Gjest Little me Skrevet 13. juni 2006 #1 Skrevet 13. juni 2006 Hva er forskjellen på en sosiopat og en psykopat?? Har på følelsen at en del som sier de har vært sammen med en psykopat i virkeligheten muligens har vært sammen med en sosiopat. Men dette er kun basert på mine vage anelser så jeg vil gjerne ha bekreftet hva forskjellen her er.
Gjest splæsj Skrevet 13. juni 2006 #2 Skrevet 13. juni 2006 Så vidt jeg har forstått, er det ingen forskjell.
Gjest splæsj Skrevet 13. juni 2006 #3 Skrevet 13. juni 2006 Har du googlet? Da finner du sikkert ut av det.
Gjest Little me Skrevet 13. juni 2006 #4 Skrevet 13. juni 2006 Dærsken, for en unødvendig tråd... Du hadde helt rett, det er det samme. Men det ser ut som man nå skal bruke uttrykket sosiopat, psykopat er avleggs.
Gjest Little me Skrevet 13. juni 2006 #5 Skrevet 13. juni 2006 Skjønner ikke hva jeg hadde fått for meg :klø:
wind-up bird Skrevet 13. juni 2006 #6 Skrevet 13. juni 2006 http://faculty.ncwc.edu/toconnor/428/428lect16.htm Der står det nå at diagnosene er litt forskjellige. Det er kanskje en del ulike oppfatninger ute og går når det gjelder disse diagnosene.
Gjest splæsj Skrevet 13. juni 2006 #7 Skrevet 13. juni 2006 Skjønner ikke hva jeg hadde fått for meg :klø: ← Neida, er sikkert mange som ikke var klar over det, men nå vet de det. Er det først en som lurer på noe er h*n som regel ikke den eneste.
Gjest Little me Skrevet 13. juni 2006 #8 Skrevet 13. juni 2006 http://faculty.ncwc.edu/toconnor/428/428lect16.htm Der står det nå at diagnosene er litt forskjellige. Det er kanskje en del ulike oppfatninger ute og går når det gjelder disse diagnosene. ← Nå blei jeg i hvert fall forvirra :klø: De faglærte er tydeligvis ikke helt enige...
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #9 Skrevet 13. juni 2006 De betegner like personlighetsavvik. Forskjellen er hva man mener er årsaken til avvikene. De som bruker ordet sosiopat, mener at det er miljø som har formet vedkommendes avvikende personlighet. De som bruker ordet psykopat, mener det er arv som har ført til dette. Jeg mener det både er genetiske og miljømessige faktorer som gjør et menneske til psykopat - så da bør vel kanskje jeg kalle sånne for sosiopatpsykopater. Er en veldig forenklet forklaring, men tror den får frem poenget.
Gjest Chantal Skrevet 13. juni 2006 #10 Skrevet 13. juni 2006 (endret) http://no.wikipedia.org/wiki/Psykopat Der står det at en psykopat er det samme som en sosiopat. Jeg har hørt at det er forskjell på disse to, men nå begynner jeg å tvile. Endret 13. juni 2006 av Chantal
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #11 Skrevet 13. juni 2006 http://no.wikipedia.org/wiki/Psykopat Der står det at en psykopat er det samme som en sosiopat. Jeg har hørt at det er forskjell på disse to, men nå begynner jeg å tvile. ← Det er ingen forskjell på personligheten deres. Jeg forsøker å forklare det veldig enkelt i innlegget rett over ditt.
Gjest Chantal Skrevet 13. juni 2006 #12 Skrevet 13. juni 2006 Det er ingen forskjell på personligheten deres. Jeg forsøker å forklare det veldig enkelt i innlegget rett over ditt. ← Ja, jeg sier jo at jeg tviler på at det er noen forskjell, men jeg trodde det før.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #13 Skrevet 13. juni 2006 Ja, jeg sier jo at jeg tviler på at det er noen forskjell, men jeg trodde det før. ← Ok. Men når jeg tenker meg om, så blir det kanskje automatisk en forskjell - tatt i betraktning at den ene betegnelsen mener det er genetisk og den andre miljømessig (tillært). Det som er tillært kan gjerne avlæres. Vanskelig greie dette, men uansett så er det samme type menneske som blir betegnet på begge måter.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #14 Skrevet 13. juni 2006 http://no.wikipedia.org/wiki/Psykopat Der står det at en psykopat er det samme som en sosiopat. Jeg har hørt at det er forskjell på disse to, men nå begynner jeg å tvile. ← I Norge er disse to diagnosene synonymer! Sosiopat er ikke en "godkjent" diagnose i Norge, men brukes ofte synonymt med psykopat. Her står det også at diagnosen "antisosial personlighetsforstyrrelse" ikke er det samme som psykopati. Dette stemmer ikke her i landet! Ordet psykopat ble misbrukt i dagligtalen, og en hadde derfor behov for en ny klinisk "merkelapp", og dette ble da "antisosial personlighetsforstyrrelse".. I
Gjest synseren Skrevet 16. juni 2006 #15 Skrevet 16. juni 2006 Dette fant jeg om sosiopat: Et vedvarende mønster fra 15 års alderen som er kjennetegnet av tilsidesettelse og krenkelse av andres rettigheter, og som viser seg ved tre eller flere av følgende: 1. retter seg ikke etter sosiale normer for lovlydig adferd ved gjentatte handlinger som gir grunnlag for arrestasjon 2. lureri som viser seg ved gjentatt løgnaktighet, bruk av falsk navn, bedrageri av andre for egen vinnings eller fornøyelsens skyld 3. impulsivitet eller svikt i å planlegge fremover 4. irritabilitet og aggressivitet som viser seg ved gjentatt slagsmål eller overfall 5. uansvarlig hensynsløshet med egen eller andres personlige sikkerhet 6. vedvarende ansvarsløshet, som viser seg ved gjentatt svikt i stabilt arbeid eller i økonomiske forpliktelser 7. ingen anger, som viser seg ved bortforklaringer av å ha såret, mishandlet eller stjålet fra andre.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #16 Skrevet 16. juni 2006 Nei, ingen forskjell. Man har bytta ut med tiden. I dag snakker man ikke egentlig om psykopater i klinisk sammenheng, kun i media og populærpsykologi. Diagnosen kalles antisosial personlighetsforstyrrelse eller dyssosisal personllighetsforstyrrelse, avhengig av hvilken diagnosemanual man bruker.
Gjest KA Skrevet 17. juni 2006 #18 Skrevet 17. juni 2006 Selv mener jeg å ha lest at sosiopat er det foretrukne ordet blant amerikanere, men at det ellers er ingen forskjell.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #20 Skrevet 12. mai 2015 Etymologisk så er det samme sak. Ordene stammer fra gresk. Psychos, betyr "sjel"/"sjelslige" (altså, det som foregår inni oss, tanker, vår personlighet). Der av "psyko-logi" f.eks. ("læren om sjelen"). Pathos betyr "syk/sykelig/syk i". At noe ikke er friskt. Tilsammen blir det altså "syk i sjelen". Det mener jeg er en dårlig beskrivelse. For det er et veldig vidt favnende uttrykk. En som er deprimert er også "syk i sjelen", det samme en som lider av paranoia, eller en som er schizofren. Sosio, derimot, betyr jo det som angår det sosiale, det å forstå følelser, sette seg inn i andre følelser, forså hvordan andre føler og opplever noe. + pathos blir da, "syk i det som angår det sosiale". Det vil si, en som mangler noe når det gjelder empati, omtanke, medfølelse. Så jeg bruker termen "sosiopat" om slike personer. Selv om det ikke er en klinisk diagnose. Anonymous poster hash: ec925...b6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå