Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2002 #1 Skrevet 14. desember 2002 Jeg lærte en gang at formelle brev skal innledes slik: Avsenders navn Dato Avsenders gateadresse Avsenders poststed Mottagers navn Mottagers gateadresse Mottagers poststed En venninne har lært motsatt, at mottager skal stå øverst og avsender nederst. Hva er riktig?
Cassandra Skrevet 14. desember 2002 #2 Skrevet 14. desember 2002 Jeg har lært det som du, men jeg lurer på om ikke andre land skriver det omvendt....?? Jeg hadde norsk eksamen før sommeren, og da måtte jeg skrive formelt brev på den måten du skisserer opp.
Usikker Skrevet 14. desember 2002 #3 Skrevet 14. desember 2002 Avsender SKAL stå øverst! Bom basta........
Tusenfryd Skrevet 14. desember 2002 #4 Skrevet 14. desember 2002 Avsender øverst! Tenk på firmaer som har logo - alltid øverst.
Gjest Diva Skrevet 14. desember 2002 #5 Skrevet 14. desember 2002 Etter NS 4129 skal avsender stå øverst - lærte i allefall det i kontorfag på Helsesekretæren :-)
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 14. desember 2002 #6 Skrevet 14. desember 2002 Avsender skal stå øverst, garantert. Deretter mottakers adresse før du skriver inn sted/dato på motsatt side. Deretter begynner brevet. 3 linjer i avstand er akkurat passe. Milla
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2002 #7 Skrevet 14. desember 2002 Avsenders Navn Avsenders Gateadresse Avsenders adresse - dato . . Mottakers Navn Mottakers Gateadresse Mottakers Adresse . . . . . . . . OVERSKRIFT Avsender skal stå øverst til venstre, Mottaker tre linjeskift nedenfor avsenders adresse. Og overskrift på linje 18. Datoen skal stå på høyre side på samme linje som avsenders adresse
Gjest Kira Skrevet 14. desember 2002 #8 Skrevet 14. desember 2002 Jeg mener det er riktig det du har skrevet, avsender øverst, og mottaker nederst. - Miamor
Gjest Zalomine Skrevet 14. desember 2002 #9 Skrevet 14. desember 2002 Ja, enig med alle andre her, avsender øverst, MEN i enkelte land er det motsatt ja! På norsk er dog dette helt riktig
Snehvit Skrevet 14. desember 2002 #10 Skrevet 14. desember 2002 Avsender skal stå før mottaker. Datoen mener jeg skal stå til høyre på en egen linje etter avsenderen, men før mottakeren.
Milo Minderbinder Skrevet 15. desember 2002 #11 Skrevet 15. desember 2002 Avsender øverst, mottaker nederst Avsender veinavn postnummer og sted dato mottaker adresse postnummer og sted overskrift (i tykke bokstaver helst, men understreking kan aksepteres) Dette er en sannhet som jeg omtrent vil hevde eierforhold til, i det jeg er fagbyråkrat av yrke. Forøvrig bør du dele brevet opp i avsnitt. En slags gylden regel er et budskap, inklusive eventuelle nødvendige utdypninger per avsnitt. Som du ser, handler dette avsnittet om avsnitt, og du har nok lagt merke til at jeg har begynt et par hakk lengre inne på linjen ved dets begynnelse. Dette er ikke strengt nødvendig, men det gir et ganske kult visuelt inntrykk, og jeg er slett ikke sikker på hvor jeg har det fra. Men... det øverste avsnitt skal etter mine egne regler ikke ha innrykk - ei heller det nederste Videre får du også en del gevinst på variasjon av språket. Det er noen små og ganske enkle triks der. Du ser at mitt forrige avsnitt begynner med ordet "forøvrig". En kunne helt korrekt ha skrevet "forøvrig" som en begynnelse av dette avsnitt, men som du ser har jeg valgt "videre", rett og slett fordi jeg personlig blir lettere nevrotisk av å gjenta et ord for mange ganger. Med dette vil jeg få takke så meget for oppmerksomheten, og håper at det har vært et givende innblikk i en byråkrats brevoppsettsnevroser. med vennlig hilsen signatur (jeg bruker alltid å signere mitt navn over det maskinskrevne Milo Minderbinder
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2002 #12 Skrevet 17. desember 2002 for å huske kva som skal stå øverst og nederst av adressene, brukar eg å tenke på at motakers adresse skal stå slik at når ein brettar brevet og puttar det i konvolutt, skal adressa visast i vinduet på konvolutten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå