Gyda Skrevet 14. desember 2002 #1 Del Skrevet 14. desember 2002 Hva er ideel treningspuls når man vil gå ned i vekt og forbrenne mest mulig fett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 14. desember 2002 #2 Del Skrevet 14. desember 2002 Jeg slenger meg på spørsmålet ditt jeg, Gyda..... Hvor lenge bør en "opprettholde" dette puls-nivået???? *klem* Chiquita (som har kjøpt seg ergometersykkel m/pulsmåler - egentlig for å trene opp et kne etter en operasjon, men hvorfor ikke slå "to fluer" i en smekk?!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 16. desember 2002 #3 Del Skrevet 16. desember 2002 Så godt som alle trener med for høy puls i forhold til det kroppen er skapt til, og de store helsemessige effkter som til trer når en trener "riktig". Ved 50-60% av makspuls produserer en det gode kolesterolet, samt masse gode hormoner og stoffer i hjernen, disse virker bl a nnet på humøret. Videre henter musklene enrgi (brennstoff) fra den stlørste og mest utholndende motoren vår: Nemlig fettet. Venligvis bruker vi den lille motoren, sukker, den som skal slå inn for å klare å spurte til bussen tec... Problemet er at vi trener på så høy intensitet at vi nesten aldri bruker den store motoren, og da lærer vi ikke kroppen å bruke den heller... Kroppen vår er skapt til småjogging i lang tid, se på urbefolkn, hvordan de arbeider/jakter etc ... Fettforb slår inn fortere enn tidligere anntatt, ved ca 50 % av maks puls. Makspuls er det maksimale hjertet kan slå, omtrent 220 skal minus din alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 16. desember 2002 #4 Del Skrevet 16. desember 2002 Fettforbrenning skjer vel stort sett på lav puls, Lasse? Problemet for mange (i hvert fall for meg!) er at man trener med for høy puls. Jeg detter over den grensen ved oppvarmingen allerede... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zala Skrevet 16. desember 2002 #5 Del Skrevet 16. desember 2002 Hvor lenge bør man småjogge da, for å få en effekt? Jeg fisker her etter laveste grense, da jeg ikke er så veldig glad i å jogge og heller jogger smårunder ofte enn enn lange runder sjelden. (De lange rundene har en tendens til å bli sjeldne, da jeg mister lysten til å gjøre det igjen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 16. desember 2002 #6 Del Skrevet 16. desember 2002 Jo, 50 % er veldig lav puls... Men om man forbernner bort alt sukker, vil fettforbrenning overta, defor fobrenner man mer om man trener med høy puls. Men man får ikke de helsemessige fordelene.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyda Skrevet 16. desember 2002 Forfatter #7 Del Skrevet 16. desember 2002 220 minus min alder og så dele på to?? Da er man jo snart nede i hvilepuls da jo... Det blir jo noe sånt som en puls på 90. Skal ikke røres mye på denne skrotten, tror jeg, før jeg er oppe i noe sånt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 17. desember 2002 #8 Del Skrevet 17. desember 2002 Jeg skrev 220 MINUS din alder... Burde løpe min 30 minutter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MFUS Skrevet 20. desember 2002 #9 Del Skrevet 20. desember 2002 Hva er ideel treningspuls når man vil gå ned i vekt og forbrenne mest mulig fett? Det er en myte som mange tror, at man forbrenner mer med rolig kontra hard trening (lav kontra høy puls). Og denne myten skyldes at det en gang i tiden ble funnet ut at ved rolig trening så forbrente kroppen mer karbohydrater enn fett. Dette fordi kroppen har raskere og lettere tilgang på karbohydratene enn hva man har på fettet, og vil da naturlig nok ta av energikilden som gir enn raskest tilgang når enn forbruker mye. Men nå er det en gang slik at døgnet har 24 timer, og går man i vektbalanse (eller dersom man går ned i vekt) så forbrukes energien man inntar opp. Og da MÅ kroppen når det ikke er mer igjen hente fra energilagrene (fettet). Det blir da feil å belyse selve treningsøkten, og basere seg på at man skal trene rolig for å ta av mer. Dette blir feil!! Hvor mye energi, deriblandt fett, man forbrenner i løpet av en dag er alltid mer dersom man trener hardt enn dersom man trener rolig. Nå er det heller slik at andre faktorer spiller inn og er viktigere. Blandt annet hvor lenge man trener... Dess lenger man trener, dess mer energi bruker man.... Det er selvfølgelig lettere å holde ut med en mer moderat puls. En løpetur der enn løper det enn er kvinne/mann for i ti minutter, er ikke så bra som å gå rolig i en time. Men klarer man å løpe raskt i en time så..... Mitt råd er å fokusere på trening i helhet, og da først og fremt noe enn trives med og ikke går lei. Dette er bra for helsen.... Motbakker er noe av det tyngste dere kan møte på, og motbakker er forbrenning i praksis. Skal man forbrenne fett så må store muskler møte motstand (belastes), noe dere kan lese om på sidene mine på følgende link: http://home.no.net/mfus/slankeside/ Se der linken om fysisk aktivitet..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 20. desember 2002 #10 Del Skrevet 20. desember 2002 Jeg minner igjen om de helsemessige fordelene av å trene med lav puls. Det gjelder produksjon av bla det utrolig viktige gode kolesterolet... Dette skriver mfus ingen ting om, og mange overser denne siden av forbrenning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 20. desember 2002 #11 Del Skrevet 20. desember 2002 Det viktige helsemsessige koseptet her er at kroppen er skapt til aktivitet. Nå sitter vi mer stille enn vi er skapt til, og energiomsetingen blir da forandret. Derfor burde vi bruke den store motoren mer, for kroppen bruker heller den vi NÅ bruker mest, nemlig energiomseting fra sukker/karbohydrater. Dette gir som nevnt helsemessige konsekvenser for oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest treneren Skrevet 27. desember 2002 #12 Del Skrevet 27. desember 2002 Hei Jeg har trent i flere år og tror jeg kan endel om puls, slanking og trening. Reagerer litt på det jeg leser av svar på denne siden. Det er riktig at FETTforbrenningen er mest effektiv om du holder en STABIL (viktig stikkord) puls på 65 - 70% av makspuls (220 - alder). For de fleste vil dette si mellom 120 - 150 slag i minuttet. Men om du er godt trent kan du legge til ti pulsslag. Men så er det jo også et spørsmål om hva du ønsker å forbrenne. Kaloriforbrenningen totalt er høyest dessto høyere pulsen er. Det jeg mener er mest efektivt om du ønsker vektnedgang og en fastere figur er å kombinere begge treningsformene. For eksempel kan du trene en time med høyere puls ( 160 - 190), f.eks løping, spinning etc. for deretter å jogge rolig/sykle, svømme, e.l. med en puls på rundt 130. Da vil du kvitte deg med noe av de lagrede fettlagrene under den roligere treningen, samtidig som du får forbrent en del av dagens inntatte kalorier under den første delen av treningen. Jeg mener også at det har en viss innvirkning at du trener regelmessig. For eksempel kan du trene 4 ganger i uka til å begynne med, hvorav to av gangene er lik den økta jeg allerede har beskrevet, mens to andre ganger er roligere økter. For eksempel bare en rask gåtur, men såpass at pulsen er på rundt 130. Da opprettholder du forbrenningen og gir kroppen nødvendig restitusjon. (Men det er heller ikke farlig å trene hver dag- bare det gjøres påå riktig måte!) Forøvrig anbefaler jeg deg å investere i en pulsklokke! Håper dette hjalp deg litt! Lykke til :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 27. desember 2002 #13 Del Skrevet 27. desember 2002 Hva er det du reagerte på da treneren? Leste du det jeg skrev om helse og viktigheten av å trene på lav puls/forbrenning? Jeg er forøvrig også trener og instruktør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå