Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2002 #1 Skrevet 14. desember 2002 jeg har nettopp ansakffet meg en kanin til min datter, og lurer da på noen som ting... kan den spise dte meste? denne kaninen er helt vill,den spiser brødskorper, kiwi osv.. og er det mulig å ha kaninen ute nå på vinteren når det er snø?
Gjest Donna Skrevet 14. desember 2002 #2 Skrevet 14. desember 2002 Huff da ...dette burde dere jo ha undersøkt på forhånd Men gjort er gjort. Skal prøve å svare så godt jeg kan . Vil også tipse om dyrenett, og dyrewebben - der finner dere masse nyttig. Regner med at det er en kaninunge det er snakk om . Kaniner trenger en del måneder på å lage en pels som beskytter mot kulden - og den må venne seg til kulden. Dere skal da ikke ha den ute nå. Ha den inne - og bruk tiden på å bli ordentlig kjent med den og å få den tam. Dette er mye lettere når de bor inne for da er det lettere å oppsøke den (frister ikke å stå ute i 10 minus og kose med kaninen et par timer om dagen, eller?) Den kan faktisk bo inne hele året - men da må den ha et romslig bur. Til en liten dvergakanin er etter min mening et bur på 50*100 cm et minimum. Og den bør få komme ut hver dag å løpe rundt - ,men passe på ledninger!!!! de gnager gjennom en ledning met bare et par tygg og det går lynraskt ! Snakker av erfaring *ler*. Når det gjelder mat så er det viktigste godt høy. Ikke kjøpe høy av merket Best Friend og liknende på matbutikken. Dette er støvet og simpelt. Det er viktig at høyet lukter friskt høy, og at det ikke støver eller er muggent. Det kan godt være grovt så kaninen får litt å tygge på . (NB Kaninens tenner vokser hele livet og de må gnage for at de skal slites ordentlig !!! dette er enormt viktig - og også at tannstillingen er riktig - ellers vil den få feilvokste tenner . og dette er alvorlig ) snakker av erfaring!. Og det er ingen hyggelig erfaring :-( Som basis for skal den ha pellets. Kjøp på felleskjøpet fem kg til 50 kr tror jeg, og da har du lenge. Du kan også spe på med diverse gnagerblandinger som inneholder knask - men pelletsen er det viktigste . Selv om mange kaniner er kresne og ikke vil spise dette . Selv varierer jeg og gir en dag det ene og en dag det andre ...og lar det stå til det er spist. En voksen kanin skal ha et par spiseskjeer om dagen dersom det er en liten kanin. Av for mye blir de fete. og det er ikke bra. Ellers så sper man på med gulrøtter, epler, tørre brødskalker (gode å gnage på men fetende - ikke gi mer enn en gang i uken) kvister er snadder å gnage på men selvsagt ikke fra sprøytede trær eller prydbusker! Løv er også snadder . Agurk kan den få også. Og salat i små mengdet , eller kinakål. Men man skal ikke gi vanlig kkål eller poteter - dette kan gi luft i magen på dyr også - og hos en kanin er dete alvorlig - kan gi trommesyke. Kaniner har et veldig ømfintlig fordøyelsesystem!. Brå overganger kan medføre diare som er et ordenglit griseri - så la den venne seg til ny mat gradvis. særlig viktig om våren når greønt gress o løvetanner kommer. Når det gjelder vann så skal den ha dette i en flaske på veggen i buret. Pass på at den kommer til og får drukket , og at flasken virker! De kan nemlig låse seg og så kommer det ikke en dråpe ut .- ikke noen hyggelig opplevelse kan jeg love dere . hm..hva mer er det å si da.....hold et øye med når barnet håndterer kaninen. At hun ikke klemmer den hardt eller er vond med den . Og kaninen på sin side kan lett klore - de er faktisk ikke så egnet til barn av den grunn . Men dette varierer fra rase til rase også da ..Dvergveddere skal være nokså rolige og greie. Hermeliner sparker mer og er mer nervøse. Uansett et marsvin er ofte bedre siden de ikke biter eller klorer noe særlig . Lykke til ...spør om dere lurer på mer , og sjekk ut de nettestedene jeg skrev over. Kommer kansjke på mer og da skriver jeg igjen *ler* Kos dere med kaninen da :-) lille meg 2
Gjest Donna Skrevet 14. desember 2002 #4 Skrevet 14. desember 2002 Hm.....skal det være en spøk???? HÅPER det! :evil:
Gjest miss april Skrevet 14. desember 2002 #5 Skrevet 14. desember 2002 Skal man skaffe seg et dyr, synes jeg at man SKAL finne ut om dyret på forhånd. Et dyr er ikke et leketøy som en dukke. Har man ikke peiling på hvordan dyret er, hvordan det skal ha det, eller hva det kan spise bør man ikke ha et slikt dyr. Da må man finne ut av det på forhånd. :evil:
Gjest Kinga Skrevet 14. desember 2002 #7 Skrevet 14. desember 2002 En kanin skal heller ikke ha: Isbergsalat Avocado Selleri Brokkoli Blomkål Følg ellers Lille Meg 2's råd.
Gjest Donna Skrevet 14. desember 2002 #8 Skrevet 14. desember 2002 Jeg anbefaler ingen å gi kaninen risengrynsgrøt! Denne er kokt på melk - noe kaniner ikke skal ha ! Ellers kan jeg legge til at jeg i perioder har gitt havregynsgrøt kokt på vann, eller bløtt pellests i vann og blandet i - for å få i en syk kanin næring. Havregrøten ble likt veldig godt - men det var ikke store mengdene - og uten salt og sukker. Men dette var til syke dyr , eller dyr med tannproblemer. Vil likevel ikke anbefale dette som "vanlig" fôr altså . Enig med Vibekke angående de grønnskakene. Men jeg gir isbergsalat da ..i SMÅ mengder det går fint. Lille meg 2
koldbruna Skrevet 14. desember 2002 #9 Skrevet 14. desember 2002 Kaniner er også glad i knekkebrød og harde skorper. Kjøp også en Pimpstein slik at han kan kvesse tennene sine. Gulerøter og kålrot elsker de. Eplebiter i små mengder kan du også gi dem. Her finner du litt om kaniner. http://dyrenett.no/no/script/artikler/visa...rt=Gnager&aid=3 Klem fra koldbruna 8)
Gjest Duchess Skrevet 15. desember 2002 #10 Skrevet 15. desember 2002 Vær forsiktig om du gir kaninen salat, de blir fort dårlig i magen av det. Men de skal ha ubegrensa med høy og vann. Og du må skifte buret iallefall 2 ganger i uka. Kaniner får veldig fort fordøyelsesproblemer så om den skulle bli dårlig i magen må du være obs.
Gjest Donna Skrevet 15. desember 2002 #11 Skrevet 15. desember 2002 Skal den bo inne så må man ta bort det strøet som er vått av urin hver dag eller hver andre dag ..alt etter som hvor mye det lukter. Men gjør man det så er det ikke noe problem å ha de inne .....og den må bo inne nå siden det er vinter og den ikke er vant til å bo ute ! :-) lille meg 2
Gjest Duchess Skrevet 15. desember 2002 #12 Skrevet 15. desember 2002 Nei, den må ikke bo inne om du har et isolert bur den kan bo i. Da kan den bo ute om vinteren.
Gjest Donna Skrevet 15. desember 2002 #13 Skrevet 15. desember 2002 Ja men når det er snakk om en ny kanin - så må denne få en rimelig mulighet til å venne seg til å bo ute om den ikke er vant til det. Den trenger høsten på seg til dette . Kommer kaninen rett fra dyrebutikken så setter man den ikke rett ut nå desember altså.....det er det jeg mener ... :-)
Cassandra Skrevet 16. desember 2002 #14 Skrevet 16. desember 2002 Hei Så mange flotte råd det var å lese her! Vi har en hermelin kanin, og jeg er en av dem som skulle undersøkt litt mer i forkant av dyre kjøpet. Hermelin kaninen vår ER små nervøs og klorer masse. Han kan til og med bite hvis han finner det for godt. Men... nå er vi så glad i ham at vi tar ham som han er.. Så over til "problemet". Han er KRESEN! Han liker ikke gulrøtter eller "kanin godt". Han liker ikke pelletser, så jeg kjøper luksus for til ham. Han spiser mye høy og han spiste gress og løvetann i sommer, men han spiser ingenting fra hånden. Han spiser litt brød, men det er kun få tygg. Da vi fikk ham i april var han liten og vi hadde ham inne. I høst da det var sååå varmt satte vi ham ut i et stort kanin bur. Vi satte kanin buret i garasjen, for å beskytte ham ekstra mot vær og vind, men nå som det er vinter har vi tatt ham inn igjen. Jeg har ikke samvittighet til å la ham stå ute jeg. Jeg er redd for at vannet skal fryse, at han skal fryse.... osv... osv... Det er også vanskelig å la ham springe fritt for han er så vanskelig å få tak i når han skal i buret igjen. Det er jo så dumt, for jeg VET at kaninen trenger mosjon. Jeg har kjøpt kanin bånd til ham, og vi tenkte at vi kanskje kan lære ham til å gå i bånd, for da kan vi jo gå tur med ham.. (hehehe) men det er ikke SÅ lett å lære en kanin å gå i bånd nei! Jeg tar gjerne i mot tips og råd, for mine intensjoner for kaninen vår er veldig gode, men.... ja, mer kunnskap på forhånd hadde vært lurt. Jeg er vant til katter, hunder og hester jeg. Så litt peil på hvordan jeg skal behandle dyr har jeg i det minste.... Damen i dyrebutikken der jeg handler mat til kaninen vår kaller ham: by kanin...
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2002 #15 Skrevet 16. desember 2002 heisann! har samme problem, altså han eter alt! men klorer noe fælt! ser han meg vil han ut av buret og er helt vill, men så vil han inn igjen med engang og spreller som en gal og klorer meg helt opp! men han er så kosete! men problemet jeg har likt er at jeg vil jo gjerne at han skal få mosjon! han løper ofte rundt men biter på alt! og da mener jeg alt!!! kjøpte nettopp et bånd men han biter søren meg på dette også! snart er vel det helt ødelagt! og han vil ikke lære å gå i det!
Gjest Donna Skrevet 16. desember 2002 #16 Skrevet 16. desember 2002 Har det litt travelt nå ....men skal skrive et innlegg senere i kveld ...har opplevd mye det samme og har erfaringer å komme med Lille Meg 2
Gjest Donna Skrevet 16. desember 2002 #17 Skrevet 16. desember 2002 At kaniner er kresne er ikke uvanlig . Det kommer helt an på hva, og hvor mye ulikt den fikk smake mens den var liten. Men ikke gi dere . Jeg har fått kanin til å spise gulrot jeg - og den likte det ikke i utgangspunktet. Når det gjelder maten - så er det ikke sunt å spise slikt luksusfor. Dette inneholder mye korn og ofte tørket frukt og dette er fetende. Dere kan godt være litt harde - dersom han ikke er mager da - og gi pellets noen ganger. Så får han ha det til han har spist opp. men dette er ikke alltid like lett. *ler* Hadde en som nektet blankt å spise pelletsen - men hun var gammel og sær og fikk lov å ha sine nykker ....men om jeg bløtte de i vann - da spiste hun *ler* rare dyr Dyr har godt av litt varisjon de også ...litt knask og dyrere for innimellom gjør ikke noe ...bare man passer på at de får et allsidig kosthold. Kaningodt har ikke mine likt heller - jo foresten slike youghurtdrops har de likt. Og gnagestenger med honning da ( de meg urtesmak har de ikke villet ha). Ikke alle liker å spise fra hånden - det kommer an på hvor tillitsfull han er . Men bare fortsett å trene på det. Når det gjelder å ha de ute eller inne - så ahr jeg prøvd begge deler - og liker faktisk best å ha de inne. Når man har de ute så er det jo lettere på den måten at man slipper lukt - men man mister ganske mye av kontakten. Og vannet det fryser. Og selv om man går i gang med friskt mot og henter inn flasker og tiner disse , fyller på nytt vann , og henger ut igjen - så blir man fort lei. Og når det frysr så fort så sier det seg sel at et blir noen ganger ut og inn for at den skal kunne drikke når den føler for det. Å ha vannet i skål hjelper lite. Ei heller å pakke inn flasken - for tuten fryser jo. Gulrøtter og agurker fryser også - og da vil de ikkespise det... Så jeg er litt for å ha de inne jeg da hehe liker ikke å stå ute og fryse..... Og nå når den først er kommet inn så får den stå inne til våren og det blir mildere :-) Å lære en kanin å gå i band har jeg ikke tro på. Det som gjelder er at båndet sitter ordentlig på ...og at man lar kaninen bestemme - så får man følge etter der den vil gå. Og helst lag båndet litt lengre så den kan løpe og sprette rundt uten å bli bremset av dere. Eller begrens plassen så dere klarer å få tak i den igjen. dyrebutikken selger gitterelementer som er beregnet på å lage innhegninger til smådyr, hundevalper etc. .. Lykke til med by kaninen *ler*..... :-) Lille meg 2
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 17. desember 2002 #18 Skrevet 17. desember 2002 Vi har i høst fått oss en dverg hermelin. (bare så det er sagt - jeg leste mye på forhånd!) En eller annen skrev at kaninen ikke skal ha isebergsalat, blomkål el. brokkoli. Hvorfor ikke? Min kanin elsker salat, og spiser og blomkål og brokkoli. Jeg gir henne dette bla. fordi det sto i "kaninbibelen" at dette var bra for dem! En annen ting: de første ukene vi hadde henne var hun helt renslig. Etter to dager hadde hun et do-hjørne i buret, og hun gjorde kun fra seg der. Hun gjorde aldri fra seg på gulvet når hun fikk løpe fritt. Nå er dette totalt endret. Hun gjør fra seg overalt, både inne i buret, og når hun løper fritt. Kan derfor kun ha henne på kjøkkenet, fordi jeg vil helst slippe kaninavføring på tepper i stua (kjøkkenet gir henne god løpeplass, så det er ikke det, men hadde vært enklere i hverdagen om hun også kunnet løpe fritt i stua). Hva har skjedd? Hun var i pensjon (hos noen som tok seg GODT av henne!) i en uke, og det er etter dette at endringen har skjedd. Det er ganske så plagsomt, muligens også fordi jeg ble "bortskjemt" med at hun var renslig fra begynnelsen. Om noen har gode råd: mottas med stor takk! Har lurt på om jeg skal ringe en dyrlege, om det rett og slett er noe galt med henne?? Burde man forresten kastrere henne? Har fått litt forskjellig tilbakemelding på dette, og lurer på om det er noen som har erfaring med det og?
Gjest Donna Skrevet 17. desember 2002 #19 Skrevet 17. desember 2002 Hei Sissi :-) Du skriver ikke noe om hvor gammel hun er? kaniner blir kjønnsmodne når de er 12 uker. Etter dette vil de etterhvert som de vokser til begynne å markere seg. Hannkaniner kan være fæle til så sprute urin rundt seg - om også hunner kan gjøre dette. jeg hadde en som var et beist - snudde seg rundt så det skvettet urin rundt på veggene :-? Hunnkaniner kommer også i brunst med gjeven melomrom og kan da bli hissige og sure...... Kaniner kan være lette å få renslige - sier kan - for det er ikke alle som lærer dette. Jeg vil tro at deres markerer seg. Men det kan jo hende at hun har lært dårlige vaner i den tiden hun ble passet av noen andre. Uansett ville jeg satse på å samle opp de lortkulene hun legger igjen og legge de inn i buret om det er der dere ønsker hun skal gå - eller i kattetoallettet. Slik at den kjenner igjen lukten der. Og så ville jeg alltid satt henne oppi der før hun fikk komme ut på gulvet - og hvis jeg såg at hun begynte å legge igjen kuler. Den eldste jeg hadde hun var en drøm - selv om hun ble sær på sine eldre dager. Gnagde aldri på noe, og var renslig. kunne la henne hoppe rundt som hun ville. om hun gikk inn på soverommet eller et sted der jeg ikke likte det, så sa jeg "hyssssj!!" med sint stemme - og da skvatt hun frem. Og så elsket hun å herje med tepper.....lot henne få en gammel fille som hun bakset rundt med....*ler* Når det gjelder maten du nevner - så har jeg sett litt etter i bøker - og funnet ut at blomkål og brokkoli skal være ok men ikke i for store mengder. Og jeg har vel latt de få dette noen ganger. Isbergsalat gir jeg også- men aldri mye. Tror problemene er om man plutselig gir masse en dag uten at de er vant med det. Og kål generelt gir jo luft i magen, og kaniner har svært omfintelige mager ...så man må passe på... Ellers ser jeg at slangeagurt ikke er så bra ...men det her jeg ikke opplevd problemer med. Krydderurter som persille, dill, løpstikke, og salvie er bra for de. Om de liker det da *ler* Håper dette hjalp:-) Lille meg 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå