Gå til innhold

Å spille filipine

Anne Mona

Anbefalte innlegg

Veldig usikker på at dette er rett rom å poste i, men ...

Er det noen som kjenner til å spille filipine? Hvis man knekker en nøtt som har to kjerner kan man spørre om noen annen (ofte foreldre/barn antar jeg) vil være med. Det gjelder å huske å si filipine på et bestemt tidspunkt i framtiden først og så får vinneren en liten premie. I hvert fall spilte vi det sånn da jeg var liten. Det er forbundet med jula fordi det er da man knekker nøtter.

Spørsmålet mitt er om det er noen som vet hva uttrykket kommer av? Filipine det høres jo ut som en kortversjon av Filipinene, kanskje der nøttene kom ifra? Jeg vet ikke en gang hvordan det skrives, philipine? fillipine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner godt til filipine, ja! :P Ble like nysgjerrig som du nå, og slo opp ordet i Bokmålsordboka. Der står det:

filipine (gj fr philippine, fra tysk, trolig av Filip og Vielliebchen "lille hjertenskjær") veddemål som inngås etter visse regler mellom to personer når en finner en nøtt el. en mandel med to kjerner i.

Ble du noe klokere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Dette fenomenet er den enste grunnen til at jeg en gang i året tvinger i meg en nøtt eller to, etterfulgt av mye drikke.

Mamma fant en i dag mens jeg snakka i telefonen med pappa, så han mente det var like greit å kjøpe en troika allerede. Hun får troika om hun vinner, han får marispangris (etter eget øsnke er disse premiene valgt) Poenget er at pappa vinner somregel aldri. Reglene hos oss er å huske på si filipine neste morgen, men kravet er at man skal være VÅKEN, det er ikke lvo å vekke den andre for å si det, eller noe. Men mamma og pappa våkner.. ligger i senga og snakker.... så sier mamma etter en stund "filipine" med et stort smil, og pappa har glemt det hele... Dette gjentar seg gang på gang, år etter år... noen ganger sier hun det når han kommer hjem fra jobb....

Men jeg har altså også alltid lurt på hvor det kommer fra. Svaret Guro gav inneholdt jo en forklaring på det, men den sa meg ikke egentlig noe likevel....

Jaja, blir vel å rope ut "filipine" uten å vite hvorfor i år også da, etter å ha tvunget ned en nøtt dagen i forveien.... (heldigvis er de ofte små, disse som er to i en :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk, begge to!

Da jeg funderte over uttrykket tenkte jeg at det var så særlig at det slo meg ikke engang å slå opp i ordboka ... der kan man se :wink:

Det var noe kjent med historien din, Fredagsbarn :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.

Slik jeg husker spillet, involverer det to personer og en stykk hasselnøtt med to kjerner i. Man avtaler så en dato der man skal si "filipine" til hverandre, og den som sier det først, har vunnet en avtalt gevinst. Gevinsten kan variere fra alt fra en plate skjokolade til en pakke stålull ....fantasien setter grensene med henhold til slikt.

En litt mer ondsinnet variant av spillet kan jo være å sette filipinedatoen flere år frem i tid, i kombinasjon med å virkelig ta av på gevinststørrelsen.. for eksempel en reise til Egypt, med alle rettigheter.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vant med at datoen alltid er "neste dag" jeg. Med krav om at alle må ha vært våken, før det teller.

Men å sette det frem i tid, jo alt er jo opp til de to som spiller, selvsagt :) (men en tur til Egypt, vel, spiller jeg og min kjære, så reiser vi jo begge uansett om vi noen gang drar til egypt da....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaa! Selvfølgelig:)

Det har vi "spilt" siden jeg var liten jente!

Hos oss var det vel slik at vi knekte nøtter sammen. (mandler.. jada, det er ikke nøtter, men anyway)

Den som først ropte filipine "vant".

Da fikk man en "julekjerring/julekall" Hvis man fikk det, måtte man sende en liten gave til motparten. (Jeg hadde fast julekall i mange år :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...