Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #1 Skrevet 13. juni 2006 Har noen smakt kladdekake (f.eks. Arkanas oppskrift)? Er den å anbefale som sjokoladekake til bursdag? Hvordan er smaken, utseende og konsistensen. Vurderer også å bake Mississippi Mud Cake, men det skal være mange barn tilstede. Er denne god dersom man erstatter alkoholen med sterk kaffe? Takker for svar
Arkana Skrevet 13. juni 2006 #2 Skrevet 13. juni 2006 Får jeg lov å svare, selv om det er "min" oppskrift? Mississippi Mud Cake er nydelig, selv med kaffe istedet for likør. Den smaker forøvrig ikke alkohol uansett. Kladdekaken er også kjempegod (tror ikke jeg kan utvnevne noen favoritt av disse, de er nydelige begge to, jeg elsker sjokoladekake ). Den er saftig og "rå" i midten, og smaker godt av sjokolade. Den er vel egentlig mer en dessertkake, men det gjør jo ingenting. Alle kaker egner seg til bursdager. Mississippi Mud Cake er jo også litt kladdete inni, dog ikke fullt så mye. Den blir også litt høyere (kladdekaken er noe flatere) og har jo da smaken av kaffe i seg. Du nevner at det skal være barn i selskapet. Da tillater jeg meg å legge ut oppskriften på en god og saftig sjokoladekake som er veldig populær både blandt barn og voksne. Denne kan også fint fryses, med glasur, så det gjør ingenting om du får rester. Langpannesjokoladekake 300 g smør/margarin 600 g sukker 3,5 dl melk 4 egg 500 g hvetemel 1 ss vaniljesukker 4 ts bakepulver 3-4 ss kakao 300 g melis 120 g smør/margarin 6 ss sterk kaffe 3 ts vaniljesukker 1 plate smeltet sjokolade Rør smør og sukker hvitt. Rør inn eggene, ett om gangen, deretter melk vekselvis med det tørre. Hell røren i bakepapirkledt langpanne. Stek ved 175 grader på midterste rille i ca 30 minutter. Avkjøl kaken noen minutter i formen. Hvelv den over på rist. Pisk resten av ingrediensene til en glasur som smøres på kaken når den er helt avkjølt.
Blueberry Skrevet 13. juni 2006 #3 Skrevet 13. juni 2006 Vi hadde besøk av en 3-åring som slukte Mississippi Mud Cake med likør, uten problem! Alkoholen fordamper jo vel...? Herlig kake!
Arkana Skrevet 13. juni 2006 #4 Skrevet 13. juni 2006 Vi hadde besøk av en 3-åring som slukte Mississippi Mud Cake med likør, uten problem! Alkoholen fordamper jo vel...? Herlig kake! ← Ja, det er ingenting i veien for at barn skal kunne spise denne kaken. Alkoholen fordamper, og det smaker ikke alkohol av kaken, likøren gir kun en fyldig og god kaffesmak.
Arkana Skrevet 13. juni 2006 #7 Skrevet 13. juni 2006 Det er litt vanskelig å si. Det er ikke en paddeflat kake da, den ser fin og lekker ut, men ikke så høy som en "vanlig" sjokoladekake.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #8 Skrevet 13. juni 2006 Min erfaring er at mange barn ikke liker kaffesmak i sjokoladekake. Spørsmålet blir vel kanskje om det er en voksenbursdag inkl. barn, eller en barnebursdag. Dersom det er det siste ville jeg droppet kaffesmaken i en sjokoladekake.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #9 Skrevet 14. juni 2006 Mississippi Mud Cake, har en plan om å bake denne i morgen. Trodde jeg hadde oppskrifta, men ser at jeg bare har halve.. Har til "la kaken avkjøle en halv time.." Hva skal jeg så gjøre? Skal det ikke være noe slags fyll på? Takknemmelig for svar... kake kake..mmm...
Arkana Skrevet 14. juni 2006 #10 Skrevet 14. juni 2006 Da har du nok hele oppskriften. Kaken skal ikke fylles, det trenger den ikke. Den er nemlig saftig og "rå" i midten med en fyldig og god sjokoladesmak, så den trenger ikke mer enn seg selv. Men du kan gjerne servere den med f.eks. pisket fløte.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2006 #11 Skrevet 15. juni 2006 Da har du nok hele oppskriften. Kaken skal ikke fylles, det trenger den ikke. Den er nemlig saftig og "rå" i midten med en fyldig og god sjokoladesmak, så den trenger ikke mer enn seg selv. Men du kan gjerne servere den med f.eks. pisket fløte. ← Ok, takk for rask tilbakemelding.. Da skal jeg forsøke å få den til i løpet av dagen.. Gleder meg allerede..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå