Gå til innhold

Flekk som dukket opp på låret

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Sitter her i shorts og ser en flekk som IKKE var der for en uke eller to siden. Blågrå, ikke øm, avlang og ser nesten ut som et 8 tall med den ene rundingen mye mindre enn den andre, helt flat, og bare farge i huden som er det som viser at det er noe der.

En føflekk kan vel ikke oppstå SÅ spontant? Men blåmerker skal vel være ømme?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ble kanskje en n for mye der - husker ikke helt.

Granuloma annulare?

Skrevet
Ble kanskje en n for mye der - husker ikke helt.

Granuloma annulare?

Som betyr..??

Gjest Gjest
Skrevet
Som betyr..??

Skal det bety noe?

Hva betyr kusma? Hva betyr brødskive med salami? Det er en betegnelse på noe som ser ut som det trådstarter beskriver.:ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for tips :)

Jeg så de kunne skyldes medisiner, gjelder det johannesurt også? Jeg vet johannesurt kan i sjeldne tilfeller forårsake fotosensibilitet og kløe, men merkelige flekker har jeg aldri hørt om. Det kom en del treff på bildesøk på google, og jeg TROR ikke det likner helt. Det ser ut som de er “tørre” på en måte som denne flekken ikke er, eller kanskje bildene er tatt på et senere stadium. Men nå vet jeg nå hva det er om den ikke forsvinner, og oppfører seg merkelig. (Håper fortsatt på at det er et blåmerke av ukjent opphav)

Gjest Gjest
Skrevet
Skal det bety noe?

Hva betyr kusma?  Hva betyr brødskive med salami?  Det er en betegnelse på noe som ser ut som det trådstarter beskriver.:ler:

Hun spurte deg hva det er. Kanskje ikke så lett å skjønne.

Granuloma annulare er imidlertid en hudlidelse som kjennetegnes av gulaktige hevelser i huden. Dette stemmer veldig lite med TS' blågrå og helt flate merker, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener det kan være denne lidelsen.

Det kan være noe så enkelt som en blåflekk som TS ikke har lagt merke til, og som er noen dager gammel sånn at den ikke lenger er øm. Men hvis den ikke gir tegn til å blekne/gå bort innen få dager, er det sikkert like greit å få en lege til å kikke på den.

Gjest Gjest
Skrevet
Hun spurte deg hva det er. Kanskje ikke så lett å skjønne.

Granuloma annulare er imidlertid en hudlidelse som kjennetegnes av gulaktige hevelser i huden. Dette stemmer veldig lite med TS' blågrå og helt flate merker, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener det kan være denne lidelsen.

Det kan være noe så enkelt som en blåflekk som TS ikke har lagt merke til, og som er noen dager gammel sånn at den ikke lenger er øm. Men hvis den ikke gir tegn til å blekne/gå bort innen få dager, er det sikkert like greit å få en lege til å kikke på den.

Da utelukker jeg Granuloma annulare inntil videre (for jeg har ikke funnet et bilde som likner på flekken min).

Er det blåmerke så bør det som du sier gå over i løpet av en uke eller to, og er det ikke det, legetur for å roe nervene :)

(men hvordan jeg har klart å fått et bittelite (ca 2-3 med mer eller mindre) blåmerke slikt plassert forstår jeg ikke helt. Kan det være et blodkar som har sprengt uten at det er slag eller press involvert?)

Gjest Gjest
Skrevet

Sprengte blodkar er, etter hva jeg har skjønt, som oftest røde og blekner ofte over i gult før de forsvinner. Men det kan godt hende jeg tar feil; jeg har ingen helseutdanning, bare interesse for tema.

Mild forfrysning kan også gi blåfargede flekker, men er kanskje lite sannsynlig på denne tida av året.

Jeg holder en knapp på blåflekk fremdeles, men som sagt: om du ikke er sikker på hva det er og det ikke viser tegn til å gå bort snart er det på tide å vurdere legebesøk.

Lykke til :)

Gjest Gjest
Skrevet

Forfrysing er det IKKE :ler:

Men jeg får se det an litt, liker ikke helt det at den ser ut til å ha vokst litt siden i dag tidlig, men uansett kommer jeg meg ikke til legen før neste uke. Innen den tid er den sikkert borte av seg selv :)

Gjest Gjest
Skrevet
Kanskje Granuloma annulare er imidlertid en hudlidelse som kjennetegnes av gulaktige hevelser i huden. Dette stemmer veldig lite med TS' blågrå og helt flate merker, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener det kan være denne lidelsen.
Jeg vet ikke hvor du har din opplysning fra (et kjapt googlesøk kanskje?).

Jeg har selv hatt blåaktige flekker som ikke klødde. De opptråde gjerne som en stor og en litt mindre (var de nærme nok hverandre, så så det ut som et åttetall). Ikke var de hovne heller, men like fullt var det granuloma annulare - derfor skrev jeg det inn i denne tråden.

Det er ganske sjeldent, men ikke farlig.

Gjest Gjest
Skrevet
Forfrysing er det IKKE :ler:

Men jeg får se det an litt, liker ikke helt det at den ser ut til å ha vokst litt siden i dag tidlig, men uansett kommer jeg meg ikke til legen før neste uke. Innen den tid er den sikkert borte av seg selv :)

Den vokser ganske kjapt,men blir ikke veldig stor -og som jeg har skrevet er det ikke farlig.

Husker ikke hva granuloma betyr - tror det var en sekkebetegnelse for en type hudlidelse.

Annulare betyr iallefall ring - altså ringformet utslett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...