Gå til innhold

Katt- jente eller gutt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har utrolig lyst på en pus! har hengt meg litt opp i jente, men hva er egentlig forskjellen, sånn ved tanke på adferd og lynne? jeg skal bo midt i oslo, så det kommer til å være en innekatt. Kan noen fortelle meg litt fordeler og ulemper på begge kjønn? vil jo at pusen min skal trives! den kommer til å få masse kos og selskap, men blir en huspus...

Videoannonse
Annonse
Gjest Embla s
Skrevet

Du, litt of-topic her, men; hvis du skal ha katt som kun får være inne i en byleilighet, så kanskje du skulle vurdere to? (med mindre du er hjemme stort sett hele dagen, selvfølgelig). Det er faktisk ikke mer jobb med to enn med en.

Min erfaring er at hannkatter er mer lune og kosete, mens hunnkatter kan være mer lunefulle og sære. Men vet ikke om det er noen lovmessighet her. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvid katten skal være innekatt bør du få to stk, så de har selskap i hverandre. En enslig innekatt blir lett ensom og understimulert og vil vanskeligere kunne trives. Ved å få en lekekamerat kan katten få stimuli fra en annen artsfrende og de kan leke med hverandre på en helt annen måte enn et menneske kan leke med en katt. Dessuten er det så enormt mye arbeid med kun en katt. Med to stk derimot kan de løpe mye rundt sammen.

Kjønn spiller ingen rolle så lenge du kastrerer kattene. Jeg anbefaler å kastrere kattene tidlig, så de ikke blir blir rastløse og ønsker ut på frierferd. Og hvis du får deg to jevngamle fra samme kull er det også viktig med tidligkastrering.

Når katten blir kastrert vil den ikke lenger ha kjønnsspesifikk adferd. Det er personligheten til katten du blir kjent med, ikke kjønnet.

Det er enormt mange myter om katter. Noen av dem går ut på adferden til de ulike kjønnene. Enkelte mener hunnkatter er mer nervøse, noen mener hunnkatter er mer kosete, noen mener hannkatter er mer kosete, hannkatter mer aggresive tendenser osv. Jeg har møtt på mange katter i mitt liv, og jeg kan si at så lenge katten blir kastrert så kan du ikke finne slike mønstre når det gjelder adferd.

det beste er selvsagt hvis man har en baklkong el man kan ha kattene på, men da må man huske å sikre balkongen først så kattene ikek detter ned. Lykke til med katt, men husk det er veldig mye arbeid å ha innekatter, siden man må aktivisere kattene mye. :)

Gjest gjesten over
Skrevet
Du, litt of-topic her, men; hvis du skal ha katt som kun får være inne i en byleilighet, så kanskje du skulle vurdere to? (med mindre du er hjemme stort sett hele dagen, selvfølgelig). Det er faktisk ikke mer jobb med to enn med en.

Min erfaring er at hannkatter er mer lune og kosete, mens hunnkatter kan være mer lunefulle og sære. Men vet ikke om det er noen lovmessighet her.  :)

Ukastrerte hunnkatter kan være litt sære ja! Og katter som blir kastrert en stund etter kjønnsmodning vil beholde en del av oppførselen sin, det er nok derfor man sitter igjen med inntrykket av at de er så sære. Men det er særlig kattemædre som kan være sære, og det er jo lett å unngå ved å kastrere :)

Gjest Gjest
Skrevet

Min erfaring er at hannkatter er mer lune og kosete, mens hunnkatter kan være mer lunefulle og sære. Men vet ikke om det er noen lovmessighet her.  :)

jeg er syk, og er hjemme MYE! den kommer nok til å få masse selskap! har en balkong den kan være på og! har flere venner som har innekatt, de er hjemme alene om dagen, men er alltid glade og fornøyde... katter er jo selvstendige dyr.. hmm.. ble ikke så mye klokere på dette med kjønn jeg. men er jentepus som blir sterilisert tidlig?! vil jo ikke ha noen sær pus! :icon_neutral: er vant til å ha hund og de krever jo en del stell så er vant til det! :)

Skrevet

Min erfaring er at hannkatter (kastrerte) er roligere og mye mer kosete, mens hunnkatter er mer sære og mindre kosete. Det finnes selvsagt unntak, vår lille jentepus er en av dem. Hun er bare søt og kosete. Mammas jentepus derimot er mye mer selvstendig, har underlige vaner, bruker utpressing når hun vil ha noe og ikke så veldig interessert i kos. I motsetning til gjest har jeg sett svært mange eksempler på at disse "mytene" faktisk stemmer. Kvinner og menn er jo ulike, det er ingen grunn til å tro at hunn- og hannkatter ikke skal ha sine ulikheter de også.

Gjest Mireya
Skrevet

Jeg har hatt maaange katter opp gjennom oppveksten, hunner og hanner, kastrerte og ukastrerte... og kastrerte hannkatter er de jeg har likt best- hengivne, kosete og utrolig trofaste vesener. :)

Den vi har nå er en kastrert hannkatt, han er veldig rolig, snill og kosete.

Gjest Gjest
Skrevet
. I motsetning til gjest har jeg sett svært mange eksempler på at disse "mytene" faktisk stemmer. Kvinner og menn er jo ulike, det er ingen grunn til å tro at hunn- og hannkatter ikke skal ha sine ulikheter de også.

Ikke for å virke så skråsikker, men jeg har truffet på og blitt kjent med ganske så mange katter i løpet av livet. Så jeg mener nå jeg har belegg får å uttale meg ;)

Og jeg mener ikke det er bra å ha enslig innekatt. Det beste for innekatten er å få en lekekamerat. Det er faktisk best for eier også. Hvis katten vil løpe rundt og leke midt på natta eller kl 5-6 på morgenkvisten, så kan den heller leke med den andre katten.

Dessuten kan jeg nevne at jeg har vært vitne til katter som har utviklet adferdsproblemer pga de har vært enslige innekatter. Jeg synes i utgpunktet ikke det er optimalt med innekatt, derfor er det så viktig å legge forholdene til rette for at de skal trives når de kun kan være inne.

hvis man vil det beste for innekatten får man seg to :)

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Angående kjønn vil jeg også anbefale deg hannkatt av egen erfaringer. jeg har en kastrert hunn og en kastrert hann. Hunnen er sær og ikke særlig kosete, iforhold til hannen som er superkosete..

Når jeg skal ha katt igjen vil jeg absolutt gå for en kastrert hann.

Endret av Binna
Skrevet

Min erfaring er at jo, hankatter er ofte mer kosete, men de er også mye mer grisete i forhold til "dokassen" enn hunnkattene. Jeg har hatt begge deler, men en annen ting som virker gå igjen med hankattene er "melkestepping" med dertil vått tøy,gjerne gjesters tøy :ler:

Jeg hadde nok gått for hokatt, men det er meg da :)

Gjest Gjest
Skrevet

Er ikke alle katter sære, da? Vår kastrerte hankatt er i hvert fall det, selv om han også er "trofast" (holder seg i nærheten, kommer løpende og hilser) og begynner å bli mer kosete. Han hater å ligge i fanget, men vrir seg gjerne over på ryggen for å kose på gulvet eller i senga. Tror det alltid vil dukke opp overraskelser med tanke på personligheten når man skaffer seg en katt, så kjønn ville jeg ikke tenkt VELDIG mye på så lenge katten kastreres. Katten vår hadde ellers rukket å bli såvidt kjønnsmoden da han ble kastert, og det vi merket tydeligst etter kastreringen var at han ble mer lik "seg selv som kattunge" igjen. Sånn er han i grunn enda.

Gjest Gjest
Skrevet
Min erfaring er at jo, hankatter er ofte mer kosete, men de er også mye mer grisete i forhold til "dokassen" enn hunnkattene. Jeg har hatt begge deler, men en annen ting som virker gå igjen med hankattene er "melkestepping" med dertil vått tøy,gjerne gjesters tøy :ler:

Jeg hadde nok gått for hokatt, men det er meg da :)

Hankatten vår er renslig. Det med tråkking og sutting på klær har kanskje mer å gjøre med at de kan ha blitt tatt for tidlig fra moren enn kjønn.

Skrevet

Min katt var en kastrert hannkatt, men han var den reneste av de rene. Etter at han hadde tissa på tissekassa måtte vi riste den, og etter at han hadde bæsja måtte vi fjerne den umiddelbart, hvis ikke ville han ikke bruke tissekassa igjen (da tissa han heller på gulvet). Så å være mer skitten av seg er ikke noe jeg ville sagt er typisk hannkatt. Venninner av meg med hannkatter har heller ikke dette problemet.

Men til saken, jeg ville også valgt en kastrert hannkatt. Min erfaring er også at disse er mer kosete og mindre sære enn hunnkatter. Med mindre det er snakk om to, da ville jeg hatt en av hver...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...