punktom Skrevet 13. juni 2006 #21 Skrevet 13. juni 2006 Jeg tenkte mest på ensom ulv i betydningen at de rent følelsesmessig befinner seg utenfor kollektivet. Psykopater er selv sitt eneste mål og er kun ute etter å tjene seg selv. De har ikke som mennesker flest behov for å være en del av et fellesskap med positive mellommenneskelige relasjoner. Derfor er det heller ingen grunn til å anta at mange psykopater tidlig faller utenfor samfunnet og starter kriminelle karrierer, slik det ble påstått i det innlegget jeg kommenterte. Et slikt livsløp utløses gjerne av andre faktorer enn psykopati, og da gjerne mangel på slike positive fellesskap som er irrelevant for psykopater. ← Typiske trekk ved en psykopat: 2. Sosialt avikende adferd og omfatter ledd som beskriver dårlig adferdskontroll (impulskontroll), spenningssøkende adferd, tidligere adferdsproblemer, impulsivitet, uansvarlig adferd, kriminelle handlinger osv [...] Ikke alle er nødvendigvis kriminelle, men det ligger i tilstandens natur at mange kriminelle har denne tilstanden. Følgelig vil mange innsatte i fengslene oppfylle kriteriene for tilstanden [psykopati]. http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodinge...tt/1541442.html
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #22 Skrevet 13. juni 2006 Jeg tenkte mest på ensom ulv i betydningen at de rent følelsesmessig befinner seg utenfor kollektivet. Psykopater er selv sitt eneste mål og er kun ute etter å tjene seg selv. De har ikke som mennesker flest behov for å være en del av et fellesskap med positive mellommenneskelige relasjoner. Derfor er det heller ingen grunn til å anta at mange psykopater tidlig faller utenfor samfunnet og starter kriminelle karrierer, slik det ble påstått i det innlegget jeg kommenterte. Et slikt livsløp utløses gjerne av andre faktorer enn psykopati, og da gjerne mangel på slike positive fellesskap som er irrelevant for psykopater. ← Da skjønner jeg mer hva du mener med "ensom ulv", og det er riktig, følelsesmessig knytter de seg ikke til andre. Men min erfaring er at de så absolutt har behov for å for å være en del av et sosialt fellesskap p.g.a av behovet for å styrke sitt ego. Ang kriminelle psykopater. Psykopatene mangler ofte evnen til vanlig konsekvenstenkning, og derfor klarer de ikke se at de skader et annet menneske ved å slå, stjele, lyve osv. Dette er noe de ønsker, og da skal verden legges til rette for dem.... Det nytter ikke å finne logisk tankegang hos en psykopat, i og med at ALT dreier seg om dem, og deres behov/ønsker!
Pilar Skrevet 13. juni 2006 #23 Skrevet 13. juni 2006 En psykopat har ikke selvinnsikt til å skjønne at det er den det er noe galt med - for feilen ligger jo hos alle andre !
Gjest Tanita Skrevet 13. juni 2006 #24 Skrevet 13. juni 2006 Jeg hadde en sjef som er psykopat og jeg kunne ofte høre henne sitte i telefonen og lyge om meg. Tilmed til kunder sa hun ved juletider at hun ikke kunne gå på julebord fordi ingen ville jobbe istedet for henne de dagene - og jeg var den eneste ansatte! I begynnelsen av arbeidsforholdet var hun som en engel og behandlet meg spesielt bra. Men etterhvert viste hun sitt sanne jeg og løy om alt mulig hele tiden og fikk meg til å jobbe overtid gratis nesten daglig. Skikkelig ekkel kjerring. Og nei, hun vet nok ikke at hun er psykopat, hun vet sikkert heller ikke at hun har fått dårlig rykte hele byen over fordi hun behandler kundene sine som dritt. Nei, psykopater holder jeg meg laaaangt unna! Makan til tåpelige folk skal man lete lenge etter.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #25 Skrevet 14. juni 2006 Tror nok det er psykopater i fengsel, men mange av de innsatte har personlighetsforstyrrelser som noen ganger så alvorlig at det grenser mot psykopati. Vi har alle psykopatiske trekk, men når disse trekkene blir en større del av personligheten, så er personen psykopat. De fleste innsatte har rusproblemer og en med rusproblem er sjelden eller aldri psykopat selv om de kan opptre slik under rus og under abstinesene. En psykopat vil aldri miste kontrollen og klarer å takle måtehold fordi h*n ikke vil tape ansikt. Økonomisk kan de ta risikoen og tape ansikt, men da er det alltid samfunnet eller andres feil at de har havnet i uføre selv om de har tatt opp dyre forbrukslån. En psykopat som er voldelig, slår sjelden eller aldri en kvinne (eller mann) i ansiktet, for at ikke andre skal oppdage hva som foregår. De slår kontrollert med andre ord. De søker seg til lederstillinger eller stillinger der de kan utøve makt overfor svake grupper. Du treffer de ofte på byen, men de har kontroll over sitt alkoholforbruk. De fleste av dem har lest om psykopati, men kjenner seg ikke igjen. Du kan prøve å spørre en psykopat som påpeker dine feil, hvilke feil h*n selv har. Da må de tenke noen sekunder og kommer kanskje opp med en latterlig ting som f.eks. at de er b-menneske. Men da har de også avslørt deg og vet at du er ute etter å granske om de er psykopat. Hvis du har mistanke om at du er sammen med en psykopat så kom deg vekk. Du kan aldri vinne en diskusjon. De er svært sjarmerende og ofrene blir ikke trodd nettopp fordi de både kan være hjelpsomme og virke forståelsesfulle. Alt er påtatt. De spiller en rolle og vet hvordan de skal oppføre seg for å oppnå fordeler. De er vanskelig å avsløre, nettopp fordi de vet hvordan de skal oppføre seg og har gjerne stort nettverk. De fleste mannlige psykopater har få mannlige venner, men mange kvinnelige. Hva som egentlig skjuler seg innerst inne hos dem skulle jeg gjerne visst, for det virker skremmende at et menneske ikke selv kan se sine feil, men alltid skylder på andre. Det går an å leve med en psykopat, men det blir et liv i ensomhet der du får skylda for alt og aldri vil bli trodd om du forteller andre om dette. Jeg vet ikke om alle psykopater er voldelige mot ektefellen, men psykisk vold er like ille og knekker deg over tid.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #26 Skrevet 14. juni 2006 Er en mann psykopat når han ikke vil høre på kritikk, men begynner umiddelbart å kritisere deg, for å komme bort fra kritikken? er han psykopat når han sier ting som får deg til å tro at du er det? dum for eks? er en mann psykopat når han sier at alle på jobben som jeg har snakket med synes det var dumt gjort av deg? lyver... og er han en psykopat når han ikke vil innrømme en eneste ting? og at han grynter og snøfer det bort?
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #27 Skrevet 14. juni 2006 Og er han en psykopat når han viser voldelige tendenser , og han sier at du vil aldri få omsorgen for barnet, fordi jeg har sagt til min psykolog at du er sånn og sånn?
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #28 Skrevet 14. juni 2006 Og er en mann en psykopat der man aldri kan vinne en diskusjon, og at alt man sier uansett er feil??
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #29 Skrevet 14. juni 2006 Og er han en psykopat når han viser voldelige tendenser , og han sier at du vil aldri få omsorgen for barnet, fordi jeg har sagt til min psykolog at du er sånn og sånn? ← Så lenge han går til en psykolog er han nok ikke en psykopat Den personen du beskriver har nok en del usympatiske trekk, og kanskje også noen psykopatiske trekk, men det er umulig å si om han er psykopat på et slikt grunnlag. Han KAN være det, men han kan like gjerne være en usympatisk drittsekk.
Gjest gjest1 Skrevet 14. juni 2006 #30 Skrevet 14. juni 2006 Til gjest 1228 og 1227. Det kan virke som han er psykopat, men det er ikke sikkert. Det kan hende han er deprimert. Menn reagerer annerledes enn kvinner ved depresjon. Spør han om han er deppa. Er han psyko, vil han sikkert svare nei. Men jeg er ikke psykiater. Du trenger i alle fall ikke finne deg i å bli utsatt for psykisk terror. Jeg hadde ikke orket det. Men jeg vet det er vanskelig å gjøre det slutt. Du unnskylder han, og du håper på en endring kanskje. Glem det. Klart han lyger når han sier at psykologen har sagt at du vil miste omsorgen for barnet. Noen psykopater går til psykolog for de er ute etter trygd og er klar over hvordan de skal jobbe svart ved siden av trygda. Men det er ikke sikkert han er psykopat. Det kan hende han er deppa og kun har personlighetsforstyrrelse, men disse er heller ikke lette å leve med. Siden alle har psykopatiske trekk og du ikke forteller noe om hvor ofte det skjer (men det trenger ikke bety noe, for de er glatte, og etter at du f.eks. sier at du vil ut av forholdet, kan de bli kjempehyggelige for å få deg til å bli) Du må føle på det selv. Les boka til Alv. E. Dahl; Sjarmør og tyrann. Vet ikke om du får kjøpt den mer, men de har den på biblioteket eller kan bestille den.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #31 Skrevet 14. juni 2006 Sorry det var ikke psykolog han går til det er fysioterapeut skrev feil jeg, og han har vært på et senter for utbrente, han sier også at han kan ikke gjøre noe han må hvile seg, og forstår ikke at jeg kan være sliten som tar alt husarbeidet, han har ingen empati med det, bare tenker på seg selv.....
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #32 Skrevet 14. juni 2006 Hvor ofte det skjer? det skjer hver dag, lyging, manipulering, drittslenging, umulig å diskutere noe som helst med, innrømmer ikke ting, eier ikke omsorg for sine fisker som holder på å dø, .....
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #33 Skrevet 14. juni 2006 Alt man gjør er galt, han har aldri innrømmet en eneste ting jeg kan komme på, og får meg til å tro at det er jeg som er egoistisk, og at jeg sutrer over hvor mye jeg gjør i huset, når han ikke gjør en ting, og slenger til og med sokkene på gulvet! Han er j... vanskelig å leve med, føler meg mer og mer knekt....
Gjest gjest1 Skrevet 14. juni 2006 #34 Skrevet 14. juni 2006 Til gjest. Skriv om det på samliv. Ingen skal behøve bli trakkasert eller bli behandlet som slave.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå