Quirky Skrevet 13. juni 2006 #1 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Jeg har i det siste lest flere innlegg her inne der folk forteller at de får f.eks. sovepiller av venner og bekjente. En snakket om at h*n fikk sovepiller av venninner noen ganger, og ikke alltid visste hva h*n fikk, og hvordan effekten ble. Personen hadde fått en uventet ruseffekt av det, noe enkelte sovepiller kan gi. Sovepiller eller andre medisiner er ikke noe som bør "gå på omgang" i vennegjengen, spesielt ikke når man ikke engang vet hva man får. Det er ikke for ingenting at legene er strenge med å gi ut slike medikamenter. Om du trenger sovepiller, ta en tur til legen og få en resept. Og om legen ikke vil gi deg dem, er det vel som regel en god grunn til det. Jeg har selv én gang gitt en sovepille til ei venninne som rett og slett var i en nødsituasjon (uten at jeg trenger å gå nærmere inn på det), og hun rett og slett ikke var i stand til å sitte timesvis på legevakten for å få resept selv (det var i tillegg langt på natt). Dette var en medisin hun hadde tatt før, hun var klar over bivirkningene, og det var et engangstilfelle. Men at folk faktisk gir bort slikt/tar i mot på jevnlig basis? Det er galskap. Hvorfor jeg blander meg? Fordi jeg synes dette rett og slett er skremmende. Uansvarlig av dem som gir reseptbelagte medikamenter ut til andre, direkte idiotisk av dem som tar i mot. Endret 13. juni 2006 av quirky
Titti72 Skrevet 13. juni 2006 #2 Skrevet 13. juni 2006 Jeg syns ikke det er så farlig. De Pinex Fortene jeg har fått hos legen er den sammen som min venninde har. Mannen min får noen ganger et muskelavslappende middel av henne fordi han trenger det der og da. Han klarer ikke vente i 3 dager på time hos legen, eller han klarer ikke å komme seg dit. Da er deling av medikamenter helt suverent. Med tanke på hvor lett det er å få piller av legen, og hvor raskt man blir avhengig av dem, så syns jeg det er mye bedre at noen får 3 av en venninde enn 50 av legen.
Quirky Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2006 (endret) Tror du skal lete lenge for å finne en lege som skriver ut 50 sovepiller. Jeg har kroniske søvnvansker, og har i løpet av de siste 5 årene vært i kontakt med mange leger (p.g.a flytting) ang. dette. Alle har vært svært forsiktige med å gi ut slike piller, og passet godt på at jeg ikke tok det for lenge, med tanke på at man lett blir avhengig. Og man behøver ikke nødvendigvis vente til man trenger medisiner desperat og må gå på legevakta. Det er fullt mulig å bestille time hos fastlegen sin og få en resept på et legemiddel man trenger av og til. Så kan man ha det på lur til situasjoner når man trenger det. Endret 13. juni 2006 av quirky
Titti72 Skrevet 13. juni 2006 #4 Skrevet 13. juni 2006 Med prolaps som låser ryggen plutselig er det ikke lett å planlegge legebesøkene. Han får 20 tabletter om gangen og noen ganger kan de drøyes ut til 2 ganger/låsinger. Ang. utskriving av tabletter. Jeg har en venninde som er på avrusning nå. Hun har fast jobb, kler seg pent og ser ikke ut som en missbruker. Hun har i 6 år vært pilleavhengig. Hun får gjerne 100 Paralgin Forte, 50 Somadril og 50 valium om gangen. Ved hvert fastlegebesøk. I tillegg er hun regelmessig på div. legevakter, bytter mellom 2 fastleger. Bruker andre leger innimellom med samme reseptresultat hver gang. Fastlegen hennes vet faktisk at hun er missbruker og alikevel har hun fått disse pillene i mange år. Min mor får alt av piller hos sin lege. Sovemedisin, smertestillende, muskelavslappende og nerveberoligende. Jeg har selv snakket med legen og legesekretæren og fortalt at hun har problemer med piller og de fortsetter å fornye reseptene. At det er vanselig å få piller er tull. Jeg har da selv fått resepter og sykemeldinger nærmest kastet etter meg.
Quirky Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 13. juni 2006 Det du forteller høres rart ut, og helt motsatt av det jeg har erfart selv, og hva jeg har hørt fra andre. Når man bytter mellom leger, legevakt etc. er det jo klart at man får nok piller. Men så mye høres merkelig ut. Jeg tror ikke hun tilhører flertallet. Om du har fått "kastet" piller etter deg hos legen tror jeg neppe du ville fått det om du gikk tilbake igjen og igjen. Uansett, dette var vel litt utenfor problemstillingen. De færreste blir avhengige etter å ha fått en resept på medikamenter hos legen. Og når de kommer tilbake igjen etter mer, vil legen sannsynligvis stoppe dem. Og legen og legesekretæren kan forresten ikke ta ditt ord for at hun er pillemisbruker. Det må de ta opp med henne. Og misbrukere er ofte flinke til å lyve og lure både leger og andre.
Gjest Fantus Skrevet 13. juni 2006 #6 Skrevet 13. juni 2006 Kjempebra innlegg, Quirky. Viktig tema å ta opp! Ser av og til foreldre og besteforeldre som forer barnebarn med sine egne medisiner. (smertestillende, kremer for eksem, slimløsende tabletter osv) Om en tilstand ser lik ut, kan det faktisk hende at den skal behandles forskjellig. Og særlig når det gjelder barn!! Og forresten alt for mange leger er veldig lite kritiske når de skiver ut medisiner, særlig sterke smertestillende, sovemedisiner etc. Og ofte får ikke pasienten sikkelig beskjed om at dette er medisiner man blir avhengig av før man allerede er avhengig. Du har nok vært heldig og møtt leger som ikke bare tyr til reseptblokka med en gang, Quirky.
Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2006 #7 Skrevet 13. juni 2006 Jeg ser ikke noe galt i det så lenge ikke man er avhengig av piller. Jeg velger heller å få en stk. sovepille av en venninne enn å oppsøke legevakta med timelange køer. Men hadde jeg hatt mistanke om angina el.lign. ville jeg dratt rett til legen. Husk nå bare på å ikke fortelle legen at dere (om) gir bort en sovepille eller en smertestillende. Da kan dere selv bli nektet. Skulle jeg heller gått og kjøpt det helt illegalt?
Quirky Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #8 Skrevet 13. juni 2006 Jeg ser ikke noe galt i det så lenge ikke man er avhengig av piller. Jeg velger heller å få en stk. sovepille av en venninne enn å oppsøke legevakta med timelange køer. Men hadde jeg hatt mistanke om angina el.lign. ville jeg dratt rett til legen. Husk nå bare på å ikke fortelle legen at dere (om) gir bort en sovepille eller en smertestillende. Da kan dere selv bli nektet. Skulle jeg heller gått og kjøpt det helt illegalt? ← Har problemer med å forstå at folk ikke kan bestille seg en time hos fastlegen og få en resept må medikamenter de trenger i blant, i stedet for å vente til det er krise. Så slipper man legevakta, bomme av venninner eller kjøpe det illegalt.
Amanlis Skrevet 13. juni 2006 #9 Skrevet 13. juni 2006 Jeg fikk sovepille av ei venninde en gang, men da ringte ho legevakta først og forklarte situasjonen. Det var da helt greit. Legevakta skrøt av venninda mi for at ho tok ansvar og ikke delte ut medisiner i hytt og pine.
Quirky Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #10 Skrevet 13. juni 2006 Jeg fikk sovepille av ei venninde en gang, men da ringte ho legevakta først og forklarte situasjonen. Det var da helt greit. Legevakta skrøt av venninda mi for at ho tok ansvar og ikke delte ut medisiner i hytt og pine. ← Og det synes jeg er helt greit. Som sagt, jeg har gjort det samme engang i en nødsituasjon. Men det jeg refererte til i det første innlegget er folk som gir bort/tar i mot medisiner på en jevnlig basis. Virkelig bra av venninna di å ringe legevakten først.
Amanlis Skrevet 13. juni 2006 #11 Skrevet 13. juni 2006 Virkelig bra av venninna di å ringe legevakten først. ← Jeg er glad ho snakka med legevakta, for den tilstanden jeg var i da, hadde jeg ingen mulighet til å vurdere min egen situasjon. Og det gjelder kanskje også for en del som tar i mot piller fra venner.
Pilar Skrevet 13. juni 2006 #12 Skrevet 13. juni 2006 Iblandt = helt ok På jevn basis= Ikke ok, på tide å oppsøke lege.
lillesky Skrevet 13. juni 2006 #13 Skrevet 13. juni 2006 Jeg kunne ikke tenkt meg å hverken få reseptbelagte piller av andre enn legen min, eller gi piller til andre. Det er svært lett å bli avhengig av enkelte reseptbelagte piller, f.eks. sovepiller. Derfor er det veldig greit å ha kontakt med lege som kan veilede. Jeg har blitt tilbudt å kjøpe reseptbelagte piller, og blitt spurt om å selge piller på nettet, jeg brøt all kontakt med vedkommende.
Gjest Vega i.i. Skrevet 14. juni 2006 #14 Skrevet 14. juni 2006 Legen min vil ikke skrive ut sovepiller. H*n virker skeptisk til piller generelt, også til såkalte lykkepiller. Det vet jeg fordi jeg var deprimert en periode og da snakket vi om lykkepiller. Men jeg vil ikke bytte lege fordi jeg er fornøyd med legen min og synes det er bra legen er litt skeptisk. En annen lege ville kanskje skrevet ut en resept med det samme jeg nevnte depresjon, og jeg er enig i at mange trenger det, men jeg kom meg over kneika. Jeg er også skeptisk til piller, men når jeg får søvnproblemer så kan de vare i dager og da fungerer jeg ikke. Normalt sover jeg heldigvis helt fint uten og jeg er ikke hypokonder og mener at "siden jeg bare sov tre timer i natt har jeg søvnproblemer". Jeg tror ikke venninna mi ville gitt meg sovepiller om jeg ba om det daglig eller ukentlig. Hun trenger de selv, men bare i perioder. Jeg har også fått paralgin forte av en venn, men da hadde jeg smerter. Jeg kom meg til legen og fikk antibiotika, men glemte å spørre om smertestillende fordi jeg hadde det så vondt... paradoksalt nok. Heldigvis var det ikke noe alvorlig og jeg ble raskt bedre. Å gi piller til barn, eller til folk man vet f.eks. har hjerteproblemer, er noe annet. Bare legen kan vite hvordan en hjertepasient som går på medisiner kan reagere på en annen medisin, dvs. at hjertemedisinene kanskje ikke virker som de skal.
Gjest gjest1 Skrevet 14. juni 2006 #15 Skrevet 14. juni 2006 Bare legen kan vite hvordan en hjertepasient som går på medisiner kan reagere på en annen medisin, dvs. at hjertemedisinene kanskje ikke virker som de skal. ← Det hører jo med pakningsvedlegg til medisiner, eller er jo www.felleskatalogen.no en fin ting
Scorpina Skrevet 14. juni 2006 #16 Skrevet 14. juni 2006 ..... Hun har i 6 år vært pilleavhengig. Hun får gjerne 100 Paralgin Forte, 50 Somadril og 50 valium om gangen. ...← Herregud!!!! :hår: Lurer på hvordan den stakkars levra (og nyrene) hennes er.... Nei medisiner skal man IKKE dele ut i hytt-og-pine. Skjønt, en Ibux (smertestillende) hvis en venninne har hodepine/menssmerter blir noe annet. Reseptbelagt medisin skal man være forsiktig med....
Titti72 Skrevet 14. juni 2006 #17 Skrevet 14. juni 2006 Herregud!!!! :hår: Lurer på hvordan den stakkars levra (og nyrene) hennes er.... Nei medisiner skal man IKKE dele ut i hytt-og-pine. Skjønt, en Ibux (smertestillende) hvis en venninne har hodepine/menssmerter blir noe annet. Reseptbelagt medisin skal man være forsiktig med.... ← Jeg kan love deg de følger henne tett opp. Både pga skader på lever og pga fare for hjertexxx (husker ikke).
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #18 Skrevet 14. juni 2006 Jeg har samme erfaring med leger. Jeg er hypermobil, noe som fører til at jeg lett skader leddene og har smerter. "Lær deg å lev med det" var beskjeden fra legen. "Men bare kom innom når du trenger mer smertestillende"....
Titti72 Skrevet 14. juni 2006 #19 Skrevet 14. juni 2006 Og legen og legesekretæren kan forresten ikke ta ditt ord for at hun er pillemisbruker. Det må de ta opp med henne. Og misbrukere er ofte flinke til å lyve og lure både leger og andre. ← Glemte å kommentere dette. Jeg har snakket med legen og forværelset 3 ganger pr. telefon. En gang møtte jeg opp der og forklarte at hun spiser til glasset er tomt. Jeg tok med 4 glass sobril eller stesolid a 100 piller pr. glass og sa at dette er hva hun har fått av han innenfor en periode på under 6 mnd. Og da kommer resten i tillegg av smertestillende og valium. Det er ikke normalt og burde ikke forekomme. Legen var forsåvidt enig i dette men alikevel gikk det kun kort tid før hun igjen hadde nytt glass. Jeg kontaktet en eller annen etat og forklarte hvor mye hun fikk og at det var av samme lege som forøvrig skriver ut antabus til henne også og de var sjokkerte. De lovte å ta affære men pr. dags dato har hun alltid piller tilgengelig 100 om gangen utskrevet fra samme lege.
lillesky Skrevet 14. juni 2006 #20 Skrevet 14. juni 2006 Leger er forskjellige. Ei jeg kjenner som har MS bruker også så mye piller som Titt72 forteller at hennes venninne fikk. Kanskje han har gitt henne opp siden hun har MS? Trist er det iallefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå