Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 12. juni 2006 #1 Skrevet 12. juni 2006 (endret) Enkelt spørsmål: Vet psykopater at de er psykopater? Endret 12. juni 2006 av Slangen
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #2 Skrevet 12. juni 2006 Nei!! Det er alle andre det er noe galt med!
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #4 Skrevet 12. juni 2006 Nei!! Det er alle andre det er noe galt med! ← Ja, også juger de heller aldri - er alle andre som gjør det også.
Gjest 1111 Skrevet 12. juni 2006 #5 Skrevet 12. juni 2006 Hadde de visst det så hadde vel ting vært litt annerledes. Så nei, de vet det ikke.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 13. juni 2006 #6 Skrevet 13. juni 2006 Men alle i den tråden her er helt sikre på at de selv ikke er.
punktom Skrevet 13. juni 2006 #7 Skrevet 13. juni 2006 Har du en viss evne til empati og ektefølt medfølelse for andre, så bør du ikke gå rundt og bekymre deg for at du er psykopat. Og går du rundt og bekymrer deg for at du er psykopat, så er du iallfall ikke en psykopat.
Carrot Skrevet 13. juni 2006 #8 Skrevet 13. juni 2006 Den medisinske definisjon av psykopater er: Mennesker med avvikende atferdsmønster basert på et psykopati som er arvelig betinget, men milljøavhengig for utvikling. Nå skal det veldig mye til før man blir diagnostisert som psykopat, kanskje fordi en psykopat i de fleste tilfeller er en meget ressurssterk person som ofte søker lederstillinger og som gjør det faglig veldig bra?? Psykopatens overbevisende væremåte, hans evne til å inngi tillit og skaffe seg allianser, sammen med hans dyktighet til å forvrenge sannheten slik at det han sier virker troverdig, samt hans manipulering av andre mennesker, gjør at vi alle har problemer med å avsløre ham i tide ; vi risikerer alle å bli ført bak lyset og vi blir ofte også lurt "trill rundt". Og de formørker jobb hverdager med sin manipulerende og uforutsigbare atferd. De trakasserer og mobber, lyver og bedrar og de fraskriver seg ansvar i jobben og viser ingen omtanke for andre mennensker. De er rundt oss overalt og utgjør ca. 5% av den voksne befolkning. Vi møter dem som arbeidsgivere og arbeidstakere, sjefer, kolleger og underordnede. bekreftes her du kan lese mer her eller her En ting er sikkert. Vårt samfunn beveger seg mot det som vel kan kalles den narsissistiske tidsalder, der ego dyrkelsen og selvhevdelsen står i fokus. Vi blir mer og mer opptatt av oss selv på bekostning av våre medmennesker. Ungdom dyrker enkeltpersoner og egokultur. Vi liker å lese om andres ulykke. Vi blir sløvet av å se for mye fattigdom og til slutt går det like lite innpå oss som bekymringer for andre går inn på psykopaten. Vi havner i mange tilfeller en form for gruppetenkning. En fagperson sier noe og dermed slutter mennesker å tenke selv. Man tar det som sies for sannhet uten evne til kritisk å etterprøve eller stille spørsmål. Vi bryr oss rett og slett ikke! står det her Dette betyr at de fleste av oss på ett eller flere tidspunkt utsettes for der reelle psykopaten men merker lite eller ingenting av det fordi vi ikke står dem nær - derimot har vi alle en tendens til å kalle personer psykopater og tillegge dem negative trekk basert på denne diagnosen av grunner vi finner hos oss selv.. En ting som er sikkert er at de som lever med, enten i familien, omgangskretsen på jobb eller som nære venner av de som er "innenfor sfæren" til en psykopat føre eller siden slutter å være selvstendige individer dersom de ikke får hjelp.. linken her inneholder lenker videre til mange gode og oppklarende spørsmål rundt emnet.. Psykopati er noe man så absolutt ikke kan spøke med da virkeligheten for ofrene er ekstrem - så ille at de har en egen støtteforening som du finner på denne linken her
punktom Skrevet 13. juni 2006 #9 Skrevet 13. juni 2006 Problemet med å diagnostisere noen som psykopat er vel heller det at de ikke er syke i sine øyne, og derfor ikke er i nærheten av en psykolog/psykiater. Vi vet vel mest om kriminelle psykopater, da dette er et yrke som ofte passer psykopater best.
Gjest d'Arc Skrevet 13. juni 2006 #10 Skrevet 13. juni 2006 De skjønner ikke at det feiler dem noe. Det er alle andre som det er noe galt med.
Bønna Skrevet 13. juni 2006 #11 Skrevet 13. juni 2006 Vi vet vel mest om kriminelle psykopater, da dette er et yrke som ofte passer psykopater best. ← Jeg vil si lederstillinger i arbeidslivet er et yrke som passer psykopater best. Hvis vi vet mest om straffedømt psykopater skyldes nok det at disse, i motsetning til psykopatene i arbeidslivet, mot sin vilje kommer i kontakt med det offentlige.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #12 Skrevet 13. juni 2006 Jeg vil si lederstillinger i arbeidslivet er et yrke som passer psykopater best. Hvis vi vet mest om straffedømt psykopater skyldes nok det at disse, i motsetning til psykopatene i arbeidslivet, mot sin vilje kommer i kontakt med det offentlige. ← Jeg hadde aldri trodd at jeg en dag skulle oppleve dette! Et innlegg fra deg som jeg både finner tråden i, OG er enig med deg i!
punktom Skrevet 13. juni 2006 #13 Skrevet 13. juni 2006 Jeg vil si lederstillinger i arbeidslivet er et yrke som passer psykopater best. Hvis vi vet mest om straffedømt psykopater skyldes nok det at disse, i motsetning til psykopatene i arbeidslivet, mot sin vilje kommer i kontakt med det offentlige. ← Joda, psykopater vil tiltrekkes til yrker hvor de kan utøve makt. Men det var altså ditt siste punkt som var poenget med innlegget mitt: vi vet mer om kriminelle psykopater.
Bønna Skrevet 13. juni 2006 #14 Skrevet 13. juni 2006 Joda, psykopater vil tiltrekkes til yrker hvor de kan utøve makt. Men det var altså ditt siste punkt som var poenget med innlegget mitt: vi vet mer om kriminelle psykopater. ← Jo, men så var jo nettopp min innvending til deg at det som tiltrekker psykopater er lederstillinger heller enn kriminalitet.
punktom Skrevet 13. juni 2006 #15 Skrevet 13. juni 2006 Jo, men så var jo nettopp min innvending til deg at det som tiltrekker psykopater er lederstillinger heller enn kriminalitet. ← Nå følger ikke psykopati intelligens, og en god del psykopater faller nok utenfor tidlig i livet og må heller følge en forbryterkarriere enn en ledelseskarriere.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #16 Skrevet 13. juni 2006 Psykopati er noe man så absolutt ikke kan spøke med da virkeligheten for ofrene er ekstrem - så ille at de har en egen støtteforening som du finner på denne linken her ← Har du vært inne på denne siden og kikket, Carrot? Den virker nemlig litt tvilsom, den har bla lister med navn over 400 som jobber innen barnevern, 150 psykologer og 50 advokater som denne foreningen ikke kan anbefale grunnet selvopplevde negative erfaringer! Videre er det listet opp linker til artikler som omhandler kvinner som står bak overgrep, kvinner som er psykopater osv. Jeg tror nok at denne siden er av og for menn som mener at ekskona er psykopat
Bønna Skrevet 13. juni 2006 #17 Skrevet 13. juni 2006 Nå følger ikke psykopati intelligens, og en god del psykopater faller nok utenfor tidlig i livet og må heller følge en forbryterkarriere enn en ledelseskarriere. ← Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men jeg mener å huske, at innenfor kunnskapsfelter som angår hjernen og sinnet, så mener man at psykopati er knyttet til intelligens. Psykopater er gjerne lynende intelligente mennesker. Det må de nødvendigvis også være for å kunne utøve sine manipulasjoner og renkespill. Jeg ser heller ikke hvorfor psykopater skal falle utenfor tidlig i livet. Mennesker uten empati er heller ikke avhengig av andre menneskers sosiale aksept for å kunne fungere i hverdagen. Psykopater er uansett ensomme ulver som eksisterer uavhengig av miljøet rundt seg.
Bønna Skrevet 13. juni 2006 #18 Skrevet 13. juni 2006 Videre er det listet opp linker til artikler som omhandler kvinner som står bak overgrep, kvinner som er psykopater osv. Jeg tror nok at denne siden er av og for menn som mener at ekskona er psykopat ← Det tror jeg nok skyldes mest at samfunnsbildet av en psykopat, og andre negative figurer, er en mann. Slik at særlig mannlige ofre for kvinnelige psykopater, og andre negative figurer av hunkjønn, har større problemer med å få anerkjent det skadeverk de har blitt utsatt for.
Gjest levd med psykopat i mange år Skrevet 13. juni 2006 #19 Skrevet 13. juni 2006 Har du vært inne på denne siden og kikket, Carrot? Den virker nemlig litt tvilsom, den har bla lister med navn over 400 som jobber innen barnevern, 150 psykologer og 50 advokater som denne foreningen ikke kan anbefale grunnet selvopplevde negative erfaringer! ← Du har helt rett, det finnes mer seriøse støtteforeninger enn denne. Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men jeg mener å huske, at innenfor kunnskapsfelter som angår hjernen og sinnet, så mener man at psykopati er knyttet til intelligens. Psykopater er gjerne lynende intelligente mennesker. Det må de nødvendigvis også være for å kunne utøve sine manipulasjoner og renkespill. Jeg ser heller ikke hvorfor psykopater skal falle utenfor tidlig i livet. Mennesker uten empati er heller ikke avhengig av andre menneskers sosiale aksept for å kunne fungere i hverdagen. Psykopater er uansett ensomme ulver som eksisterer uavhengig av miljøet rundt seg. ← Psykopater er vanligvis veldig oppegående og kunnskapsrike på enkelte områder (hvordan tilegne seg fordeler), mens de er mer hjelpesløse enn en 5 åring på andre områder (hvordan beholde fordelene). "Min" psykopat har aldri forstått funksjonen av lover, regler og økonomi. H*n gjør som h*n vil, uansett konsekvens. Men når konsekvensene melder seg... da er det urettferdig da... Men at de er ensomme ulver er feil! De fleste er avhengige av å ha mennesker rundt seg. Mange psykopater er utrolig sosiale, de elsker publikum og oppmerksomhet. De behøver også noen å kontrollere, manipulere, "tvinge i kne", dominere over. Uten denne "næringen" blir de syke og selvmedlidende.
Bønna Skrevet 13. juni 2006 #20 Skrevet 13. juni 2006 Men at de er ensomme ulver er feil! De fleste er avhengige av å ha mennesker rundt seg. Mange psykopater er utrolig sosiale, de elsker publikum og oppmerksomhet. De behøver også noen å kontrollere, manipulere, "tvinge i kne", dominere over. Uten denne "næringen" blir de syke og selvmedlidende. ← Jeg tenkte mest på ensom ulv i betydningen at de rent følelsesmessig befinner seg utenfor kollektivet. Psykopater er selv sitt eneste mål og er kun ute etter å tjene seg selv. De har ikke som mennesker flest behov for å være en del av et fellesskap med positive mellommenneskelige relasjoner. Derfor er det heller ingen grunn til å anta at mange psykopater tidlig faller utenfor samfunnet og starter kriminelle karrierer, slik det ble påstått i det innlegget jeg kommenterte. Et slikt livsløp utløses gjerne av andre faktorer enn psykopati, og da gjerne mangel på slike positive fellesskap som er irrelevant for psykopater.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå