Gå til innhold

Hvor selvstendig kan en treåring være?

Anbefalte innlegg

Gjest Mireya
Skrevet (endret)

Min treåring tar av og på klær og sko, går på toalettet (får hjelp til tørking ved bæsjing, og håndvask), pakker barnehagesekken sin delvis selv... Han spiser selv med kniv og gaffel (men ofte skjærer vi opp maten for ham for å slippe skriking når han ikke får det til selv, særlig kjøtt og sånt-- :sjenert:), drikker av glass, heller melk/vann i glasset selv hvis melkekartongen/vannmugga ikke er helt full (for da kommer melka/vannet gjerne for fort, og det blir søl over det hele)...

Han elsker å klare ting, og blir skikkelig lei seg/sinna (hyler og gråter) når han ikke får til ting som han så gjerne vil. "Anfallet" går jo over veldig fort, men jeg synes det er slitsomt med de sterke reaksjonene på alt som ikke går som han hadde tenkt... :sjenert: (Men tenker: Jeg var sikkert sånn som barn selv!)

Han er også fryktelig nøye med å tørke opp søl- både på bord, egne fingre og ellers mat som havner der den ikke skal være... nesten så det er litt slitsomt med den pertentligheten av og til. :ler:

Om morgenene liker han å komme inn til oss når han våkner, særlig i helgene- da venter han med å gå opp i stua/kjøkkenet til vi er våkne, ferdig stelt og påkledd.

Har ikke lært ham å skru på tv, så det vet han ikke hvordan han skal gjøre (bevisst, for vi vil ha litt kontroll med hva han ser på) og han smører heller ikke maten sin selv. Blir veldig stolt hvis han får prøve, men det blir mye klin og søl, og han nekter oss gjerne å hjelpe ham hvis han først har "fått kloa i smørekniven". :ler:

Vil gjerne la ham smøre mer av maten sin selv.

Når kan en treåring normalt håndtere en ostehøvel uten å kutte seg, for eksempel?

Når vi skal noe sted, går han selv- har ikke brukt vogn til ham på ca. ett år.

Dette ble langt, men jeg lurer på hva dere lar deres treåring gjøre selv, og hva dere fortsatt hjelper ham eller henne med?

Hvordan har dere oppmuntret dem til å klare selv?

Endret av Mireya
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber som ped.leder og har barn fra det året de fyller tre. De fleste av de klarer seg som din treåring. Får hjelp til å smøre pålegg, men får prøve selv først. Ostehøvlen i barnehagen er så ekkel at selv jeg sliter med å klare den ;)

De får hjelp på badet til tørking ved bæsjing og blir minnet på å vaske hender med såpe, ellers kler de på seg selv. Sko og (Det går i borrelås!) Noen klarte å ta på seg vinterdressen, andre ikke.

Skrevet (endret)

Min treåring har fått prøve seg med ostehøvelen lenge allerede. Det blir ikke akkurat skiver av det, men hun har ikke skåret seg heller. Og så øver hun seg med saks også, men får ikke til å klippe med bare en hånd ennå.

Høres veldig likt ut som din, synes jeg.

Liker å gjøre alt selv, ja.

Og hjelpe til. Lar henne suse rundt med bordstøvsugeren eller med swiffermopp som er skrudd ned til halvmeterhøyde :plystre:

Jeg lurer på: hvor store er de før de kan kutte opp råvarer med skarpe kniver? Og spikke og hamre og sage og sånn?

... ikke at jeg har noen hast, men av og til støter man borti familier der svært små barn får lov til sånt, og ikke skader seg, er det de som er uvanlige, eller ikke?

Endret av Klips
Skrevet

Lillemor ble 3 i feb.

Hun kler av og på seg alt sammen alene nå. For et par uker siden lærte hun seg å ta glidelåsen opp selv også. Skoene ordner hun også selv, men så er det jo borrelås da.

Hun klarer å smøre utover smør, men blir veldig glad dersom vi hjelper litt. Heller melk dersom pakken er ca halvfull.

Hun spiser med gaffel, men setter pris på at vi skjærer opp maten. Vil prøve seg med kniv også, men ler bare når det blir for vanskelig.

Her om dagen var hun også i kjøleskapet og hentet seg en agurk, dro tripp trappen bort til kjøkkenbenken, tok kjøkkenkniven og skar seg en passe bit agurk. Gikk helt fint det, og så stolt hun var etterpå!

Tv, dvd og cd spiller kan hun sette på alene. Veldig greit når mamman til tider er opptatt med amming, skjønt det er mindre av det nå. Dogåing klarer hun selv, får hjelp til tørking når hun har bæsjet. Håndvask ordner hun greit.

Ser jo at hun er mye mer selvstendig enn flere av 3-åringene i bhg, men hun fikk begynne rett på storavd da hun var 2år. Tror det har garvet henne endel, enn om hun skulle gått på småbarn fra hun var 2 til 3 år.

Hun tegner flotte tegninger, skriver bokstaver og har lært seg teknikken med å klippe.

Hun pratet mer eller mindre rent da hun var 1 år, og nå skravles det som en foss. Funderer på de merkeligste ting, ofte får jeg vanskelig med å forklare.

Gjest Mireya
Skrevet (endret)

Gutten vår fikk leke med hammer og spiker forrige helg. (Den gamle trappa så ut som et pinnsvin til slutt :ler: )

Det gikk bra. ;) (Må innrømme at jeg gikk innendørs for å slippe å se på :sjenert::ler: )

Wow, godt gjort å skrive bokstaver. Det klarer ikke min enda, med mindre han hermer etter noen som jeg skriver først... og selv da blir de noget vindskjeve :ler:

Endret av Mireya
Gjest Mireya
Skrevet

Og så vil jeg gjerne presisere at denne tråden ikke ble laget med hensikt om å sammenligne min egen treåring med andres- jeg vil bare se hva andres treåringer klarer, og får lov til å gjøre selv... :)

For å kontrollere om jeg er for mye hønemor. :ler:

Skrevet

Hønemor er vi vel alle sammen... :ler: Ikke så lenge siden lillemor fikk være ute i hagen alene å leke. Nå bor vi i et veldig rolig strøk da, i en ende av blindgate.

Skrevet

Min datter er bare 2,5 da, men skryter alikevel i fleng ;)

Hun kler på seg, skifter bleie selv (tissebleier), går på do og bæsjer når hun føler for det... i dag brukte hun 10 min på å kneppe knappene på pysjen (sånne dumme knapper som spretter opp i følge henne) fikk litt hjelp, men var veldig stolt da hun var ferdig! sko har hun tatt på seg selv siden i vinter, prøver å smøre skiven selv og det går stortsett greit.

Tannpussen om morgen gjøres selv, med et lite oversyn fra mor eller far.

Hun klipper med saks og kan telle både med og uten fingre (en forståelse av hva tall er mer enn bare ord).

Blir lei seg når hun finner ut at pappa er i England på jobb, godt tegn på Empati...

I barnehagen vet jeg at de kutter opp grønnsaker, selvom hun går på småbarn, så da kan hun vel det også...

Klarer å ta opp glidlåsen på jakka, men synes det er litt vanskelig å få den greia i den andre greia (flink til å forklare ?????)

Hun er flinkere til å tørke opp søl enn jeg er, så det må ha kommet fra far siden eller lært noe sted!

Tror hun er som snittet på de andre 3 åringene/snart 3 åringene i barnehagen, men de er veldig flinke til å stimulere barna der, synes de skal få meste parten av æren for alt hun kan!!!! veldig stolt av barnehagen hun går i også :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jobber i naturbarnehage der treåringene får sage med sag, bruke hammer og spiker og spikke med kniv fra vi føler de er moden for det, gjerne 2 1/2 til 3 år.

Skrevet

Lurer på en ting til: negler. Får de klippe negler selv? Med sånn negleklipper for barn?

Gjest Mireya
Skrevet

Ikke min :ler:

Han har prøvd seg selv med den vanlige store negleklipperen, klippet av seg tre lange negler før jeg oppdaget hva han holdt på med :sjenert::ler: og det gikk jo bra...

Er kanskje litt for mye hønemor i forhold til hva jeg vil være?

(På den annen side- har aldri syntes det har vært noe problem når han har klatret i klatrestativer, husket, sklidd på store sklier.... for da ser jeg at han har kontroll på hva han gjør, og det har han hatt siden han var ca. 1 1/2.)

Skrevet
Hun pratet mer eller mindre rent da hun var 1 år

:klappe:

Min gutt er 13 1/2 mnd. og han snakker ikke mye rent :ler:

Men han kan si mamma, dadda (pappa), tatt (takk), ball, ben (den), ssss (lys), mø og brm-brm

Jeg synes han er den flinkeste lille gutten i verden :hoppe:

Når jeg leser denne tråden ser jeg at jeg har mye å glede meg til. Flotte unger dere har alle sammen!

Skrevet

Inspirert av denne tråden lærte jeg snuppa å klippe med en hånd i går :ler:

Gikk jo så fint så.

(Hun har egne papirsakser i plast, de ordentlige saksene får hun bare bruke under oppsyn.)

... tror jeg kanskje skal lage et lite skryteavsnuppamiinnlegg inne i dagboken, jeg.

(Til en forandring ;) )

Gjest Gjest
Skrevet

Må bare spørre dere med treåringer: kan de bokstavene??

Jeg er nemlig veldig stolt av min tre og et halvt-åring som faktisk kan skrive sitt eget og mange andres navn på pc'en..... Det blir litt sånn. Først Monica sin bokstav, så Ine sin bokstav, så Anne sinn bokstav - sånn nå står det MIA der..."

Altså kan hun bare skrive sitt eget navn uten hjelp, men det er utrolig morsomt å se henne med en viktig mine foran pcen og skrive.... :ler:

Skrevet

Ja det fårn si....det var mange flinke 3 åringer....

Min 3 åring er derimot ikke såå "flink" Han kler ikke på seg selv til vanlig, han har ikke sluttet med bleie, han spiser aldri med kniv og gaffel...det hender han spiser selv med en skje ellers mater jeg han. Han spiser selv i barnehagen visstnok.

Han kan ikke knyte sine egne sko.

Men han snakker som en voksen.....bruker veldig mange ord som ikke er så vanlig i en 3 årsalder. Men han begynte å snakke veldig tidlig bare 10 mdn- og han gikk selv da han var like gammel.

Han kan skru av og pa tv'n og finne fram til kanaler.

Han er verensmester i å synge. Og han kan enormt mange sanger som jeg aldri har hørt før (lært i bhg)

Og han er så go' når han sier "mamma du er min prinsesse" da smelter jeg helt uansett hvor sliten jeg er av emil-strekene hans for her går det i skvising av enhver flaske med innhold i, sanda er ikke alltid i sandkassa, alt i kjøkkenskapet er av interesse, også å gå å hente seg mat selv og grise rundt med det, han kan enevende storesøsters rom og helle ut vaskepulveret på vaskerommet og sette på vaskemaskinen, han balanserer på sengekanten av sprinkelsenga si og mye mye mer.....så her kan jeg ikke snu ryggen min rundt ett sekund før alt står på hodet. Men når klokken er 19 og han sover søtt da er jeg likevel verdens stolteste mamma for jeg har verdens deiligste lille gutt selv om han ikke er så selvstendig.

Datteren min derimot var mer selvstendig da hun var 3 år. Riktignok hadde hun ikke sluttet med bleie. Da vi skulle reise fra statene da hun nettopp hadde fylt 3 år reiste vi på "stand-by" billetter siden jeg jobber som kabin ansatt og da fikk hun og jeg plasser langt fra hverandre. Det var ikke tid før ombordstigning til å omrokkere slik at vi fikk sitte sammen og da vi kom ombord var det faktisk ingen som ville flytte seg. (utrlolig nok!)

Jeg forklarte henne at hvis vi to skulle komme oss hjem til Norge måtte vi sitte på dette flyet, men ikke ved siden av hverandre. Jeg forklarte at jeg satt lengre foran og ville komme å se til henne innimellom. Dette gikk sååå fint. Hun var så utrolig flink. Hun satt der og puslet med sakene sine og tilslutt sovnet hun.......

sønnen min kunne a l d r i ha sittet alene på mange år enda tror jeg........

Litt off the subject ...men men Nå skal datteren min begynne på skolen i august og jeg er veldig stolt av at hun kan lese og skrive og regne enkle mattetykker helt alene. Hun har sin egen e-mail og sender og mottar mail som bare det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...