salsera Skrevet 13. juni 2006 #1 Del Skrevet 13. juni 2006 I går spiste jeg sammen med tre indere og maten var kjempegod! Jeg forsøkte å få oppskriften på brødet de hadde laget, men det var en veldig slumpeoppskrift (ta litt mel, litt vann, litt salt og fenugrec (ikke frøene som jeg kjenner, men grønne blader) Man kunne også bruke spinat, sa de. Brødet het puri. Har noen en litt mer nøyaktig oppskrift? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13. juni 2006 #2 Del Skrevet 13. juni 2006 Poori (6 stk.) 60 g sammalt hvete, fin 60 g hvetemel 1 ss olje 2 store klyper salt ½ kopp varmt vann Bland mel med olje, salt og vann til en smidig deig. La stå 1 time. Kna deigen godt og del i 6 boller. Kjevle hver ut til en 12 cm rund leiv. Frityrstek 10-15 sekunder på hver side og la renne av på kjøkkenpapir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #3 Del Skrevet 13. juni 2006 Har du lagd sånne Arkana? Kan du da forklare litt om det med frityrstekingen? Jeg skjønte ikke helt det med 10-15 sek på hver side - begge sidene blir vel frityrstekt samtidig i frityrgryta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13. juni 2006 #4 Del Skrevet 13. juni 2006 Har du lagd sånne Arkana? Kan du da forklare litt om det med frityrstekingen? Jeg skjønte ikke helt det med 10-15 sek på hver side - begge sidene blir vel frityrstekt samtidig i frityrgryta? ← Jeg har ikke laget dem, nei. Det er ikke alltid at ting blir stekt på begge sider samtidig i en frityrgryte. Når jeg lager poppadums er de så lette at de flyter på toppen, så da snur jeg dem underveis, jeg antar at dette også gjelder disse brødene. Man kan også steke dem i godt med olje i en panne, og da trenger man snu dem, så det er vel formulert slik at man forstår at de skal bli stekt på begge sider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #5 Del Skrevet 13. juni 2006 Takk for svar Arkana. Hvis det skulle friste å lage poori i helgen, så håper jeg du kommer tilbake og forklarer hvordan du stekte dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 14. juni 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 14. juni 2006 Takk for hjelpen! Jeg må forsøke å ta meg en tur til en asiatisk butikk for å se om de har frisk fenugrec. Arkana, kanskje du også kan forklare hvordan man lager poppadums også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. juni 2006 #7 Del Skrevet 14. juni 2006 Arkana, kanskje du også kan forklare hvordan man lager poppadums også? ← Jeg lager nok ikke poppadums fra bunnen av, jeg kjøper disse som må stekes før de kan spises. Man kan få helt ferdigstekte også, men jeg liker best de andre. De får man i flere smaker også. Skal prøve å huske på poori neste gang vi lager indisk mat, så skal du få rapport! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. juni 2006 #8 Del Skrevet 14. juni 2006 Har lagd det en gang, og det ble som stekte finerplater Fikk da råd om å ha varm nok olje at det var viktig ellers ville de ikke svelle opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 14. juni 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 14. juni 2006 Jeg lager nok ikke poppadums fra bunnen av, jeg kjøper disse som må stekes før de kan spises. Man kan få helt ferdigstekte også, men jeg liker best de andre. De får man i flere smaker også. Skal prøve å huske på poori neste gang vi lager indisk mat, så skal du få rapport! ← Flott! Skal se om jeg rekker den asiatiske butikken i dag. De nevnte et par ingredienser som jeg ikke har, og da skal jeg se om jeg finner fenugrec også. Kanskje prøver jeg det også i helga hvis været ikke blir for fint! Har lagd det en gang, og det ble som stekte finerplater Fikk da råd om å ha varm nok olje at det var viktig ellers ville de ikke svelle opp. ← Ja, han nevnte noe om at de skulle blåse seg opp til små baller og så skulle man snu dem. Han viste meg også en som ikke hadde blåst seg opp, og den var hardere. De brukte dette brødet til å spise en kikert-rett med. Vi hadde ikke bestikk, så for meg var det litt komplisert å få i seg maten! Med de hardere eksemplarene hadde det nok vært nærmest umulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. juni 2006 #10 Del Skrevet 14. juni 2006 Fenugreek heter forresten bukkehornsfrø på norsk. Og det merket poppadums jeg kjøper heter Rajah, de er veldig gode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 14. juni 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Fenugreek heter forresten bukkehornsfrø på norsk. Og det merket poppadums jeg kjøper heter Rajah, de er veldig gode. ← Jeg lurte litt på det. Bukkehornsfrø har jeg, men de hadde brukt de grønne bladene. Jeg visste ikke engang at det hørte noen grønne blader til som man kunne spise. Har du prøvd de noen gang? Rajah poppadums er notert på handlelisten! Endret 14. juni 2006 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Alania* Skrevet 19. juni 2006 #12 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Salsera, tror ikke det var poori, kanskje Naan med coriander blader.. would you like a recipe? Endret 19. juni 2006 av *Alania* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 19. juni 2006 Forfatter #13 Del Skrevet 19. juni 2006 Salsera, tror ikke det var poori, kanskje Naan med coriander blader.. would you like a recipe? ← Oppskrift vil jeg gjerne ha! De inderne jeg snakket med, skrev selv "Puri" da jeg ba dem stave det for meg, men jeg vet ikke helt hva som er forskjellen på naan og puri/poori. Naan slik jeg har spist det tidligere, har vært større og jeg tror vært stekt i ovn og ikke fritert? Godt er det uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Alania* Skrevet 19. juni 2006 #14 Del Skrevet 19. juni 2006 (endret) Oppskriften av Naan kan du få litt senere i dag..med bilder (skal lage Naan ikveld)... Poori.. om noe dager.. O.K. ? Endret 19. juni 2006 av *Alania* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 19. juni 2006 Forfatter #15 Del Skrevet 19. juni 2006 Oppskriften av Naan kan du få litt senere i dag..med bilder (skal lage Naan ikveld)... Poori.. om noe dager.. O.K. ? ← Flott! Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 19. juni 2006 #16 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg har en oppskrift på gode naan-brød. Denne er med løkfrø, men du kan selvsagt bruke korianderblader om du vil. Naan-brød (10 stk) 2,1 dl melk 1 ½ ss sukker 25 g gjær 600 g hvetemel 1 ts salt 2 ts løkfrø 2 ts bakepulver 4 ss olje 2 ½ dl yoghurt Lunk melken til 37 grader. Tilsett halvparten av sukkeret og gjæren. La det stå 20-25 minutter. Ha melet i en bolle. Ha i resten av sukkeret, salt, løkfrø og bakepulver. Bland godt. Ha i olje, yoghurt og melk og bland sammen. Kna i 10-15 minutter, til den er glatt. Hell 1 ts olje i bollen og det samme over deigen. Dekk med et fuktig klede og la heve 1 -1 ½ time. Varm ovnen til 275 grader (grillfunksjon). Del deigen i 10 emner som rulles til en kule og kjevles til en tåreformet leiv ca ½ cm tykk. Legg på stekebrett. Stek 2 min til den blåser opp. Snu og stek ½ minutt til. Oppbevar under fuktig klede eller i aluminiumsfolie til den skal spises. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 19. juni 2006 Forfatter #17 Del Skrevet 19. juni 2006 Jeg har en oppskrift på gode naan-brød. Denne er med løkfrø, men du kan selvsagt bruke korianderblader om du vil. Naan-brød (10 stk) 2,1 dl melk 1 ½ ss sukker 25 g gjær 600 g hvetemel 1 ts salt 2 ts løkfrø 2 ts bakepulver 4 ss olje 2 ½ dl yoghurt Lunk melken til 37 grader. Tilsett halvparten av sukkeret og gjæren. La det stå 20-25 minutter. Ha melet i en bolle. Ha i resten av sukkeret, salt, løkfrø og bakepulver. Bland godt. Ha i olje, yoghurt og melk og bland sammen. Kna i 10-15 minutter, til den er glatt. Hell 1 ts olje i bollen og det samme over deigen. Dekk med et fuktig klede og la heve 1 -1 ½ time. Varm ovnen til 275 grader (grillfunksjon). Del deigen i 10 emner som rulles til en kule og kjevles til en tåreformet leiv ca ½ cm tykk. Legg på stekebrett. Stek 2 min til den blåser opp. Snu og stek ½ minutt til. Oppbevar under fuktig klede eller i aluminiumsfolie til den skal spises. ← Disse har jeg prøvd! De er kjempegode! Har forresten kjøpt poppadums, men fant ikke de fra Rajah. Var glad jeg til slutt fant en pakke som ikke var utgått på dato. Ble litt lite tid til matlaging i helga, men må huske å legge kikerter i bløt denne uka. Vil prøve ut Chana Masala-oppskriften jeg fikk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Alania* Skrevet 19. juni 2006 #18 Del Skrevet 19. juni 2006 Arkana, quickly & quality service, bravo! Salsera, i have the same recipe. Løkfrø kan sløyfes, av og til brukker jeg litt knust hvitløk og chili, coriander, . ..prøv med litt mindre yoghurt, ca 1.5 dl..og kanskje litt mer salt og sukker.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Alania* Skrevet 20. juni 2006 #19 Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) Forvarm ovnen til 200C. Sikt sammen 500 g hvetemel, 1 ts bakepulver, 1/2 ts natron og 1 ts salt. Tilsett 1 pisket egg, 1 ss smeltet smør (eller ghee), 125 g youghurt og spe med 2 1/2 dl melk eller nok til å forme en myk deig. Dekk til med fuktig kjøkkenhåndkle (eller plastfolie) og la den stå på et varmt sted i 2 timer. Kna deigen på en god melet bordflate i 2-3 minutter eller til den er glatt. Del den i 8 porsjoner og kjevle it hver porsjon til en 15 cm lang oval. Pensle dem med litt vann og legg dem på smurte stekebrett med den våte siden ned. Pensle dem med smeltet smør eller ghee og stek i 8-10 minutter eller til de er gyllebrune. Gir ca 8 stykker. :smile: http://img239.imageshack.us/img239/1971/naan27qq.jpg Bildet er fjernet. Det er dessverre ikke tillatt å legge inn bilder i innleggene. Lea (moderator) Endret 2. juli 2006 av Lea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 20. juni 2006 Forfatter #20 Del Skrevet 20. juni 2006 Dette er naan? De ser veldig gode ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå