Gjest Donna Skrevet 14. desember 2002 #1 Del Skrevet 14. desember 2002 Jeg lurer litt på hvordan dere andre er i den perioden dere er Pre (før mensen). Dette varierer jo fra kvinne til kvinne . Varierer det også fra måned til måned? Jeg bruker å bli litt sårbar, og humøret svinger lett. Men nå er jeg rett og slett sulten hele tiden. På alt mulig! Og jo mer usunt jo bedre. Blir nesten litt fortvilet - tror ikke jeg tør å gå på vekten med det første *ler* Men jeg greier ikke å tenke forunftig heller.....så det blir vel å trene ekstra når jeg er ferdig .... :oops: Noen som opplever det samme? Hadde vært godt å vite at det ikke bare er meg som har det slik ..*ler* Lille meg 2.....som gumler stratos ...namm.....*ler* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 14. desember 2002 #2 Del Skrevet 14. desember 2002 Jeg har også sånne humørsvingniner. Må være forsiktig med hva en sier til meg da, kan bli fryyktelig sårbar. Dette er både før og under perioden. Jeg kan bli kjempehissig og vanskelig, men jeg prøver å ta meg i det. Heldigvis har jeg en kjempeforståelsesfull sambo som kommer hjem med sjokolade og annet godis til meg (men han benytter sjansen og kjøper dobbelt, så han også får, den sniken ) Jeg skriver at jeg KAN bli sånn, for det er ikke hver eneste gang. Men man bør være liitt forsiktig uansett tror jeg Det er noe herk uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 14. desember 2002 #3 Del Skrevet 14. desember 2002 Enig - det er noe herk! :-? *ler* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 14. desember 2002 #4 Del Skrevet 14. desember 2002 samme her,men det er EN ting som har reddet meg fra å havne på psykriatisk i pre-tidene, og det er SJOKOLADE!!!! mannen min har "gjemt" sjokolader rundt omkring som han kommer frem med hver gang jeg er sur eller har PMS, og da blir jeg blid med en gang. det er rart. han bare ler av meg jeg er iallefall sjeleglad for at sjokolade finnes:) klem Iset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 14. desember 2002 #5 Del Skrevet 14. desember 2002 Jeg merker aboslutt ingenting- sist uke hadde jeg vannvittige magesmerter men det tror jeg ikke bare var pga. mensen. Men til vanlig er jeg akkurat som før, spiser ikke masse sjokolade eller er sur og glefsete. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronica Skrevet 14. desember 2002 #6 Del Skrevet 14. desember 2002 ingen forandringer her heller, verken med humør eller matlyst. Hender en ytterst sjelden gang at jeg får litt lette magesmerter samme dag som mensen, men kan ikke huske sist gang det skjedde. Til meg er det faktisk slik at jeg skyr unna sjokolader og andre søte/fete saker. Jeg føler meg nemlig så oppblåst at jeg heller begynner å trene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoadQueen Skrevet 14. desember 2002 #7 Del Skrevet 14. desember 2002 Hverken jeg eller mine omgivelser merker noen forandring i mitt humør eller væremåte i dagene før eller under mensen. Noe oppblåst i magen og magesmerter men ikke værre enn at det går an å holde ut uten å bli gretten i humøret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 14. desember 2002 #8 Del Skrevet 14. desember 2002 Har hørt at man bør ungå å spise søtt jeg, før og under mensen for å ungå å bli oppblåst og å få de smertene . Noen som har hørt det samme? uansett så er jeg helt gal etter sjokolade for tiden - så å ungå det blir ikke lett.. Noen som ser sammenheng mellom hvor sterke reaksjoner man har når man er pre - og hvor mye smerter man har under mensen? F. eks at man er ekstremt irritabel før mensen - og har sterke /eller ingen smerter under mensen? Lille meg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2002 #9 Del Skrevet 14. desember 2002 Jeg blir ekstremt sårbar. Bare bittelite grann i dårlig humør og så kan tårene renne fritt. Det er jo direkte plagsomt :D Avogtil vet jeg ikke hvorfor jeg griner engang... Ellers så får jeg mer lyst på noe å spise. Uansett hva det er. Bare det kan tygges og svelges!! Andre ganger igjen så merker jeg ingenting før mensen plutselig er der..... Skummelt.... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 14. desember 2002 #10 Del Skrevet 14. desember 2002 Jeg blir også veldig sårbar, kan ta meg nær av den minste ting som jeg normalt sett ikke ville ha lagt merke til, overhodet... Hvis noen andre får ros, kan jeg gå lenge etterpå og lure på hvorfor ikke jeg fikk ros, f.eks. Selvbildet er som regel ikke helt på topp i uka før mensen. Heldigvis kjenner jeg meg selv så godt etterhvert, at jeg vet hvorfor det er slik denne uka. Og på jobb er vi så trygge på hverandre (viktig når man jobber så tett med andre mennesker) at vi kan si fra at vi kanskje ikke tåler alle former for spøk i dag... Og i og med at man liksom har gitt beskjed, så takler man det plutselig litt bedre, likevel - og får kanskje en fin dag, tross alt! Jeg kan nok ha litt kort lunte også når jeg er pre, det går mest utover mann og barn, men de ligger kanskje litt lavt i terrenget noen dager i måneden, så går det greit. Når dette er sagt, så mener jeg at man ikke bare kan "skylde" alt på hormonene. Det blir for lettvint! Alle har faktisk plikt til å oppføre seg anstendig overfor andre mennesker, uansett. Jeg mener det er viktig at vi kvinner ikke bare unnskylder våre humørsvingninger og sinnesutbrudd med mensen hele tiden, men tar ansvar for hva vi sier og gjør mot andre, også i denne perioden! Hvis ikke tror jeg vi rett og slett bidrar til å undergrave vår egen rett til å bli oppfattet som rasjonelt tenkende mennesker. noe som nok kan gi enkelte menn vann på mølla i forhold til det å slenge om seg med begreper som "hysteriske, premenstruelle kvinnfolk!!!" Som kvinne forbeholder jeg meg nemlig retten til å ha mine mininger og til å gi uttrykk for dem, og evt. også til å bli sint når det er på sin plass, uansett om jeg har mensen eller ikke. Så derfor tror jeg tror skal være ytterst forsiktige med å skylde alt på tante rød! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 14. desember 2002 #11 Del Skrevet 14. desember 2002 Argh! Ja, jeg blir nok uutholdelig de par dagene før tante rød dukker opp. Blir fort lei meg og sinna for ingenting. Får søthunger de luxe og blir kjempehappy hvis vi stikker og handler noe digg Blir fort sliten og synes det er best å holde seg hjemme framfor å gå på matte-øving.... Takk og lov har jeg en tålmodig og flott samboer som takler meg og støtter meg :D PMS suger. Skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre........ Men, men - er akkurat ferdig for denne gang :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea Skrevet 15. desember 2002 #12 Del Skrevet 15. desember 2002 Jeg blir rett og slett totalt forjævlig bitchy, og da tar jeg ikke i en gang Har sååååååååååååååååååååååå vondt både uka før og under mensen og dette hjelper absolutt ikke på. Men pms kan man trygt si jeg jeg har ja :oops: Jeg blir så utrolig sint og sur og jeg skal krangle på absolutt alt. Og det værste er at mens det står på så ser jeg ikke sjøl hvor vannvittig urimelig jeg er. Skjønner ikke hvordan gubben holder ut med meg asså Men dette er selvfølgelig UTEN p-piller da. Nå går jeg jo på dem og er vel fremdeles litt ekstra irritabel og sårbar. Men ikke på langt nær så ille som jeg er uten. Gruer meg som en hund til vi skal forsøke oss på unger. Den bør jaggu sitte på 1. forsøk, drøyer den lengre er det jammen ikke sikkert jeg har noen å lage baby med etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 15. desember 2002 #13 Del Skrevet 15. desember 2002 Ikke lett å si... hehe! Stort sett får jeg en vanvittig humor og ler fryktelig mye. 2 sekunder etterpå kan jeg begynne å hyyylgrine fordi vasken er tett etter fordi jeg ikke finner skoen min. I neste øyeblikk får sambo en dose med kjeft fordi han går feil eller sitter feil (selvsagt.. skulle bare mangle). Så ler jeg litt igjen og spiser sjokkis. Han som sitter og står feil drar i kiosken for å holde meg stabil... . Men jeg tror selv at jeg er mest blid da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 15. desember 2002 #14 Del Skrevet 15. desember 2002 Jeg er den første til å innrømme at jeg er temmelig håpløs dagene før mens - synes faktisk at det har bedret seg en god del etter at jeg la om kostholdet ( ja, nå kommer jeg drassende med det, igjen ). Dagene før mens har jeg en tendens til å "svartmale" alt - lage verdensproblemer av selv de minste bagateller - og som hos Lea, så er det helst mannen som får gjennomgå. Jeg må liksom lage ting å krangle om. Dessuten får jeg en vanvittig trang til å vaske huset - eller rettere sagt: se at andre vasker huset for meg ... Synes plutselig at alt ser skittent ut og rotete ut - da vet mannen min at det beste er å finne fram vaskekosten å sette igang.. (Uff... :oops: )..... Så blir jeg like lettet hver gang jeg får mensen - da forstår jeg plutselig hvorfor jeg har oppført meg så urimelig. Det er en like stor lettelse hver gang ... Kanskje jeg burde begynne å skrive ned når jeg har mensen - slik at jeg vet når jeg kan begynne å vente den igjen. Men smerter i forbindelse med mensen - det har jeg ikke hatt antydning til etter at jeg fødte mitt første barn for over 16 år siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 15. desember 2002 #15 Del Skrevet 15. desember 2002 Hilde - på hvilken måte hjelper det å legge om kostholdet?? Merker det med ryddingen jeg også - men har ikke tenkt over hvorfor jeg blir å gal av rotet før nå da du skrev om det ...hehehe holder på å bli gal..hater å rydde ..men må jo gjøre det .....ellers går jeg å veggene *ler* tar litt om gangen ---men så er det rett eterpå like rotet :-? Mumøret merker jeg også ...men ikke denne gangen - nå bare spiser jeg :o og så jeg som var så flink å bare spise sundt da ...nå fråtser jeg *ler* ...håper det gir seg når mensen kommer ...den må jo nærme seg nå *ler* Forige gang hendte det mye rundt meg også følelsesmessig ..og da taklet jeg det dårlig ...forstod jo når mensen kom da hvorfor jeg ikkt tålte noe... Hvor mye smerter jeg har er opp og ned - men naproxen er en god venn de første par dagene lille meg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 15. desember 2002 #16 Del Skrevet 15. desember 2002 Jeg knasker p-piller, noe som har redusert smertene en god del. Og muligens også andre pms-ting. Men jeg blir lett sårbar, og litt trist. Krever full forståelse fra sambo (og det får jeg jo da) Stort behov for potetgull og sjokolade, det pleier jeg også å få. Gråter lett. Blir lett irritert på mamma, har jeg oppdaga, de få gangene jeg har vært nær henne disse dagene (de siste åra) så går hun meg på nervene. Jeg tenker "ja, jeg vet det er pms, så ikke overreager nå" og så trekker jeg pusten og går til et annet rom, så ordner det seg. fordi jeg vet det er pms som gjør det. Sambo blir jeg ikke sint på, altså, jeg krangler ikke med ham. (det gjør jeg ALDRI, så..) men jeg blir lett såra og trist av ting hans sier. Så han tar jo hensyn så godt han bare klarer... Den siste dagen går jeg rundt og trur jeg er sukten hele tida. Akkurat slik føles mine begynnende mens-smerter. Som sult. Jeg knasker alt mulig som kan spises, før jeg kommer på at det ikke er sult... Ja, slik er jeg under mine pms-dager... Men det går jo over etter noen dager.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 15. desember 2002 #17 Del Skrevet 15. desember 2002 Jeg mener det er viktig at vi kvinner ikke bare unnskylder våre humørsvingninger og sinnesutbrudd med mensen hele tiden, men tar ansvar for hva vi sier og gjør mot andre, også i denne perioden! Hvis ikke tror jeg vi rett og slett bidrar til å undergrave vår egen rett til å bli oppfattet som rasjonelt tenkende mennesker. noe som nok kan gi enkelte menn vann på mølla i forhold til det å slenge om seg med begreper som "hysteriske, premenstruelle kvinnfolk Dette er ett kjempeviktig poeng som jeg tror mange kvinner glemmer. Jeg synes det er skikkelig pinlig og høre på kvinner som bruker PMS som unnskyldning til å være sure og oppfarende. Det setter alle kvinner i ett dårlig lys- og vi blir ikke tatt seriøst. Vi skal ikke så mange tiår tilbake i tid før mensen ble brukt som unnskyldning til å holde kvinner hjemme ved kjøkkenbenken. Men i dag som vi har gode bind & tamponger og smertestillende piller bør ikke mensen være noen unnskyldning for ikke å fungere normalt. Og de kvinner som har svært sterke smerter og er plaget med mye PMS bør oppsøke lege og få orden på problemene sine- ikke bare gi f*** og la omgivelsene få gjennomgå. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 15. desember 2002 #18 Del Skrevet 15. desember 2002 Jeg mener at vi har rett til å kreve litt ekstra fra vår kjære. At han er omtenksom, snill, og skaffer snop, samt ikke velger dette som dager til å ta opp ting han er småsur for. Men ja, å la det gå utover alle omgivlsene, det trenger vi jo ikke. Vi det at det er pms som får oss til å reagere sånn, så da trekker vi pusten en gang ekstra, og så biter vi i oss litt mer enn vanlig, fordi vi vet at vi bare reagerer pga pms. smertestillende og bind/tamponger er fint det, og gjør mange ting lettere. Men la oss få lov til å kreve litt ekstra omtanke fra våre menn... det fortjener vi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 15. desember 2002 #19 Del Skrevet 15. desember 2002 Hverken smertestillende eller gode bind/tamponger hjelper mot humørsvingninger desverre. Jeg tar 2 paraset den første dagen, eller prøver jeg å holde meg unna. Men jeg har aldri opplevd at det har hjulpet mot dårlig humor og raseriutbrudd. Det er ikke smerten som gjør oss sånn da.. Har heldigvis ikke mye plager jeg, bortsett fra de nevnte humørsvingningene. :cry: :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 15. desember 2002 #20 Del Skrevet 15. desember 2002 Men la oss få lov til å kreve litt ekstra omtanke fra våre menn... det fortjener vi Det er jeg helt enig i- men ikke være sure og glefsete. Partneren skal ikke få masse kjeft pga. noe så naturlig som mensen- det er ikke akseptabelt. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå