Gå til innhold

Hva skal jeg vaske gulvet med?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har laminat på kjøkkenet og lakket tregulv i stuen. Nå har jeg vasket gulvet og det har lagt seg en slags matt, lys hinne på gulvet. Ikke så fint. Tips? Denne gangen vasket jeg med zalo og forrige gang vasket jeg med ajax.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ja tørrmopp er jo genial til syltetøysflekker og annet gris...... :roll::forvirret:

Skrevet

Har lest at microfiber er det beste, må man bruke våte vaskemetoder så skal syntetiske vaskemidler som jif oxygel (og sikkert ajax) være bra.. Vet ikke helt hva du gjør feil m.a.o. Ikke bruk mye vann når du vasker gulvet i alle fall, laminat tåler det ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Har kjøpt noe som heter laminatvask. Veldig bra.

Skrevet

Vi bruker Jif Spray & Mop.

Skrevet

Tørrmopp til daglig, og fjern evt flekker.

Parkett skal ikke vaskes.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke lurt å bruke microfibermopp på lakkert tregulv heller, for du sliter av lakken.

Gjest Gjest
Skrevet
Har laminat på kjøkkenet og lakket tregulv i stuen. Nå har jeg vasket gulvet og det har lagt seg en slags matt, lys hinne på gulvet. Ikke så fint. Tips? Denne gangen vasket jeg med zalo og forrige gang vasket jeg med ajax.

Skyller du etter såpevask? Du bør gå over gulvet en gang med rent vann etter å ha brukt såpe, for å få bort såperester. Ligger det såpe igjen, vil dette tørke og siden bryte opp i små partikler som virvles opp i luften når dere går over gulvene, noe som igjen gir et dårlig inneklima.

Gjest Gjest
Skrevet

Nylonvask var kanskje ikke så ille.. Jeg bruker salmiakk og en bitteliten dråpe såpe i vannet eller bare rent vann, skal prøve nylonvask neste gang.

Gjest Gjest
Skrevet
Nylonvask var kanskje ikke så ille.. Jeg bruker salmiakk og en bitteliten dråpe såpe i vannet eller bare rent vann, skal prøve nylonvask neste gang.

salmiakk ødelegger lakken

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

Er det noen som har flere tips?

I dag prøvde jeg og gå over med bare vann etter at jeg hadde vasket med såpe, men det hjalp ikke i det hele tatt.

Endret av Elize
Skrevet

Kan det ha noe med at du vasker bort alt av fett slik at det blir matt?

Prøv vanlig gammeldags grønnsåpe og vask over med rent vann etterpå?

Skrevet
Kan det ha noe med at du vasker bort alt av fett slik at det blir matt?

Prøv vanlig gammeldags grønnsåpe og vask over med rent vann etterpå?

Akkurat det prøvde jeg. Er så irriterende at gulvet ser helt for j..... ut etter at det skal forestille og være nyvasket :nei:

Skrevet

Grønnsåpe legger igjen en hinne og skal IKKE brukes på parkett og laminat.

Skrevet
Grønnsåpe legger igjen en hinne og skal IKKE brukes på parkett og laminat.

Men hva kan jeg bruke for å få denne hinnen bort?

Skrevet

Jeg har kjøpt lelighet nå og det er nylig slipt ned og lakket gulvet her. Hva skal jeg vaske gulvet med? Vil nødig ødelegge noe som kostet 15 tusen å pusse opp...

Skrevet

Bruk vanlig syntetisk vaskemiddel som Jif, Ajax osv.

Da jeg hadde laminatgulv så ble det lett "striper/merker" da jeg vasket gulvet. Dette fordi det lå igjen bittelitt fuktighet. Tørk over med en helt tørr klut.

Grønnsåpe er ypperlig på ubehandlet furu. Hvordan det er nå furugulvet er lakkert er jeg mer usikker på. Lakken lager jo en hinne så grønnsåpa når ikke inn i treverket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...