Gå til innhold

Rask spm angående leie av bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man har tre måneders oppsigelsestid på en leilighet man leier - og man nettopp har betalt husleie for juni måned og vil si opp (husleie blir betalt 10. hver mnd) - da blir det fra 10. juli man har de tre mnd oppsigelse fra?

Altså slik at man kan/må flytte ut innen 10. oktober?

Hm.. Rotete skrevet....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn jeg forstår det, så kan du flytte ut i oktober, ja :)

Skrevet

Takk!

(Og det er ikke jeg som vil flytte, men ei av de jeg bor med. Jeg er litt sinna/trist.)

Skrevet

Dersom du sier opp etter 1. juni gjelder ikke oppsigelsestiden fra før 1. juli. Jeg tror at du da må være ute før 1. oktober. Mener bestemt at en oppsigelse først er gyldig fra den 1. i måneden.

Skrevet

Takk, StopStop. Da er du enig med meg. Om det er fra 1. eller 10. er ikke så viktig, men at man skal regne fra juli til oktober.

:)

Gjest gjest1
Skrevet

Står det ikke noe om det i kontrakten? Hvis det bare står 3 måneders oppsigelse så pleier det å være fra dato til dato, mens hvis det står 3 mnd. med utløp av en kalendermnd. eller noe slikt så blir det som StopStop skriver.

Skrevet

Godt mulig det står noe mer konkret om det i kontrakten, jeg har ikke sjekket det så nøye for dette gjelder ikke helt sånn fra utleier til leier.

Det er mer at ei i bofellesskapet skal flytte ut - og at vi andre skal få inn en ny en (kanskje), uten å si opp til personen vi leier av. Altså bare at vi leiere i mellom har noe å forholde oss til.

Skrevet

Det er utløpet av en kalendermåned med mindre annet er avtalt.

Dersom hun hadde sagt opp før første juni, hadde oppsigelsen vært gyldig fra 1.juni, ble det etter gjelder den fra 1.juli. (med tanke på utløp av kalendermåneder)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvilken dato husleien blir betalt på, har ikke betydning. Dersom din veninne sier opp nå, før 1. juli, må hun flytte ut innen 1. oktober. Hun kan naturligvis flytte ut når hun vil, men hun må betale leie frem til 1. oktober.

Skrevet

Takk for svar! Jeg visste ikke at det ikke hadde noe å si når i måneden man betaler leie (ja, det står sikkert i kontrakten), men man lærer så lenge man lever, gitt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...