Gå til innhold

Ny vaskemaskin og tørketrommel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig. Jeg skal kjøpe meg ny vaskemaskin og jeg skal også kjøpe tørketrommel (som jeg aldri har hatt før)! Syns det er mye penger nå, så jeg vil være sikker på å prioritere riktig :sjenert: . Vi er to voksne foreløpig med håp om en liten og kanskje to om ikke så altfor lenge. Vi har to katter og derfor ofte mye hår i tøyet. Ellers har vi vel helt vanlige vaskebehov. Trenger alle gode tips om funksjoner som er greie å ha og modeller dere er fornøyd med.

Finnes det forresten maskiner som er bedre på å "ta" hår på klærne? Er det evt noen som har noen tips til hvordan jeg kan få tøyet fritt for hår? Jeg har til daglig et høyt forbruk av "klistre-rullere".

På forhånd tusen takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg har ikke spesielt god peiling, men du bør i alle fall ha en vaskemaskin med minst 1400 omdreininger når den sentrifugerer. Ellers blir klærne for våte til å tromles.

Skrevet

Tørketrommel

Min justerer selv hvor lang tid den trenger på å bli ferdig, jeg gir bare beskjed om hvor tørt jeg ønsker tøyet. Kjempebra!

Jeg kan utsette starten slik at den er ferdig når jeg regner med jeg har tid til å legge sammen klærne. De er mindre krøllete når de fremdeles er varme. Kjempebra!

Vannet samles i en beholder helt øverst. Lett å tømme med en unge på armen. Bra!

Men - da er det en ekstra del som kan ryke - en pumpe for å få vannet fra bunnen og opp. Jepp, den røyk hos oss.

Maskinen vår brummer med jevne mellomrom en stund (30 min?) etter at den er ferdig, holder klærne varme. Irriterende!

Har ullprogram, men det bruker jeg aldri, ulltøy til småbarn tørker så fort allikevel.

Gjest Dingo
Skrevet

Jeg ville valgt en kombinert en, vaskemaskin og tørketrommel i ett.

Utrolig praktisk, for da slipper du å flytte tøyet som skal tørketrommles.

Dessuten er det mye penere om du har vaskemaskinen på ett baderom (sånn som oss, vi har den på det ene badet vårt. Og det er mye finere med en vaskemaskin/ tørketrommel enn f.eks tørketrommelen oppå vaskemaskinen.

Ellers ville jeg tenke på strømforbruk, og hvor godt den vasket og tørket tøyet.

Gjest Dingo
Skrevet

Oktavia skrev: Vannet samles i en beholder helt øverst.

Det trengs ikke på kondenstørketromler iallefall, trenger ikke å tømme noe.

Skrevet

på vår tidligere kondenstørkeetrommel så er det nettopp det vi måtte, tømme beholder. Men det er ikke no særlig stress da.

Gjest Dingo
Skrevet
på vår tidligere kondenstørkeetrommel så er det nettopp det vi måtte, tømme beholder. Men det er ikke no særlig stress da.

åååååååååååå? Det trengte ikke vi, men det var en tynn slange som gikk i avløpet da, samme avløp som slangen fra vaskemaskinen henger i.

Skrevet

Alle kondestromler har beholder, og om det er beholder oppe på maskinen så kan du koble til en slange som legges i avløpet.

Vær forsiktig med de kombinerte maskinene, kjøp hvertfall ikke Indesit sin, en stor dritt maskin. AEG har en kombinert som er noe bedre.

Lg har kommet med vaskemaskiner på 7 kg, har også tørketromler i samme størrelse. Den har børsteløs og remløs motor eller hva det heter, børstene er ofte den delen som slites først.

Skrevet
Jeg ville valgt en kombinert en, vaskemaskin og tørketrommel i ett.

Utrolig praktisk, for da slipper du å flytte tøyet som skal tørketrommles.

De fleste av disse maskinene kan vaske mer tøy enn de kan tørke av gangen og da må du ta ut litt å tørke i to omganger om du har vasket full maskin. Upraktisk.

Maskinen vår brummer med jevne mellomrom en stund (30 min?) etter at den er ferdig, holder klærne varme. Irriterende!

Det er antikrøllfase tipper jeg og det syns jeg er skikkelig praktisk. For om jeg ikke har tid til å ta det med en gang den er ferdig så sirkulerer tøyet i trommelen med jevne mellomrom og blir ikke liggende å bli krøllete. 1 time er det på min.

Kondenstromler har beholder oppe til vann, men på endel modeller kan denne tas bort og koble på en tynn slange som går rett i et sluk. Så slipper du å tenke på det i det hele tatt.

Ville heller ALDRI hatt en kombimaskin. Sett alt for mye tull med de.

Det er også flere enn LG som har børsteløs motor. Vi har en bosch til rundt 9000,- som har det. Generelt vil jeg anbefale tyskemerker på vask og tørk. Solid og bra (bosch/siemens, aeg, Miele, men de billigste modellene til de to førstnevnte lages ikke i tyskland, obs).

http://www.bosch-hvitevarer.com/bosch/defa...1&fib=WFR3250EU

Denne har vi. Veldig fornøyd.

http://www.bosch-hvitevarer.com/bosch/defa...&fib=WTE86360NN

Og modellen før denne som ikke har glassdør tenker jeg det er vi har.

Gjest Minimi
Skrevet (endret)

Jeg er veldig fornøyd med miele og gorenje produkter. har en gorenje vakemaskin nå, superfornøyd :) veldig stillegående..

Endret av Minimi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...