Gå til innhold

Beordring på jobb


Kosejente

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet noe om "beordring på jobb" ?

Det vil si når arbeidsgiver ikke får dekket opp ei vakt på arbeidsplassen og denne da beordrer (det vil si "tvinger") en arbeidstaker på jobb.

Dette har i det siste skjedd flere ganger der hvor jeg jobber (helsevesenet) og ingen på arbeidsplassen vet noe om hvilke rettigheter vi har i en slik situasjon, for eksempel hva som er grunn god nok for å nekte etc.

En bekjent av meg påstår faktisk også at dette er ulovlig (å beordre arbeidstakerer på jobb).

Vi får heller ingen kompensasjon for dette...unntatt de som selvsagt går 100 % stilling...de får vanlig overtid.

Dette har skapt mye usikkerhet og missnøye på arbeidsplassen og jeg har for en tid tilbake tatt dette opp med nærmeste leder som skal undersøke.........men har ikke fått noe svar ennå.....

Er det noen son har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kalles pålagt overtid og det er så vidt jeg vet, lovbestemt med en viss prosent overtidsbetaling. Jeg husker ikke i farten om det er 50 eller 100%, men ta kontakt med fagorganisasjonen din, så får du sikekrt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra Lovdata, Arbeidsmiljøloven:

§ 49. Overtidsarbeid og merarbeid.

1. Vilkår for å nytte overtidsarbeid og merarbeid.

Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over den alminnelige arbeidstid etter § 46, jfr. § 47, regnes det overskytende for overtidsarbeid.

For arbeidstaker som har redusert arbeidstid (jfr. § 46 A) eller som er deltidsansatt, regnes den arbeidstid som går utover den avtalte, men innenfor den alminnelige arbeidstid, som merarbeid.

Før overtidsarbeid og merarbeid iverksettes, skal arbeidsgiveren dersom det er mulig drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte.

Overtidsarbeid og merarbeid må ikke gjennomføres som en fast ordning og må ikke finne sted uten i følgende særlige tilfelle:

a) når uforutsette hendinger eller forfall blant arbeidstakerne har forstyrret eller truer med å forstyrre den jevne drift,

B) når overtidsarbeid og merarbeid er nødvendig for at ikke anlegg, maskiner, råstoffer eller produkter skal ta skade,

c) når det er oppstått uventet arbeidspress,

d) når det på grunn av mangel på arbeidskraft med spesiell kompetanse, sesongmessige svingninger e.l. har oppstått særlig arbeidspress.

2. Rett til å bli fritatt for overtidsarbeid og merarbeid.

Arbeidsgiveren plikter å frita arbeidstaker for å utføre overtidsarbeid og merarbeid når denne av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiveren plikter også å frita arbeidstaker som av andre personlige grunner ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

3. Godtgjørelse for overtidsarbeid.

For overtidsarbeid skal betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstid. Tillegget skal være minst 40 pst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå må du huske på at ikke alle yrkesgrupper kommer innunder Arbeidsmiljøloven da, Zala. Og det er nettopp noen spesiell yrker med døgnkontinuerlige skift som har egne regler for mye som vanligvis kommer innunder denne loven. Jeg vet dog ikke om dette gjelder yrket til Kosejente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min jobb kan jeg ikke pålegges overtid, det er ikke lov ihht arbeidsmiljøloven - men arbeidsgiver har rett til å holde meg på arbeidsstedet mot min vilje pga beredskap og sikkerhetsfunksjoner. Ta kontakt med fagforening for å få klarhet i hvilke avtaler og rettigheter dere har og hvilke regler arbeidsgiver skal innrette seg etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utifra siteringen av arbeidsmiljøloven over her, ser det ut til at det som defineres som "merarbeid" ikke kompenseres med noe som helst.

Forstår jeg dette rett??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dersom du jobber i helsesektoren, så har jeg forstått det slik at de faktisk KAN beordre deg på jobb. Tror dette var en av de tingene sykepleierene alltid har slåss mot.

Min mor har akkurat utdannet seg som hjelpepleier, og hun kan bli beordret på jobb.

Som de andre sier, ta kontakt med din fagforening, så får du nok et bedre svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov og beorde folk på jobb, men det er jo beklagelig hvis det dkjer ofte. Har man 100% stilling skal man ha overtid for disse vaktene men ellers så har man ikke krav på det. det er urettferdig synes jeg men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.

Jeg jobber ikke i helsevesenet, men i en del av sosialsektoren der en arbeider i vakter.

Desverre er det slik at du må ha en 100% stilling for å få overtidsuttelling på beordring på vakt. Dette er jo blodig urettferdig, fordi arbeidsgiver beslaglegger din fritid med tvangsmidler uten at du blir kompensert.

Jeg jobber i 100%, så sånn sett er jeg forskånet.

Når man arbeider i brøkstillinger, vil det jo svært ofte bli at man tar ekstravakter, hvilket er en ganske hyggelig måte å spe på økonomien. Dog er det likefullt slik at man etter å ha arbeidet en tid på et sted, vil få en fornemmelse om når det er masse sykdom, slik at en således kan danne seg en følelse om når "bordringsvibbene" kommer.

Mitt forslag i denne sammenheng høres kanskje litt uansvarlig ut, men i det lange løp vil det kunne utløse en signaleffekt til arbeidsgiver om å bedre den personellmessige beskaffenhet.

Hvis jeg ser at det ligger an til beordring av umiddelbar karakter (du må komme på jobb innen 2 timer), og jeg ikke har lyst.....da vil jeg ALLTID si at "Nei...du ser. Det kan jeg ikke. Jeg har nettopp hatt meg et glass rødvin" De har ikke lov til å beordre deg på jobb hvis du har promille, og de har heller ikke lov til å gjøre noe nummer av hva du gjør på din fritid.

Hvis jeg kan, og vil ta en beordret vakt, får jeg økonomisk kompensasjon så det bare griner, men......jeg synes det er forbannet urettferdig overfor de som har brøkstillinger. Arbeidsgiver er pålagt å prøve ut alle midler før beordring skjer.....man kan i regelen ikke beordres på en vakt som ligger to uker fremover i tid. Du har krav på fritid.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...