Gjest Gjestemamma Skrevet 13. juni 2006 #1 Skrevet 13. juni 2006 Vi har ofte besøk av min datters venneninner, de spiser sammen med oss og dt slår meg hvor utrolig forskjellig barn er når det gjelder "høflighet". Det er særlig et barn som på meg ikke ser ut til å være utstyrt med helt normale antenner, hun har ingen sperrer på f. eks. forkynne at maten ser ekkel ut, og "hva annet kan jeg få?", og selvsgt jeg liker ikke ditt og datt. Jeg blir litt bekymret, for dette er jo først og fremst dumt for barnet selv.Foreldrene er helt normale mennesker som oppfører seg vanlig og hyggelig. Vi blir litt satt ut, og overrasket, men hva er normalt å forvente, når begynner en slags selbevisthet å slå seg ned i unger. Disse barna er rundt 8 år. Noen liknende erfaringer. Betenkt
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #2 Skrevet 13. juni 2006 Har vi barn på besøk som iser sånn, gir jeg rolig beskjed om at sånn snakker vi ikke ved matbordet her i huset og forklarer hvorfor. Har ikke opplevd at det har fortsatt etter det. En åtteåring bør absolutt kunne vise høflighet!
Gjest Lovegeckos Skrevet 13. juni 2006 #3 Skrevet 13. juni 2006 Er det ikke rart? Jeg kjenner også ett barn som du beskriver, hun tar i tillegg ikke hensyn til andre, bare turer fram uten betenkligheter. Det er jo ikke jentas skyld (7år) det er jo foreldrene som ikke har lært henne hvordan man oppfører seg. Hvorfor vil noen foreldre gjøre dette mot barna sine? Skjønner de ikke at de får drittunger som ikke andre mennesker liker?
mabi Skrevet 15. juni 2006 #4 Skrevet 15. juni 2006 noen ganger er det ikke foreldre sin feil, det kan f. eks . ha et barn til som opfører seg helt annerledes. Tror noen barn er langsommere til å modne sosialt, hva kan gjøres for å hjelpe disse barna?
T.S Skrevet 15. juni 2006 #5 Skrevet 15. juni 2006 noen ganger er det ikke foreldre sin feil, det kan f. eks . ha et barn til som opfører seg helt annerledes. Tror noen barn er langsommere til å modne sosialt, hva kan gjøres for å hjelpe disse barna? ← Det kan bety at måten de oppdrar den ungene på funker for den ene, men ikke den andre.
T.S Skrevet 15. juni 2006 #6 Skrevet 15. juni 2006 Er ellers ikke overrasket. I en gjennomsnittlig klasse er det ca en tredel som bruker ordene takk og versegod. Etter min erfaring.
Brunhilde Skrevet 15. juni 2006 #7 Skrevet 15. juni 2006 Jeg husker godt den tiden da barnet mitt var mye yngre og hadde vennen på besøk. Det hendte jeg ropte og spurte om f.eks noen ville ha is... Ofte var svaret "ja" - hvorpå jeg pleide å si "hørte ikke?". Avkommet pleide å hviske "du må si ja takk til mamma hvis du vil ha noe". Funket som bare det, alle ungene var høflige hos oss.
Trebarnsmor Skrevet 15. juni 2006 #8 Skrevet 15. juni 2006 (endret) Hvor gammelt er dette barnet? Avogtil så bare lukker jeg øynene og sier helt fint til barn som er her: Du, det er helt greit å si takk for maten, eller å vente til andre er gått fra bordet feks. De hører etter, så lenge du sier i fra. Har jeg merket i allefall. Endret 15. juni 2006 av Trebarnsmor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå