Gå til innhold

vinduskarm

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

I den nye leiligheten min har jeg mange vinduer, men ingen av dem har vinduskarm :sur: Er det mulig å bygge vinduskarm i disse vinduene uten alt for mye styr? Jeg er ingen habil snekker, men en vinduskarm skal jeg vel klare å bygge.....hvis bare noen forteller meg hvordan ;) Noen som vet??

Skrevet

det er laget vinduskarmer ekstra i min leilighet, nå er det ikke jeg som har gjort det, men det er veldig enkelt laget.

de har tatt en treplate skjært til i riktig lengde så den fyller hele vindusbredden, skjært den så bred de ville at karmen skulle være, de har kuttet den av også i ytre hjørner slik at ikke kanter står ut, men det gjør man jo som man vil med, også har de skjært den til halv tykkelse innerst slik at platen ligger å hviler i den bittelille karmen som er der fra før. selve platen/karmen er skrudd fast i tre slike L-vinkler under, slike du bruker når du skal henge opp hyller på veggen f.eks.

de har laget disse også, og skjært ut pent mønster i L-en, men det gjør man jo som man vil med. du får kjøpt slike vinkler ferdig også vet jeg, mener at til og med ikea selger slike.

så skruf ast vinklene i veggen under, legg platen der den skal, skru fast platen i vinklene fra undersiden, så vips har du vinduskarm, så stor du ønsker selv.

og det ser helt vanlig ut, jeg tenkte ikke på at det var etterpålagde karmer før jeg skulle møblere og fant ut at det var slik det var ja... :ler:

Gjest Gjest_Gamle gode 10na_*
Skrevet

Først og fremst, alle vinduer har karm. Det er blomsterbrett du mener, og disse kan du enkelt lage selv av hvilket som helst materiale du måtte ønske.

De fleste vindusleverandørene her på sør-vestlandet benytter MDF plater som blomsterbrett.

Skrevet (endret)

Byggvarehusene selger hylleplater i forskjellig bredde og overflater, bare kapp i ønsket lengde og sett opp med vinkeljern under. Laget vinduskarmer sånn hjemme da jeg flyttet inn -veldig enkelt og greit :)

Endret av HildeSol
Skrevet

Kjøp ferdige brett på f.eks.Biltema eller Obs bygg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...