Gå til innhold

Haricot vert - grønne bønner

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har det seg slik at jeg har fått en pose grønne bønner. Noen gode tips på noe godt jeg kan lage av dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig glad i grønne bønner. :)

Kan kokes, og spises helt enkelt med litt salt, pepper og god olivenolje - som tilbehør til allslags kjøtt og fisk.

Eller lettkokes/forvelles, og så surres ferdig i panne med hvitløk og evnt bacon.

Eller lettkokes og brukes i salade nicoise, sammen med tunfisk, nypoteter, rødløk, gode tomater, oliven, reddiker, kokt egg i båter og en god vinaigrette med sitron, extra virgin olivenolje, hvitløk, middelhavsansjos og frisk basilikum.

Skrevet

Som tilbehør til stekt eller grillet mat: Kokes al dente og blandes med cherrytomater og feta i terninger. Bruk balsamicovinaigrette som dressing - mmmm...

Skrevet

Smørdamper eller koker de, som i Frankrike. Kjemegodt!

Skrevet

Jeg er veldig glad i grønne bønner! Jeg bruker dem ofte i en pastasalat med pesto rosso, eller som tilbehør i litt smeltet smør/margrin blandet med masse urter og litt salt. For noen dager siden laget jeg en enkel pastarett med dem; kokte grønne bønner, penne og skar rød paprika i tynne strimler og blandet det med litt smeltet urtesmør. Pesto passer også bra til. De er også gode i bønnesalater og andre salater, du kan bruke dem i wok, servere dem på godt krydret indisk vis med tomater...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...