Gå til innhold

Derfor er pen = negativt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Pen er lik negativt fordi man oppfatter det som blodig urettferdig at pene mennesker oppnår suksess på et grunnlag de selv ikke har hatt kontroll over, og at de selv ikke har denne muligheten av samme ukontrollerbare faktor.

Dessverre tenker mange ikke over at en suksessrik karriere i det hele og det store antagelig avgjøres av faktorer utenfor ens egen kontroll. Evner, ambisjoner, vilje og slikt er i stor grad genetisk betinget. Slik at det i bunn og grunn er rimelig å være kritisk til de suksessrikes privilegier. Både de materielle og de immaterielle.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Flere undersøkelser viser at pene blir gitt fordeler, i motsetning til mindre pene og overvektige som til en viss grad blir diskriminert bl. a. i arbeidslivet.

Det jeg mener å si med dette er at å være pen i manges øyne er forbundet med positive egenskaper. Å være stygg blir i større grad forbundet med negative egenskaper. Det er derfor pene mennesker blir foretrukket i f eks jobbsammenhenger. Undersøkelser viser at pene mennesker av flertallet blir antatt å være mer suksessfulle enn stygge. De blir antatt å ha flere positive egenskaper enn stygge. Noen positive egenskaper antas imidlertidig mindre pene mennesker i større grad å ha, f eks. blir de av forsøksgruppene antatt å være snillere. (Understreker at dette handler om egenskaper personene antasav grupper som kun får se bilder av personene å inneha. Det har ingenting med deres virkelige personlighet å gjøre). haFor mange er altså pen= positivt og stygg=negativt, for å bruke din måte å si det på, Bønna.

Edit- La til en utdypning av første avsnittet siden flere misforsto det.

Endret av Sukkerert
Skrevet
Men flere undersøkelser viser at pene blir gitt fordeler, i motsetning til mindre pene og overvektige som til en viss grad blir diskriminert bl. a. i arbeidslivet.

Og andre har en fordel ved at de f.eks. har svært lett for å lære, og kommer seg lettere gjennom utdannelse. Noen har større sosiale evner enn andre, og har lettere for å bli populære. Noen vokser opp i rike hjem, andre i fattige. Barna i Norge har det godt, en del barn i Afrika har det langt fra så godt.

Verden er urettferdig. Og i stedet for å være bitter for at andre har blitt velsignet med positive ting, kan man fokusere på sine egne sterke sider.

Skrevet
Men flere undersøkelser viser at pene blir gitt fordeler, i motsetning til mindre pene og overvektige som til en viss grad blir diskriminert bl. a. i arbeidslivet.

Ja, og poenget mitt er nettopp at dette er det rimelig å være kritisk og negativ til. Så de som maser om jantelov, og kritiserer de som reagerer negativt på de penes fordeler, har ingenting å fare med. Å være misunnelig på, og kritisk til, pene menneskers suksess er bare sunt og naturlig.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Det jeg mente med dette er altså at i manges øyne er det å være pen forbundet med positive egenskaper. Å være stygg blir forbundet med negative egenskaper. Det er derfor pene mennesker blir foretrukket i f eks jobbsammenhenger. For mange er altså pen= positivt og stygg=negativt, for å bruke din måte å si det på, Bønna.

Ser at dere begge misforsto meg, og at jeg kanskje derfor burde uttrykket meg tydeligere.

Endret av Sukkerert
Gjest gjest1
Skrevet
Og andre har en fordel ved at de f.eks. har svært lett for å lære, og kommer seg lettere gjennom utdannelse. Noen har større sosiale evner enn andre, og har lettere for å bli populære. Noen vokser opp i rike hjem, andre i fattige. Barna i Norge har det godt, en del barn i Afrika har det langt fra så godt.

Verden er urettferdig. Og i stedet for å være bitter for at andre har blitt velsignet med positive ting, kan man fokusere på sine egne sterke sider.

:ler: Også har vi de som både har lett for å lære og er pene. :sjarmor::tunge1:

Skrevet
:ler: Også har vi de som både har lett for å lære og er pene.  :sjarmor:  :tunge1:

Angriper du meg? :frustrert:

:ler::ler::ler:

Skrevet

Hvorfor skal man ikke være bitter og kritisk for det? Det er jo ikke akkurat slik at de pene fortjener det, i form av at de har et personlig ansvar for sin egen suksess.

Det at verden er urettferdig er heller ikke noe argument for at de som ikke er velsignet skal godta sin skjebne sånn helt uten videre. Denne typen misunnelse mener jeg er naturlig og positiv.

Gjest gjest1
Skrevet
Angriper du meg?  :frustrert:

:ler:  :ler:  :ler:

Nei?? :ler:

Jeg bare blotter mitt velfødde ego.

:mrgreen:

Skrevet
Å være misunnelig på, og kritisk til, pene menneskers suksess er bare sunt og naturlig.

Eller bortkastet tid
Skrevet
Hvorfor skal man ikke være bitter og kritisk for det? Det er jo ikke akkurat slik at de pene fortjener det, i form av at de har et personlig ansvar for sin egen suksess.

Det at verden er urettferdig er heller ikke noe argument for at de som ikke er velsignet skal godta sin skjebne sånn helt uten videre. Denne typen misunnelse mener jeg er naturlig og positiv.

Du sier at de som ikke er velsignet (og jeg tror nå egentlig at de fleste er velsignet med noe), ikke skal godta sin skjebne sånn helt uten videre. Så det de skal gjøre er å gå rundt og være bitre? Hva godt gjør det en selv å være bitter og misunnelig? Får man det bedre da?

Gjest gjest1
Skrevet

Undersøkelser viser altså at uskjønne mennesker møter mer fordommer pga sitt utseende enn pene.

Skrevet
Eller bortkastet tid

Du sier at de som ikke er velsignet (og jeg tror nå egentlig at de fleste er velsignet med noe), ikke skal godta sin skjebne sånn helt uten videre. Så det de skal gjøre er å gå rundt og være bitre? Hva godt gjør det en selv å være bitter og misunnelig? Får man det bedre da?

Det gjør godt, og er ikke bortkastet tid, hvis det leder til at man stemmer på såkalte misunnelsespartier. Det vil si venstreorienterte partier som ønsker å utjevne økonomiske forskjeller gjennom inntektsoverføringer via skatteseddelen. Da begrenser man noe av effekten av slike forskjeller i velsignelse. Og jeg vil si man helt klart får det bedre da.

Selv om man kanskje kan si at alle er velsignet med noe, så er det likevel verdiulikheten i disse velsignelsene som er interessant. For alle velsignelser har ikke like stor verdi. For eksempel er det ikke alle velsignelser som har kommersiell verdi. Dermed sier det ikke noe som helst at alle er velsignet med noe.

Skrevet

Jeg stemmer såkalte "misunnelsespartier" selv, fordi man via skattelegging og avgifter vil kunne utjevne forskjeller av økonomisk art.

Men jeg har enda ikke sett noe i partiprogrammet til SV om å utjevne forskjeller i utseende eller intelligens. Det er noe man ikke kan styre og gjøre om på, og dermed ikke gjøre mer rettferdig ved hjelp av politiske vedtak (med mindre man tvangsopererer pene mennesker sånn at de bli mindre attraktive..). Det er vanskelig å innføre kvoteringsregler som positivt diskriminerer "stygge" mennesker.

Skrevet
Jeg stemmer såkalte "misunnelsespartier" selv, fordi man via skattelegging og avgifter vil kunne utjevne forskjeller av økonomisk art. Men jeg har enda ikke sett noe i partiprogrammet til SV om å utjevne forskjeller i utseende eller intelligens.

Nå har jeg heller ikke sagt at man skal utjevne forskjeller ved å vansire Dorthe Skappel. Selv om det sikkert er nok av dem som tenker i de baner. Hvilket jo ikke er en helt unaturlig tankegang. Men kanskje litt vel drastisk.

Det jeg sier er at det er forskjeller i blant annet utseende og intelligens som danner grunnlaget for økonomiske forskjeller. Derfor er det rimelig og naturlig å være misunnelig og bitter på dette faktum, og å ønske at dette kompenseres gjennom en eller annen form for inntektsutjevning i samfunnet.

Gjest Chantal
Skrevet

Det er da ikke de penes skyld.

Gjest gjest1
Skrevet

Selvfølgelig ikke! Men det viser at pene mennesker ofte blir assosiert med positive egenskaper, og stygge blir assosiert med negative egenskaper. Undersøkelser viser at flertallet antar at pene mennesker f eks. er mer suksessfulle og utadvendte enn det stygge er. -Altså motsatt av det Bønna hevder.

Skrevet

Interessant teori. Noen er tilfeldigvis født med større evne til å ta seg selv i nakken og jobbe hardt enn det jeg er også. Jeg er alt for glad i fritid og avslapning, men det er vel kanskje genetisk?

Jeg får gå over til å stemme misunnelsespartier jeg også, så jeg kanskje kan få mer av kaka til de andre.

:ler: ... ok, jeg synes dette var morsomt, det var ikke ment spydig. Jeg kommer ikke til å endre politisk standpunkt fordi noen har vært heldigere med genene sine enn meg. Altså ikke av misunnelse. Om jeg derfor burde endre standpunkt fordi noen har vært mer uheldig med genene sine enn meg, det er jo en annen sak. Det blir en slags sympatimisunnelse, det da?

Skrevet (endret)
Undersøkelser viser at flertallet antar at pene mennesker f eks. er mer suksessfulle og utadvendte enn det stygge er. -Altså motsatt av det Bønna hevder.

:overrasket: Nå skjønner jeg virkelig ikke hva du mener. Jeg sier da vitterlig at de pene høster fordeler av å være pen. I tillegg sier jeg at det er rimelig å være misunnelig og kritisk i forhold til dette.

Nettopp! Det er ikke de penes skyld. Så derfor vil det være rimelig å være misunnelig på, og kritisk til, deres suksess som skyldes faktorer utenfor de penes kontroll.

Endret av Bønna
Gjest Chantal
Skrevet (endret)
Nettopp! Det er ikke de penes skyld. Så derfor vil det være rimelig å være misunnelig på, og kritisk til, deres suksess som skyldes faktorer utenfor de penes kontroll.

Enig, men svært få vil innrømme at de er kritiske eller misunnelige på nettopp det du påpeker. Altså, debatten vil stagnere. :lol:

Endret av Chantal

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...