med aluminium som frigis, og som kan være skadelig og bl.a. gi økt risiko for demens. Ettersom jeg er nøye med å koke ut kjelene men samtidig absolutt ikke husker noe konkret om årsaken er det kanskje ikke et tips å ha allverdens tillit til, men så er det ihvertfall nevnt ...
Smørblomsten Skrevet 18. juni 2006 Forfatter #19 Skrevet 18. juni 2006 Ja hvordan det gikk: Helvetes mye skrubbing m stålull!!! Det hjalp ikke med oppvaskmaskinpulver og heller ikke bakepulver. Har brukt MAAANGE dager på kjelen, og det eneste som hjalp var å sette igang samboern med muskelstyrke og stålull
Lipstick Skrevet 19. juni 2006 #20 Skrevet 19. juni 2006 Skaff deg en sånn "stål- ball", den er mye mer effektiv enn stålull. Du kan godt la den stå i bløt over natta. hilsen eks oppvaskhjelp.. ← Helt enig! Stålskrubben funker som bare det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå