Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Trenger litt hjelp med å finne ut hvordan familien kan ordne rettferdig fordeling av økonomisk hjelp til barna sine. Hvem er det lurest å snakke med?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hva mener du - er det arv eller bare pengegaver ?

Skrevet

Tja, familierådgivningskontor i kommunen der du bor? Advokat? Sosionom v/sosialkontor der du bor...? Gjelder det rettigheter/lover så burde jo nevnte personer/instanser har endel peil....

Skrevet

Ja, hvordan skal jeg forklare dette. Si at en har tre barn og alle tre trenger hjelp økonomisk, en er etablert med bolig, en skal etableres med bolig og en skal studere.

Hvis den i midten blir hjulpet av foreldrene til å skaffe seg bolig og man vil finne ut hva som er mest rettferdig overfor de to andre i dette tilfellet. Hvem snakker man med da? Bank? Jurist? Andre?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det er snakk om en stor gaveoverføring ville jeg snakket med en advokat. Det kan bli veldig dyrt å ikke gjøre det (tro meg...). Pass på å dokumentere alt i forhold til likningsmyndighet osv. men jeg ville snakket med en advokat. Ja, det er dyrt, men det kan bli så enormt mye dyrere og ikke gjøre det.

I forhold til hvordan du skal hjepe dine tre barn, skjønenr jeg egentlig ikke helt problemstillingen. Er det gaveavgiften dere prøver å unngå? Da må dere i så fall overføre en gjenstand som har hatt verdistigning for å slippe billigere unna. At barna dine er i ulike livssituasjoner bør vel ikke være noe problem? Hun som er student kan vel vente med å få gaven hvis hun ikke ønsker å disponere den allerede nå? Hun som er etablert kan vel få penger til å nedbetale lån, og mellomste kan få egenkapital til bolig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...