Minnie27 Skrevet 13. juni 2006 #1 Skrevet 13. juni 2006 Heia! Jeg var til legen idag, og tenkte å fortelle om at vi hadde snart prøvd i et år når jeg engang var der, og spørre om hva var veien videre. H*n fortalte meg at dt som hun kune gjøre var å ta en blodprøve for å påvise el. er det virkelig så enkelt? Så nå skal jeg det. H*n fortalte meg også at mange par blir gravide mens de venter på utredning, og sa at jeg ikke måtte tenke så mye på det. Var så hjelp man kunne få nå. Uansett synes jeg det er greit å komme igang. det er jo bare en uskyldig blodprøve i første rekke. Noen som har tatt denne blodprøven? Tar det ca lang tid før man får svar? Er jo egentlig ganske så sikker på at jeg har el da, iom at mensen er regelmessig og jeg har fått positive el-tester. Spennende da...
Konemora Skrevet 13. juni 2006 #2 Skrevet 13. juni 2006 Hei! Jeg har tatt slik blodprøve, 1 uke etter positiv el-test. Fikk svar et par dager etter. (pr. telefon riktignok, papirene venter jeg på i posten fortsatt). Da kan de sjekke om egget virkelig "vandrer" dit det skal etc. slik at kroppen gjør det den skal. En positiv el-test er jo ikke noe garanti for at man har el.. Lykke til:-)
Cymbidium Skrevet 13. juni 2006 #3 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Da kan de sjekke om egget virkelig "vandrer" dit det skal etc. slik at kroppen gjør det den skal. ← Strengt tatt så ser de vel bare om du har hatt eggløsning (EL). Om egget faktisk kommer seg gjennom egglederene og ned i livmoren kan de ikke se av en blodprøve. Men man er jo et langt stykke på vei med påvist EL! De kan også se om du har for lite eller for mye av ulike hormoner, som kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Feks: jeg har tatt blodprøver som viser at jeg hadde EL, men at egget ikke var modnet og derfor ikke fruktbart. Da tok jeg prøver på dag 3, 11, 15 og 19 (vanligvis er den på dag 3, 11, 20 og 24, men jeg har kort syklus). Det har jeg gjort hos en spesialist. Fastlegen min tok bare prøve på dag 20, som ikke kunne ha vist problemet med umodne egg. *glemte en ting* : Det tok ca en uke å få svaret, som ved vanlige blodprøver. Jeg ringte legekontoret og spurte når jeg hadde tatt den hos fastlegen. Men jeg måtte jo uansett vente på time for at legen skulle tolke resultatet og evt gå videre med undersøkelser. Blodprøvene hos spesialisten ventet jeg med å få svarene på til jeg var der på time. Mitt råd er i hvert fall å bestille en ny time for å gå gjennom resultatene av blodprøven. Endret 13. juni 2006 av Cymbidium
Missbumblebee Skrevet 13. juni 2006 #4 Skrevet 13. juni 2006 Jeg tok den prøven, og ble gravid den syklusen. Min lege brukte nærmere to uker på å få gitt meg svarene, men da hadde jeg allerede fått en positiv graviditets-test. Håper det skjer med deg også!
Minnie27 Skrevet 14. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 14. juni 2006 Jeg tok den prøven, og ble gravid den syklusen. Min lege brukte nærmere to uker på å få gitt meg svarene, men da hadde jeg allerede fått en positiv graviditets-test. Håper det skjer med deg også! ← Det håper jeg også..... *drømme* Men hvordan er denne blodprøven i forhold til temping for å påvise el da? Påviser det akkurat det samme, eller gir temping mer informasjon?
Holly Hobbie Skrevet 14. juni 2006 #6 Skrevet 14. juni 2006 Blodproever gir ikke svar paa hvordan kroppstemperaturen stiger, men maaler progesteronnivaaet, saa det er to forskjellige ting. Tror blodproever er litt mer noeyaktig enn temping? Er hvertfall lettere aa gjoere riktig. Jeg tok forresten to blodproever - en paa dag 21 og en paa dag 26, tror jeg. Og blodproever paa dag 1 og 3 for aa maale noen andre hormoner. Lykke til!
~Belle~ Skrevet 14. juni 2006 #7 Skrevet 14. juni 2006 jeg tok først en blodprøve bare for å se nivået av hormoner i kroppen. Fikk brev om at de var litt lave/høye og at jeg skulle komme tilbake for flere blodprøver. De prøvene skulle taes på dag 7 og dag 30 i syklussen. Jeg har lange og uregelmessige syklusser. Jeg har ikke tatt prøven på dag 30 ennå, og har derfor ikke fått svar på den fra dag 7 ennå. Regner med at jeg får svar på begge samtidig. Dette var hos fastlegen min. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå