Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #1 Skrevet 12. juni 2006 har du for eksempel høy utdanning og en "høy status jobb", og er sammen med en som jobber i butikk, "lav status", eller motsatt? hva sier dette om dere, og har slikt not å si?
Arkana Skrevet 12. juni 2006 #2 Skrevet 12. juni 2006 Samboeren min og jeg har begge høyere utdannelse, og det synes jeg er bra. Jeg hadde nok ikke likt så godt om det var store forskjeller i utdannelse eller yrkesstatus, enten det var den ene eller den andre veien. Like barn leker best.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #3 Skrevet 12. juni 2006 Jeg er selvstendig næringsdrivende og han har akademisk utdannelse, men jobber ikke med dette. Vi er uansett veldig like og har felles interesser. Det jeg jobber med og hans utdannelse er ganske likt.
Gjest Søt Skrevet 13. juni 2006 #4 Skrevet 13. juni 2006 Jeg jobber "høyere" enn han...Men likevel så er det alltid han som har mer penger enn meg Litt for glad i å shoppe OVERALT tror jeg
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #5 Skrevet 13. juni 2006 Jeg har høyere utdanning enn ham og en "finere jobb" enn ham, han er mekaniker og har bare gått videregående. Ser ikke på det som noe problem, og vi tjener uansett ganske likt. Liker å ha en mann som er flink med praktiske ting og som ikke alltid har rene hender.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #6 Skrevet 13. juni 2006 Jeg er selvstendig næringsdrivende innen kultur, han jobber i et omsorgsyrke. Vi har like lang utdanning, ca (bachelor), og har på mange måter ganske lik familiebakgrunn. Egentlig synes jeg ikke det er viktig at utdannelsen er så lik eller at vi tjener like mye (det gjør vi heller ikke pr dags dato), men det er vel heller ikke et mysterium at vi har møttes og har det bra sammen; vi har sånn ca samme mål med livet, sammenfallende måter å se ting på, vi føler oss sånn passe vel i hverandres omgangskretser og ikke minst studerte vi samme sted -det var der vi møttes..
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #7 Skrevet 13. juni 2006 Jeg jobber som ingeniør og han er elektriker, men jobber nå mer mekanisk. Jeg tjener noe mer enn han i året, men ingen av oss synes det er noe problem. Veldig greit med en praktisk anlagt elektriker i huset... Vi er like på de viktige områdene og utfyller hvernadre på mange andre. Men nå har jeg også venner med mange slags utdanning. Noen uten stort mer enn videregående og andre med høyskole og universitet. Føler ikke det er noe problem
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #8 Skrevet 13. juni 2006 Jeg har vært student de to åra vi har bodd sammen og derfor hatt dårlig råd. Jeg har jobba litt i butikk for å få endene til å møtes, mens han har vært i full jobb. Nå er jeg ferdig med utdannelsen, fått meg jobb og kommer til å tjene mere enn han. Han sier at det kommer ikke til å plage han og det trur jeg heller ikke at det kommer til å gjøre. Han er en veldig real kar. Han har hjulpet meg med penger og mat under hele utdannelsen, så nå er det min tur til å delta aktivt økonomisk. Hva vi jobber med er to helt forskjellige ting, men det er ikke yrkene våre som definerer forholdet vårt. Jobben legger vi ved døra når vi kommer hjem.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #9 Skrevet 13. juni 2006 Jeg jobber høyt oppe i et oljeselskap. Han selvstendig som rørlegger og har 6 ansatte. Jeg sier som damen ved et tidligere innlegg.... jeg liker også at mannen ikke alltid er ren på hendene, greit å ha en som er litt praktisk. Om vi hadde trivdes mer viss han hadde hatt noelunde lik stilling/utdanning som meg, tviler jeg meget sterkt på. Vi har vær vår jobb, og drar ikke jobben med hjem, da er vi hjemme i familiens selskap. Selv om han har hjemmekontor i tillegg så jobber han bare mellom 6-16.
mari Skrevet 13. juni 2006 #10 Skrevet 13. juni 2006 Jeg er student, og mannen min er "technical suport manager" i et data firma. Han tjener selvfølgelig mer enn meg, men jeg har mer formue så penger er aldri et tema. Ellers har jeg utdannet meg i et kreativt yrke da, så jeg vil vel ikke tjene like mye som han hvis jeg finner ut at jeg skal jobbe en dag...
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #11 Skrevet 13. juni 2006 Jeg er arbeidsledig, og blakk (dels pga sykdom, dels pga annet), og han har god økonomi og god lønn. Det går dårlig… Heldigvis er økonomi og statusforskjell det eneste problemet vi har, hadde vi i tillegg hatt sjalusi osv og bekymret oss for tror jeg ting hadde gått til helvete for lenge siden.
Rannva Skrevet 14. juni 2006 #12 Skrevet 14. juni 2006 Han er kaptein i forsvaret, og har sin utdannelse derfra (etter videregående). Jeg har fagbrev innen hotell, og jobber med det. Forskjeller i utdannelse/jobb/lønn har ingenting å si, men det er deilig at en av oss tjener litt penger. "Problemet" vårt er at jeg jobber skift og det går mye ut over tiden med familien. (Skal ut i permisjon etter sommeren, og kommer til å søke nye jobber uten helgevakter etterpå.)
Gjest KATTAstrofe Skrevet 14. juni 2006 #13 Skrevet 14. juni 2006 Når jeg er ferdig har vi begge høyere utdannelse innen to vidt forskjellige yrker, jeg i et omsorgsyrke og han i et teknisk yrke. Lønnsmessig kommer han til å tjene mer enn meg, og det plager meg absolutt ikke
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #14 Skrevet 14. juni 2006 Jeg jobber, som Rannva, i hotellbransjen. Og hos oss er også problemet skiftarbeid. Slitsomt både for ham og meg (mest meg, da), og for parforholdet. Han har høy utdannelse, og jobb med høy lønn og høy status. Han tjener ca 4 ganger så mye som meg, men det er ikke et problem fordi vi har omtrent samme forbruk. Forskjellen er naturligvis at jeg bruker opp lønna mi, mens han sparer 3/4 av sin.... Nå er det tid for å skifte jobb, og en stilling uten skiftarbeid er å foretrekke, ja! (Men når rekker alle andre å gå i banken, ligningskontoret, diverse ærend? :klø: Må jeg begynne å shoppe på lørdager, sånn som andre?? )
hilli Skrevet 15. juni 2006 #15 Skrevet 15. juni 2006 Vi har samme utdanningen, men jeg er nyutdannet foreløpig uten jobb og han har jobbet noen år. Det fungerer veldig bra for oss siden vårt yrkesvalg muligens innebærer flytting og vi har en gjensidig forståelse for at jobben er viktigere enn den geografiske plasseringen. Sagt på en annen måte innser vi at vi muligens blir nødt til å bo på forskjellige deler av landet i en etableringsfase og godtar situasjonen.
Pastor Knut Skrevet 15. juni 2006 #16 Skrevet 15. juni 2006 (endret) har du for eksempel høy utdanning og en "høy status jobb", og er sammen med en som jobber i butikk, "lav status", eller motsatt? hva sier dette om dere, og har slikt not å si? ← Jeg er unitarpastor og forfatter. Før det var jeg lærer i 16 år og preste- og kateketvikar i Den norske kirke. Min kone er førskolelærer. Kan ikke bli bedre. Mvh. Knut. Endret 15. juni 2006 av Pastor Knut
la Flaca Skrevet 15. juni 2006 #17 Skrevet 15. juni 2006 Han er økonomisjef og høyt utdannet, mens jeg har "kjøpt meg" utdanning på MI og jobber som grafisk designer. Helt greit for meg at han tjener godt ihvertfall. Jeg har ikke store ambisjoner når det kommer til jobben, og jobber med det jeg liker. Trenger ikke bli sjef for å være fornøyd liksom. Han er mer glad i å leke med de "store gutta", og sånn sett er vi rimelig stereotype mtp kjønnsrollemønster. Intellektuelt sett er vi rimelig like og har omtrent like mye å fare med, og det er det som teller for meg.
Gjest Gjesta Skrevet 15. juni 2006 #18 Skrevet 15. juni 2006 Jeg har akkurat fullført doktorgrad, sambo er siv.ing, og jeg er glad jeg er sammen med en person med akademisk utdanning, som skjønner endel av det som faktisk foregår (og ikke minst presset man til tider lever under), og som jeg kan diskutere det meste med. Til høsten flytter jeg til utlandet for 1-1.5 år pga. jobb, og jeg er virkelig heldig som har en mann som faktisk skjønner at jeg knapt har noe valg, og som er villig til å satse på oss selv om vi nok aldri vil få noen 9-4-tilværelse.
Gjest -eline- Skrevet 15. juni 2006 #19 Skrevet 15. juni 2006 Jeg begynner på mastergraden min til høsten mens kjæresten er siv.ing, han tjener selvsagt langt mer enn meg for tiden, men jeg antar at det vil jevne seg ut når jeg er ferdigutdannet. Tror ikke jeg vil tjene mer enn han, men vi havner vel på omtrent lik lønn tenker jeg. Synes det er greit at vi begge har høy utdannelse, og selv om det er i forskjellige felt så er det godt å ha noen å diskutere ting med som faktisk har vært der selv. Jeg er enig med Arkana: like barn leker som oftest best.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #20 Skrevet 16. juni 2006 Han er ingenør og jeg er snart ferdig med min 6 årige innen helse. Han ønsker ingen karriere og jobber i et 'lav status' yrke. Jeg ser derimot frem mot minst 5 års spesialisering. Våre ulike syn på karriere skaper litt friksjon i forholdet og kunne noen ganger ønske han hadde mer ambisjoner. Men bortsett fra karriere ambisjoner så er vi utrolig like. En bonus er at han er villig til å flytte etter jobbene mine mens jeg klatrer på stigen. Vet ikke helt om like barn leker best jeg. Kan få mye av karriere inputen fra venner og de jeg jobber med. Er utrolig godt å komme hjem til en som ikke tar det så tungt. Å ha en like karriere bevisst mann hadde ikke fungert for meg, for hvem skulle da forsake sin karriere når den andre flytter etter sin? Tror ikke jobb/utdanning er det viktigste, for oss er det i allefall viktigere at vi har like verdier og holdninger til det 'virkelige livet'!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå